Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 9 november 2007

TLN en EVO: verhoging dieselaccijns tast enkel concurrentiepositie aan

Transport en Logistiek Nederland en EVO vinden dat de aangekondigde verhoging van de dieselaccijns niets doet voor het milieu en enkel de concurrentiepositie van Nederland benadeelt. Aanstaande maandag wordt er in de Tweede kamer gesproken over het belastingplan waar onder andere de verhoging van de dieselaccijns op de agenda staat. TLN en EVO schatten de economische schade voor het vervoerend en verladend bedrijfsleven door de dieselaccijnsverhoging van 3 cent op minstens 75 miljoen euro. De accijnsverhoging treft de economie dan ook recht in het hart.

Alle economieën in Europa kampen nu al met de hoge olieprijs, waardoor bij iedereen rendementen onder druk staan. Als alleen in Nederland de brandstofkosten voor het vervoerend en verladend bedrijfsleven verhoogd worden, wordt de positie van het Nederlandse bedrijfsleven ten opzichte van de andere lidstaten zwakker. De goederen moeten echter wel bezorgd blijven worden, dus er zal geen kilometer minder gereden worden, dus geen milieuwinst.

TLN en EVO voelen zich ondersteund door de plannen van de VVD om de aangekondigde belastingmaatregelen ongedaan te maken. De beste manier om nog schoner vervoer te krijgen en een sterke economische positie te behouden zijn de invoering van kilometerbeprijzing, bronmaatregelen, de ontwikkeling van effectieve biobrandstoffen en het toelaten van ecocombi's met een maximaal gewicht van 60 ton.


---