Ingezonden persbericht


Amsterdam, 9 november 2007
PERSBERICHT

Vliegtickets, hotels en autohuur duurder in 2008
Peace of mind op zakenreis van steeds groter belang

Amsterdam - Veilig op zakenreis ofwel 'peace of mind' bij de frequente zakenreiziger; dat wordt voor het bedrijfsleven een steeds belangrijker issue. Daarnaast willen bedrijven grip houden op de zakenreisuitgaven. American Express, die deze maand de Corporate Gold Card introduceert in enkele landen in Europa, (waaronder Nederland) verwacht in 2008 een stijging van de prijzen van vliegtickets, hotels en autohuur.

American Express speelt met de introductie van Corporate Gold Card (bedrijfskaart) in op deze issues en biedt bedrijven een reeks extra services. 'Security vraagt de laatste jaren om toenemende aandacht en dat is ook terecht' aldus Edwin Schoenmakers van American Express 'met ons wereldwijde netwerk kunnen we zakenreizigers die 'peace of mind' bieden en daadwerkelijk ondersteunen in noodsituaties. Daarnaast kunnen we het bedrijfsleven met ons managementinformatiesysteem een helder inzicht geven in hun zakenreisuitgaven.'

Zakenreis duurder
American Express verwacht dat de gemiddelde prijs van vliegtickets op Europese vluchten stijgt met twee tot vijf procent. Op lange vluchten, met name naar Azië, zouden de prijzen met zes tot tien procent kunnen stijgen. Vooral brandstofkosten duwen de ticketprijzen omhoog. Concurrentie van prijsvechters en hogesnelheidstreinen kunnen de prijzen drukken. Ook de kamerprijs in hotels blijft stijgen. In 2008 betaalt de hotelgast zo'n 12 tot 14% meer. Een concurrentieslag binnen de autoverhuur houdt de prijsstijging daar beperkt, tussen de één en drie procent.

Internationale prijsontwikkelingen 2008
Regio
Vliegtickets
Hotelprijzen

Nationaal Economy
Internationaal Business Class
Mid-Range
Upper-Range
Noord Amerika

1-5%
5-10%
4-7%
5-8%
Europa

2-5%
6-10%
12-14%
12-14%
Azië/Pacific

1-3%

3-6%
18-22%
18-22%
Latijns Amerika/Carribean

1-2%

4-7%
8-12%
7-10%
Wereldwijd

1-4%

5- 8%
11-14%
11-14%
Bron: The American Express annual Global Business Travel Forecast, October 2007

De Corporate Gold Card voorziet in de Global Assist Service die 24 uur per dag, zeven dagen per week ondersteuning biedt in persoonlijke, medische noodgevallen, naast de gebruikelijke bagage-, reisongevallen en -ongemakkenverzekering. Verder kunnen bedrijven die van de Gold Card gebruik maken, rekenen op financieel voordeel bij huurautoverzekering (bij schade en diefstal) en een speciale reisannuleringsverzekering indien de reis onverwacht geannuleerd of afgebroken wordt. De Card Defence service biedt hulp in geval van verlies of diefstal van credit cards en reisdocumenten. Daarnaast kan een Corporate Gold Card member gebruik maken van Gold Dining, voor het snel en eenvoudig reserveren van een restaurant in Nederland voor een zakenlunch of diner.

Als marktleider in Corporate Expense Management Programma's is American Express gespecialiseerd in het beheer van reis- en representatiekosten waardoor het bedrijfsleven direct een helder inzicht heeft in deze uitgaven. Deze transparantie leidt tot aanzienlijke besparingen en procesverbeteringen.

Over American Express
American Express is vooral bekend geworden door de financiële diensten en producten die zij aanbiedt, zoals de American Express Kaart en American Express Travelers Cheques. American Express doet echter veel meer. Nu, anderhalve eeuw na de oorspronkelijke oprichting in 1850, geeft American Express naast de Corporate Gold Card ook de American Express Corporate Card uit, de KLM American Express Corporate Card, Corporate Meeting Card, Corporate Purchasing Solutions en de Business Travel Account. In Nederland worden - sinds 1904 - de producten en diensten van American Express Travel Related Services aangeboden. American Express TRS levert een pakket van onderling afgestemde diensten op het gebied van reizen, financiën en verzekeringen.

-Einde bericht -



Ingezonden persbericht