AutoRai

Ferrari FXX-programma met twee jaar verlengd

(10/30/2007)
Het innovatieve FXX-programma, gebaseerd op het gelijknamige prototype dat door Ferrari in juni 2005 werd gelanceerd, is verlengd tot en met 2009. De FXX, de meest geavanceerde GT ooit in Maranello gecreëerd, is geüpdatet met een evolutiepakket, waardoor de handling en de prestaties verder zijn verbeterd.

Het pakket werd door Ferrari ontwikkeld in samenwerking met haar Client Test-rijders en met de onschatbare steun van Michael Schumacher. De FXX-modellen die met dit pakket worden uitgerust, zullen ook uiterlijk te herkennen zijn aan een nieuwe uitvoering evenals een nieuwe achterspoiler.

De FXX is niet gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg en er bestaan ook geen plannen om ermee aan races deel te nemen. Het FXX-prototype is exclusief ontworpen voor het rijden op circuits als onderdeel van een specifiek R&D-programma voor een selecte groep van ruim 20 klanten. Het programma bestond de afgelopen twee jaar uit 14 groepssessies en 14 privé-sessies.

Dankzij het verzamelen van data gedurende 16.500 testkilometers in 2006 en 18.500 testkilometers in 2007 zijn er modificaties aangebracht aan de aerodynamica, de aandrijflijn en de elektronica. Zevenvoudig Formule 1 wereldkampioen Michael Schumacher maakte ook deel uit van de groep testrijders, waarbij regelmatig gebruik werd gemaakt van zijn enorme ervaring.

Maranelloâs ingenieurs hebben op basis van de ingewonnen informatie een kit ontwikkeld waarmee de rondetijd van de FXX op Fiorano kan worden teruggebracht naar onder de 1â16ââ (was voorheen 1â18ââ). De 6.262 cc V12 motor van de FXX levert nu een indrukwekkend vermogen van 860 pk bij 9.500 tpm. Het schakelen vergt slechts 60 ms, 20 ms minder dan bij de vorige versie, en de versnellingsbak-verhoudingen zijn gewijzigd om optimaal gebruik te kunnen maken van het met 1.000 toeren gestegen maximum motortoerental.

Het nieuwe traction control systeem van de auto is in samenwerking met de ingenieurs van GES Racing Division ontwikkeld, waardoor de bestuurder de keuze heeft uit niet minder dan negen verschillende settings (plus de off stand) die gekozen kunnen worden via een draaiknop op de middenconsole. Dit betekent dat de rijder het rijgedrag van de auto van bocht tot bocht kan bijstellen, net zoals de Formule 1 coureurs dat doen om de prestaties te optimaliseren en om bandenslijtage te beperken. De traction control van de FXX grijpt nu minder abrupt in en is flexibeler geworden, waardoor deze zich efficiënter aanpast aan de individuele rijstijl van iedere rijder. Deze wens werd geuit door niet-professionele rijders wanneer ze met de FXX het circuit op gingen.

De speciale 19â Bridgestone-banden van de FXX gaan nu langer mee dankzij de nieuwe set up en de nieuwe geometrie van de voorwielophanging, terwijl de Brembo-remmen, die zijn voorzien van grote ceramische schijven, efficiënter zijn, waardoor de remblokken twee keer zo lang mee gaan.

Dankzij de feedback van de rijders hebben de Ferrari-ingenieurs ook nieuwe aerodynamische oplossingen bedacht voor een verhoogde downforce op de achteras. De FXX is voorzien van een nieuwe diffuser achter en nieuwe achtervinnen, waardoor de doelmatigheid van de aerodynamica met 25 % is verbeterd. De actieve controle-systemen voor de voorspoiler zijn aangepast zodat ze ook een bijdrage leveren aan die verbeterde aerodynamica.

De nieuwe telemetrische controle van de stuuruitslag en de remdruk zullen de interactie verbeteren tussen de Client Testrijders en de Ferrari-ingenieurs. Vanaf volgend jaar zal het ook mogelijk zijn om twee extra videocameraâs op de auto te installeren in aanvulling op de camera achter op de auto. Hierdoor hebben de rijders een verbeterd uitzicht naar achteren zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de aerodynamica.

Tot het FXX evolutiepakket behoort deelname aan een serie van circuitdagen die Ferrari in 2008 en 2009 organiseert op een aantal internationale circuits. Zes events zijn er ieder jaar gepland (twee in Noord Amerika, twee in Europa en twee in Azië). Daarnaast zullen de FXXâen â traditioneel - ook deelnemen aan de prestigieuze Ferrari World Finals.

Net zoals in 2006 en 2007 zullen de autoâs tijdens ieder event geserviced worden door een officieel technisch team van 15 medewerkers, ingenieurs, elektronica experts en monteurs. Daarnaast kunnen de rijders ook zelf eigen testsessies organiseren.