AutoRai

Mitsubishi met drie concept cars op de 40e Tokyo Motor Show

(9/10/2007)
Mitsubishi Motors Corporation toont op de komende Tokyo Motor Show drie studiemodellen die elk gebaseerd zijn op de drie pijlers van Mitsubishiâs strategie: rijplezier, veiligheid en duurzaamheid. Het gaat hierbij om de i MiEV Sport, de Concept-ZT en de Concept-cX. De Tokyo Motor Show wordt gehouden van 27 oktober tot en met 11 november.

Gebaseerd op de eerder gepresenteerde, elektrisch aangedreven i MiEV toont Mitsubishi met de i MiEV Sport hoe ultraschone voertuigen ook dynamisch rijplezier kunnen bieden. De i MiEV Sport maakt gebruik van een unieke Mitsubishi-vinding, waarbij er in de voorwielen elektromotoren zijn aangebracht, die innig samenwerken met een achterin geplaatste, derde elektromotor. Een speciaal ontwikkeld E-4WD systeem coördineert de aandrijving op alle vier de wielen, terwijl een tweede systeem (E-AYC, voor Electric Active Yaw Control) de koppelverdeling tussen de beide aangedreven achterwielen regelt. Daaraan is nog een derde systeem toegevoegd, S-AWC, dat het ABS en de stabiliteitscontrole van de auto aanstuurt. Deze combinatie garandeert optimaal rijplezier en een goede stabiliteit.

Die goede stabiliteit komt mede door de perfecte gewichtsverdeling. Handig gebruikmakend van de - zeker gezien de wagenlengte - lange wielbasis (2,55 meter) zagen de Mitsubishi-ingenieurs kans de lithium batterijen in de wagenvloer onder te brengen, terwijl er onder de bagageruimte zelfs een complete aandrijfeenheid kon worden geplaatst.

De i MiEV Sport heeft zich tijdens proefritten al bewezen als een uitstekend manoeuvreerbare auto, die bovendien bijzonder vriendelijk voor het milieu is. De i MiEV Sport is met 3,45 meter opvallend compact en, door de toepassing van een aluminium spaceframe, zeer licht van gewicht. De prestaties zijn overigens indrukwekkend: een topsnelheid van 180 km/h en een actieradius van 200 kilometer. De i MiEV Sport is een echte 2+2, met zitplaatsen voor twee volwassenen en twee kinderen.

Wereldprimeur 2: Mitsubishi Concept-ZT
De 4,95 meter lange Concept-ZT is het resultaat van Mitsubishiâs studie naar een grote sedan in de premiumklasse. De Concept-ZT wordt aangedreven door een opvallend sterke â en ook opvallend schone â 2,2 liter turbodieselmotor. Het is een motor waarin alle op dit moment beschikbare technische kennis is verwerkt en die opnieuw duidelijk maakt dat het tijdperk van vervuilende diesels voorbij is. De viercilinder ademt via zestien kleppen, maakt gebruik van zaken als variabele inspuiting en variabele geometrie en directe inspuiting onder hoge druk volgens het common rail-principe (gebruikmakend van piezo-elektrische injectoren). Deze ingrediënten zijn goed voor een maximum vermogen van 140 kW en een koppel van maar liefst 400 Nm.

De krachtbron is gekoppeld aan Mitsubsihiâs nieuw ontwikkelde Twin Clutch SST versnellingsbak. Deze zorgt voor een soepele overdracht van het beschikbare motorvermogen en een vlotte acceleratie, zowel op de snelweg als in stadsverkeer. Tegelijkertijd bewaakt de transmissie het brandstofverbruik, door telkens de optimale overbrengingsverhouding te kiezen. De Concept-ZT maakt bovendien gebruik van Mitsubishiâs S-AWC systeem, dat op de vooras E-LSD (Electronic Control Limited Slip Differential) en over alle vier de wielen ABS, ASC en de elektronisch geregelde vierwielaandrijving combineert, waarmee de aandrijfkracht, tractie en remkracht optimaal worden gecontroleerd.

Van hoog niveau is ook de actieve en passieve veiligheid aan boord van de Concept ZT. De auto waarschuwt zijn bestuurder als deze onbedoeld van rijstrook wisselt (lane-drift warning system) en ondersteunt de bestuurder optimaal met vrijwel alle denkbare elektronica, zoals compacte cameraâs die de omgeving van de auto in de gaten houden (voorkant, zijkant, achterkant) en een parkeerassistent. En mocht de auto een voetganger raken, dan komt de motorkap automatisch omhoog ter minimalisering van mogelijk letsel.

Mitsubishi Concept-cX
Een âsoft-roaderâ die vooral op de gewone weg wordt gebruikt; zo omschrijft Mitsubishi haar derde concept op de Tokyo Motor Show 2007. De Concept-cX is 4,10 meter lang en heeft een dynamisch uiterlijk, dat wordt onderstreept door de opvallend grote wielen. Aan de voorzijde is hij goed herkenbaar als een Mitsubishi, met de speciale âjet fighterâ-grille en de scherp gesneden koplampen, die ook zo kenmerkend zijn voor de nieuwe Lancer.

De Concept-cX wordt aangedreven door een geheel nieuw ontwikkelde, extra schoon presterende 1,8 liter viercilinder dieselmotor. De krachtbron, die net als bij de Concept-ZT gekoppeld is aan de nieuwe Twin Clutch SST-transmissie, levert een vermogen van 100 kW en een veelzeggend koppel van 280 Nm. Het 4WD-systeem komt van de Outlander en bezorgt de Concept-cX uitstekende prestaties in zowel licht terrein als op de gewone weg. Waarbij wordt opgemerkt dat de cX vooral voor gebruik op die laatstgenoemde ondergrond is ontwikkeld.

In het interieur van alle drie de conceptmodellen is veelvuldig gebruik gemaakt van âGroen Plasticâ. Dat is een door Mitsubishi zelf ontwikkelde kunststof op basis van planten. Hierdoor leveren zelfs de kunststof delen een bijdrage aan een schoner milieu.