BedrijfsautoRAI

Volkswagen Caddy voor efficiënte distributie

(10/29/2007)

Volkswagen Caddy is de onbetwiste marktleider in de klasse van de compacte bestelautoâs. Dat geeft aan dat Volkswagen Bedrijfswagens de behoeftes in de markt, op het gebied van laadruimte en laadvermogen, juist heeft ingeschat en vertaald. De Caddy is een uitgekiende bestelauto en benchmark voor voertuigen die een steeds grotere rol spelen in stadsdistributie. De Caddy is het best mogelijke compromis tussen enerzijds een universele bestelauto en anderzijds een compacte Van.
Met een laadruimte van 3,2 kubieke meter is de Caddy uitstekend geschikt voor distributie in en rond de stad. Dit type transport kenmerkt zich in toenemende mate door veel kleine bestellingen en korte ritten. De laadruimte is prima bereikbaar via een schuifdeur aan de rechterzijde en twee achterdeuren, die asymmetrisch openen. De laadruimte heeft een maximum inwendige hoogte van 1.116 millimeter. De achterdeuren zijn naar keuze met gewone of geblindeerde ramen te bestellen en bovendien is een achterklep leverbaar. Om de toegankelijkheid van de laadruimte verder te vergroten, kan als extra worden gekozen voor een schuifdeur aan de linker zijde. Overigens kan de Caddy ook zonder zijschuifdeur worden besteld. De laadruimte heeft praktische afmetingen. Zo is de maximum breedte 1.558 millimeter en heeft hij een doorlaadbreedte tussen de wielkasten van 1.170 millimeter, wat het transport van een Europallet mogelijk maakt. Het maximum laadvermogen van de Volkswagen Caddy is, ongeacht het motortype, 700 kilogram. Daarmee is hij aanvoerder in zijn klasse. Een verhoogd laadvermogen van 800 kilogram is als optie leverbaar. Vanzelfsprekend is de Caddy ook leverbaar met ramen en als Combi, met een driezits achterbank.

Logische bediening
In de Caddy zitten de knopjes en hendels op de juiste plaats. Daardoor kunnen de noodzakelijke functies intuïtief worden bediend. En dat is een groot voordeel, want bestelautoâs worden regelmatig door wisselende chauffeurs bereden. Om diezelfde reden is extra veel aandacht besteed aan de ergonomische eigenschappen van de werkplek. Daarnaast is de cabine volledig ingericht op intensief gebruik. Kenmerkend zijn de vele opberg mogelijkheden, waaronder een makkelijk toegankelijk open dashboardkastje en twee kleinere aflegplekken boven het instrumentenpaneel. Voor frisdrankflessen tot 1,5 liter zijn diepe houders in de deurpanelen aangebracht. Verder zijn er verschillende kleine vakjes en bekerhouders te vinden in de middenconsole. Handig is ook het opbergvak boven de voorruit, dat royaal genoeg is voor een A4-ordner.
De bediening van verwarming, ventilator en (optionele) airconditioning en stoelverwarming zit voor chauffeur en bijrijder gemakkelijk bereikbaar centraal op het dashboard.

Breed motorenaanbod
Voor de aandrijving van de Volkswagen Caddy is een uitgebreid motorenprogramma beschikbaar. Het bestaat uit twee benzinemotoren met een inhoud van 1.4 en 1.6 liter, en een maximum vermogen van respectievelijk 59 kW (80 pk) en 75 kW (102 pk). Verder omvat het programma een 2.0 liter SDI motor met 51 kW (70 pk) en een 1.9 liter TDI motor met 77 kW (105 pk). Bij de Caddy Combi is gekozen voor een lichtere 1.9 liter TDI-motor met 55 kW (75 pk). De Caddy is ook verkrijgbaar met de zeer krachtige 2.0 liter TDI met 103 kW (140 pk), Deze motor levert een maximum koppel van 320 Nm. Volkswagen heeft behalve de conventionele motoren ook een uitvoering op aardgas in het programma, de EcoFuel. De 2.0 liter motor is technisch geoptimaliseerd voor aardgas en heeft om die reden een extra hoge compressieverhouding van 13,5:1. Het maximum vermogen van de aardgasmotor ligt op 80 kW (109 pk) . Als de motor koud is, wordt hij op benzine gestart, maar een warme motor start meteen op aardgas. De gastanks liggen onder de vloer van de auto en hebben een inhoud van 26 kilogram. Daarmee is een actieradius haalbaar van zoân 440 kilometer.

Veiligheid op hoog niveau
De Caddy heeft een krachtig remsysteem met schijfremmen rondom. De schijven zijn robuust gedimensioneerd en berekend op elke beladingstoestand van de bestelauto. ABS, het antiblokkeer systeem hoort tot de standaarduitvoering en het Elektronisch stabiliteits programma ESP is als optie leverbaar.
De Caddy heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar op de uitvoering met de krachtigste dieselmotor kan als optie een zogeheten DSG-versnellingsbak worden besteld. Deze geavanceerde versnellingsbak, met voorgeschakelde versnellingen en dubbele koppeling, kenmerkt zich door zeer korte schakeltijden en het comfort van een automatische versnellingsbak. In druk stadsverkeer komt de DSG-versnellingsbak uitstekend tot zijn recht.

Modulair concept
De Volkswagen Caddy wordt volledig in Poznan, Polen geproduceerd. De Caddy is voor Volkswagen de eerste auto waarbij daadwerkelijk op grote schaal is geprofiteerd van het modulaire concept. Want door het toepassen van componenten en modules van ondermeer de Golf en de Touran is meer dan vijftig procent van de onderdelen van deze modellen gelijk.

De Volkswagen Caddy is verkrijgbaar vanaf ⬠11.300,= (exclusief BTW/exclusief BPM)