Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

CG-Raad in KASSA! over de problemen bij Welzorg

Ad Poppelaars, directeur van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, praat op zaterdag 27 oktober in Kassa! over de problemen met de service van Welzorg. (Nederland 1, 18.55 uur)

Steeds meer mensen hebben een hulpmiddel nodig. Hulpmiddelen in verschillende vormen en maten. Zo kunnen mensen bij de gemeente vragen om een rolstoel, scootmobiel, traplift, aanpassingen in de douche of keuken via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Een rollator, aangepaste stoel of bed kunnen zij aanvragen bij hun zorgverzekeraar of zorginstelling via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

Kwaliteit

De CG-Raad gaat voor een goede kwaliteit van hulpmiddelen. En daar hoort service voor reparaties en onderhoud van hulpmiddelen bij. Welzorg is een van de grote bedrijven in Nederland die hulpmiddelen levert aan particulieren, gemeenten, zorgverzekeraars en zorginstellingen. Op dit moment zijn er klachten over Welzorg. Deze klachten gaan onder andere over de trage en slechte service bij het oplossen van problemen.

Service

Omdat reparaties niet worden uitgevoerd, komen veel mensen zonder hun hulpmiddelen te zitten. Zij kunnen bepaalde dingen niet meer doen. In het ergste geval kunnen ze zich niet meer rond bewegen. Dan wordt het onmogelijk om naar het werk te gaan of bijvoorbeeld boodschappen te doen. En dat kan niet de bedoeling zijn. De CG-Raad spreekt de directie van Welzorg hierop aan. Klachten die bij Welzorg binnenkomen, moeten binnen een week echt opgelost zijn. De CG-Raad bekijkt nog wat een goede manier is om de service bij Welzorg in de gaten te houden.

Wat kunt u zelf doen?

Heeft u uw hulpmiddel gekregen van uw gemeente, zorgverzekeraar of zorginstelling? Meld uw problemen met de service van Welzorg dan bij uw gemeente, zorgverzekeraar of zorginstantie. Uw gemeente, zorgverzekeraar of zorginstantie heeft namelijk met Welzorg afspraken gemaakt over uw hulpmiddel. Zij moeten dus uw probleem bij Welzorg melden en op laten lossen.
U kunt uw contactpersoon bellen, mailen of de voorbeeldbrief gebruiken om uw probleem te melden bij de gemeente, de zorgverzekeraar of de zorginstantie. Zie de voorbeeldbrief (word-document)

Heeft u uw hulpmiddel zelf gekocht of betaald via een Persoonsgebonden Budget (PGB)? Dan kunt u de problemen met de service van Welzorg voorleggen aan het Juridisch Steunpunt van de CG-Raad. Zij kunnen met u bekijken wat de beste manier is om uw problemen opgelost te krijgen. Het Juridisch Steunpunt is ondergebracht bij Stichting de Ombudsman. U kunt bellen, mailen of een brief sturen aan het Juridisch Steunpunt. Kijk voor meer informatie op: www.juridischsteunpunt.nl/belmailschrijf.php

(Geplaatst: 27 oktober 2007)

---