Gemeente Arnhem

Herbouw De Witte School gaat van start
Op woensdag 31 oktober a.s. geeft wethouder Willem Hoeffnagel van Onderwijs het officiële startsein voor de herbouw van De Witte School. De wethouder wordt daarbij geassisteerd door leerlingen van de school, die de officiële handeling hebben voorbereid. Hij doet dit om 11.45 uur op de bouwplaats aan de Bronbeeklaan in Arnhem. De start bouw wordt samen met de leerlingen van De Witte School en de kinderen van Kasteel Kiekeboe (kinderopvang en buitenschoolse opvang) gevierd. De wethouder krijgt ook een eerste DVD uitgereikt van unieke filmopnames van De Witte School uit de jaren 40 van de vorige eeuw. De beelden worden aansluitend op het programma van de start van de bouw vertoond in de tijdelijke huisvesting van De Witte School aan de Rosendaalseweg 765.

In de nacht van 10 op 11 juli 2005 brandde de monumentale De Witte School in De Geitenkamp nagenoeg volledig af. Sindsdien zijn de leerlingen tijdelijk ondergebracht in noodlokalen aan de Rosendaalseweg. Na onderzoek bleek de fundering onbruikbaar voor herbouw van de school, een gemeentelijk monument.

Nieuw ontwerp
Jonkman & Klinkhamer architecten maakten het ontwerp voor de nieuwe Witte School. Aan de noordzijde oogt het gebouw zoals De Witte School was. Aan de andere zijde is te zien dat het toekomstige gebouw een verdieping meer telt dan voorheen. Door het hoogteverschil op het terrein was het mogelijk een extra laag onder het maaiveld te realiseren. Deze ruimte is bestemd voor kinderopvang en buitenschoolse opvang. Zij krijgen, samen met de school, een centrale ingang aan de Kloosterstraat, onder andere omwille van de verkeersveiligheid. Door gezamenlijk gebruik van ruimtes als mediatheek, speellokaal, personeelsruimte wordt efficiënt gebruik gemaakt van het gebouw. In het hooggelegen middendeel worden in opdracht van de Stichting Volkshuisvesting twee huurwoningen gebouwd. De ingang van de woningen is aan de oorspronkelijke voorzijde van het gebouw, aan de Rosendaalseweg.

Origineel en modern
Bij de bouw worden elementen uit de school, die bij de brand gespaard zijn gebleven, gebruikt. Tegelijkertijd wordt met de inrichting rekening gehouden met onderwijs van nu en in de toekomst. Zo komen er in de wanden van de klaslokalen grote schuifdeuren in plaats van gewone deuren, zodat er een open verbinding is met de werkplekken in de gangen. Deze zgn. schakelplekken zijn bedoeld om kinderen zelfstandig of in groepjes te laten werken. Ook komt er een centrale aula met een podium en trap, die als tribune kan fungeren.