AutoRai

Hirvonen wint Rally Japan met Ford Focus

(10/29/2007)
Het BP-Ford World Rally Team Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen heeft de Rally Japan gewonnen. De victorie in het Land van de Rijzende Zon betekende hun tweede zege dit jaar, en de zevende van Ford! De Finnen eindigden in hun Ford Focus RS World Rally Car het spectaculair verlopen driedaags evenement met een voorsprong van 37.4 sec.

Door dit resultaat is Hirvonen nu al zeker van een podiumplaats in het FIA World Rally Championship 2007 voor de rijders, met nog twee rallies te gaan. Door de overwinning van Hirvonen heeft Ford een voorsprong van 34 punten in het merkenkampioenschap terwijl gedurende de laatste twee evenementen, in Ierland en Engeland, nog maximaal 36 punten te vergaren zijn.

De Rally Japan, verreden op het meest noordelijke eiland van Japan, werd gekenmerkt door snelle maar smalle onverharde paden door de bossen in de heuvels ten noorden van de stad Obihiro. Mist en ijs tijdens de openingsdag maakten het rijden bijzonder tricky, terwijl regen op de tweede dag voor verraderlijke gladheid zorgde. De deelnemers moesten 27 klassementsproeven afwerken met een totale lengte van 350.19 km.

Hirvonen nam de leiding aan het eind van de eerste dag in handen en breidde die uit toen zijn naaste concurrenten Sébastien Loeb en Jari-Matti Latvala crashten. De laatste dag ging hij met een comfortabele voorsprong van 38.2 sec op Dani Sordo van start. Hij stemde zijn eigen snelheid vervolgens af op de splittijden van Sordo waarna hij zijn derde overwinning in het WRC in de wacht kon slepen.

"Het was een vreemde en moeilijke rally maar de uitkomst is voor mij perfect," aldus de 27-jarige Hirvonen. "De omstandigheden waren dit weekend moeilijk met de mist, het ijs en de regen. Maar ik kon Sordo gelukkig op meer afstand zetten, waardoor ik het op het einde iets rustiger aan kon doen.â

"Toen mijn teamgenoot (Marcus Grönholm) uitviel op vrijdag lag de druk op mijn schouders om punten voor het team te scoren en om Marcus te helpen bij zijn titeljacht. En de enige manier was om de strijd met Loeb aan te gaan en om hem te verslaan. Dat is gebeurd waardoor wij nog steeds grote kans hebben op de twee WK-titels,â voegde de winnaar toe.

BP-Ford teamgenoten en kampioenschapleiders Marcus Grönholm en Timo Rautiainen crashten op de eerste dag terwijl ze op kop lagen. Door de schade aan de rolkooi van hun Focus RS moesten ze uit veiligheidsoverwegingen de strijd opgeven, waardoor aartsrivaal Loeb het voordeel in zijn schoot kreeg geworpen. De Citroenrijder viel echter ook uit, waardoor Grönholm nog steeds op kop staat met een voorsprong van vier punten.

"De situatie rond het kampioenschap is voor ons nog steeds hetzelfde als voor de rally," zei Grönholm. "Ik ben hier gekomen met de verwachting naar huis te gaan met een voorsprong op Loeb en dat is nu ook het geval. Ik moet zeggen dat ik blij moet zijn nog steeds de leiding te hebben na wat op vrijdag is gebeurd. Het blijft moeilijk maar ik ga met veel vertrouwen naar Ierland en het ziet er naar uit dat het een spannend slot wordt van het seizoen. We mogen nu geen fouten meer maken en we moeten proberen beide rallies te winnen."

BP-Ford team director Malcolm Wilson toonde zich opgetogen over de prestaties van Hirvonen. âHij heeft uitstekend gepresteerd, ondanks de druk. Het is belangrijk voor hem omdat hij zich erop voorbereidt om volgend jaar de nummer 1 rijder binnen het Ford-team te worden. Hij heeft zijn kans perfect gegrepen. De rally is overigen niet verlopen zoals ik vooraf verwachtte. Op vrijdagmiddag zag het er niet zo goed uit maar uiteindelijk zijn we nu dichter bij de WK-titel bij de merken gekomen.â

Ford TeamRS director Jost Capito verklaarde: "Om in Japan te winnen is special voor ons want dit is hier één van de grootste automarkten ter wereld. En om dan met vier Fords bij de eerste vijf te finishen is heel bijzonder en belangrijk. Dat toont wel de snelheid en de betrouwbaarheid van de Ford Focus aan. We gaan nog steeds op kop van de ranglijsten voor zowel de merken als de rijders en dat staat garant voor een zinderende finale van het seizoen, âaldus Capito.

Henning Solberg (Ford) eindigde als derde, terwijl de strijd om de vierde plek ook spannend was. Matthew Wilson (Ford) begon de laatste dag met een achterstand van 21.7 sec op Luis Perez Companc (Ford) maar hij haalde de Argentijn op de één na laatste proef in en finishte met een voorsprong van 2.5 sec. Zijn beste resultaat tot nu toe.

Volgende ronde
De voorlaatste rally is de laatste asfaltrally van het seizoen, de Rally Ireland, waarbij klassementsproeven in zowel Noord Ierland als de Republiek van Ierland worden verreden, vindt plaats van 15 tot 18 november.