Gemeente Den Haag

Persbericht Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling Den Haag, dinsdag 30 oktober 2007

Overlast weg, huizen meer waard
Haagse aanpak handhaving verbetert leefbaarheid

Het proefproject van Den Haag op het gebied van handhaving, waarin de verschillende gemeentediensten voor het eerst intensief samenwerkten, is succesvol verlopen. Het heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de leefbaarheid in de wijken Rustenburg/Oostbroek en Regentesse- en Valkenboskwartier. Illegale kamerverhuur, achterstallig onderhoud, fraude met uitkeringen en brandonveiligheid zijn er onder meer stevig mee aangepakt. Dit blijkt uit de eindrapportage die vandaag door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld.

Volgens verantwoordelijk wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) laten de resultaten zien dat de aanpak werkt: 'Het proefproject maakt duidelijk dat het mogelijk is overlast aan te pakken en wijken beter leefbaar te maken. Zo voorkom je dat mensen die het zich kunnen veroorloven uit de wijk vertrekken.' De integrale handhaving is dan ook onderdeel van de wijkactieplannen voor de krachtwijken van Den Haag.
De politie geeft ook aan dat het rustiger is in de wijken. Bovendien meldt de eindrapportage dat de wijk zich bevindt in een opwaartse spiraal, wat volgens bewoners al zichtbaar wordt in de stijgende huurprijzen. De Koepel, de overkoepelende organisatie van bewonersorganisaties, meent dat de zichtbare aanwezigheid van de gemeente een belangrijke reden is voor middeninkomens om in de wijk te blijven wonen.

Vanaf oktober 2005 tot en met maart 2007 zijn in totaal bijna 24.000 adressen gecontroleerd. De politie, brandweer en verschillende gemeentelijke diensten zoals die van stedelijke ontwikkeling, sociale zaken en werkgelegenheid, en burgerzaken werkten hierbij intensief samen. Onderling werden gegevens uitgewisseld die veel bruikbare informatie opleverden.

Bij bijna 8.000 van de gecontroleerde adressen was er aanleiding om een bezoek aan het pand te brengen. In 10% van de panden was er sprake van illegale kamerverhuur. Volgens wethouder Norder blijkt uit de dagelijkse praktijk dat invoering van de bestuurlijke boete hard nodig is om huisjesmelkers goed aan te pakken. 'Daarmee is het pas echt mogelijk de eigenaren direct in hun portemonnee te treffen.' De ministers van Justitie en Wonen, Wijken en Integratie hebben daaraan hun medewerking toegezegd. Maar ook vindt de wethouder dat het rijk de regelgeving moet aanpassen zodat de kosten voor handhaving op de eigenaren kunnen worden verhaald.

Eveneens zijn alle 198 horecagelegenheden in de twee wijken gecontroleerd. Daarbij zijn in 93% van de gevallen waarschuwingen uitgegaan om de brandveiligheid te verbeteren. Daarnaast zijn er in totaal 15 panden aangetroffen die in zeer slechte staat verkeren. Voor 10 van deze panden is door de eigenaren reeds onderhoud uitgevoerd. Verder zijn er ook veel financiële fraudes aanpakt. Bijvoorbeeld 95 uitkeringen zijn beëindigd. Volgens de wethouder laat de aanpak daarbij ook zien dat overtreders op deze manier de gemeentelijke diensten niet meer tegen elkaar uit kunnen spelen. 'Iemand die fraudeert met inschrijving in het bevolkingsregister, hypotheek, belasting en uitkering pakken we nu ook meteen in één keer aan', aldus Norder.

Inmiddels past de gemeente de aanpak ook al toe op Stadsdeel Laak. Van april 2007 tot oktober 2008 controleert de gemeente alle adressen in Laak.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Noot voor de redactie,