Heemskerk opent eerste NBSO in Rusland

Minister voor Buitenlandse Handel Frank Heemskerk (Economische Zaken) opent op 9 november 2007 een Netherlands Business Support Office (NBSO) in Yekaterinburg, Rusland. NBSO's zijn kantoren speciaal opgezet door onder meer het Economische Zaken om Nederlandse bedrijven te ondersteunen bij hun activiteiten op markten die omvangrijk en veelbelovend zijn.

Heemskerk hoopt dat de NBSO in Yekaterinburg voor vele Nederlandse bedrijven de springplank zal zijn voor hun activiteiten in de regio Sverdlovsk en daarbuiten. In Yekaterinburg wordt Heemskerk vergezeld door ongeveer 20 Nederlandse bedrijven. Verschillende Russische regio's zijn een interessante markt voor het Nederlandse bedrijfsleven: Sverdlovsk (o.a. de stad Jekatarinaburg), Kaluga, Novosibirsk, Tatarstan, Krasnodar (o.a. de stad Sotsji) en Nizhni Novgorod. Deze en andere regio's presenteren zich steeds vaker in de internationale handel en tonen ook steeds meer interesse in zakendoen met Nederland.

Nederland is één van de grootste investeerders in Rusland. Tot en met het jaar 2006 bedroegen de investeringen van Nederland in Rusland ruim 11 miljard euro. De Nederlandse goederenexport naar Rusland groeit de laatste jaren gestaag en had in 2006 een waarde van 5,3 miljard euro. Een verdubbeling ten opzichte van 2003. Het gaat daarbij vooral om machines en vervoermaterieel, diverse landbouwproducten en chemische producten.

Heemskerk bracht eerder op zijn reis een bezoek aan Moskou. Ook in Moskou werd hij vergezeld door een bedrijvenmissie. Deze missie had als belangrijkste doel het identificeren van kansen in Rusland, het vinden van goede samenwerkingspartners en het presenteren van Nederlandse expertise, in het bijzonder op het gebied van energiebesparing, agribusiness en logistiek. Tijdens diverse seminars en andere bijeenkomsten verkenden Nederlandse en Russische partners de mogelijkheden voor samenwerking.

De reis van minister Heemskerk naar Rusland sluit aan bij de Agenda Strategische Bedrijvenmissies. Doel hiervan is om Nederlandse bedrijven, met steun van bewindspersonen, meer toegang te verschaffen tot nieuwe markten, vooral in landen met een sterke overheidsinmenging in de economie. Nederland presenteert zich in het buitenland onder het motto 'pioneers in international business'.

Noot voor redacties (