Ferrari FXX-programma met twee jaar verlengd
(10/30/2007)
Het innovatieve FXX-programma, gebaseerd op het gelijknamige prototype
dat door Ferrari in juni 2005 werd gelanceerd, is verlengd tot en met
2009. De FXX, de meest geavanceerde GT ooit in Maranello gecreëerd,
is geüpdatet met een evolutiepakket, waardoor de handling en de
prestaties verder zijn verbeterd.
Het pakket werd door Ferrari ontwikkeld in samenwerking met haar
Client Test-rijders en met de onschatbare steun van Michael
Schumacher. De FXX-modellen die met dit pakket worden uitgerust,
zullen ook uiterlijk te herkennen zijn aan een nieuwe uitvoering
evenals een nieuwe achterspoiler.
De FXX is niet gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg en er
bestaan ook geen plannen om ermee aan races deel te nemen. Het
FXX-prototype is exclusief ontworpen voor het rijden op circuits als
onderdeel van een specifiek R&D-programma voor een selecte groep van
ruim 20 klanten. Het programma bestond de afgelopen twee jaar uit 14
groepssessies en 14 privé-sessies.
Dankzij het verzamelen van data gedurende 16.500 testkilometers in
2006 en 18.500 testkilometers in 2007 zijn er modificaties aangebracht
aan de aerodynamica, de aandrijflijn en de elektronica. Zevenvoudig
Formule 1 wereldkampioen Michael Schumacher maakte ook deel uit van de
groep testrijders, waarbij regelmatig gebruik werd gemaakt van zijn
enorme ervaring.
Maranelloâs ingenieurs hebben op basis van de ingewonnen informatie
een kit ontwikkeld waarmee de rondetijd van de FXX op Fiorano kan
worden teruggebracht naar onder de 1â16ââ (was voorheen 1â18ââ). De
6.262 cc V12 motor van de FXX levert nu een indrukwekkend vermogen van
860 pk bij 9.500 tpm. Het schakelen vergt slechts 60 ms, 20 ms minder
dan bij de vorige versie, en de versnellingsbak-verhoudingen zijn
gewijzigd om optimaal gebruik te kunnen maken van het met 1.000 toeren
gestegen maximum motortoerental.
Het nieuwe traction control systeem van de auto is in samenwerking met
de ingenieurs van GES Racing Division ontwikkeld, waardoor de
bestuurder de keuze heeft uit niet minder dan negen verschillende
settings (plus de off stand) die gekozen kunnen worden via een
draaiknop op de middenconsole. Dit betekent dat de rijder het
rijgedrag van de auto van bocht tot bocht kan bijstellen, net zoals de
Formule 1 coureurs dat doen om de prestaties te optimaliseren en om
bandenslijtage te beperken. De traction control van de FXX grijpt nu
minder abrupt in en is flexibeler geworden, waardoor deze zich
efficiënter aanpast aan de individuele rijstijl van iedere rijder.
Deze wens werd geuit door niet-professionele rijders wanneer ze met de
FXX het circuit op gingen.
De speciale 19â Bridgestone-banden van de FXX gaan nu langer mee
dankzij de nieuwe set up en de nieuwe geometrie van de
voorwielophanging, terwijl de Brembo-remmen, die zijn voorzien van
grote ceramische schijven, efficiënter zijn, waardoor de remblokken
twee keer zo lang mee gaan.
Dankzij de feedback van de rijders hebben de Ferrari-ingenieurs ook
nieuwe aerodynamische oplossingen bedacht voor een verhoogde downforce
op de achteras. De FXX is voorzien van een nieuwe diffuser achter en
nieuwe achtervinnen, waardoor de doelmatigheid van de aerodynamica met
25 % is verbeterd. De actieve controle-systemen voor de voorspoiler
zijn aangepast zodat ze ook een bijdrage leveren aan die verbeterde
aerodynamica.
De nieuwe telemetrische controle van de stuuruitslag en de remdruk
zullen de interactie verbeteren tussen de Client Testrijders en de
Ferrari-ingenieurs. Vanaf volgend jaar zal het ook mogelijk zijn om
twee extra videocameraâs op de auto te installeren in aanvulling op de
camera achter op de auto. Hierdoor hebben de rijders een verbeterd
uitzicht naar achteren zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de
aerodynamica.
Tot het FXX evolutiepakket behoort deelname aan een serie van
circuitdagen die Ferrari in 2008 en 2009 organiseert op een aantal
internationale circuits. Zes events zijn er ieder jaar gepland (twee
in Noord Amerika, twee in Europa en twee in Azië). Daarnaast zullen
de FXXâen â traditioneel - ook deelnemen aan de prestigieuze Ferrari
World Finals.
Net zoals in 2006 en 2007 zullen de autoâs tijdens ieder event
geserviced worden door een officieel technisch team van 15
medewerkers, ingenieurs, elektronica experts en monteurs. Daarnaast
kunnen de rijders ook zelf eigen testsessies organiseren.
AutoRai