AutoRai

Nieuwe generatie Mercedes-Benz SLK: nog krachtiger, nog intensiever

(12/24/2007)
De Mercedes-Benz SLK-Klasse heeft zijn plaats in de harten van sportwagenliefhebbers al lang veroverd. De modellen voor 2008 beschikken over nog meer dynamiek en rijplezier. De meest opvallende wijzigingen zijn de vernieuwde vormgeving van de voor- en achterkant en het interieur met een nieuw instrumentenpaneel en een driespaaks stuurwiel.

In de SLK 350 zorgen een nieuwe V6-motor met een vermogen van 224 kW/305 pk en de als optie leverbare Dynamic Steering ervoor dat de auto zijn dynamische karakter optimaal tot uiting kan brengen. Bovendien zijn alle motoren in de reeks zuiniger geworden en stoten ze minder CO2 uit, ondanks dat het vermogen in een aantal gevallen toenam. De nieuwe generatie van de SLK-Klasse komt in het voorjaar van 2008 op de markt.

Sinds de introductie in 1996 is de Mercedes-Benz SLK-Klasse een vertrouwde verschijning geworden. Een van de belangrijkste kenmerken van de SLK is het trendsettende vario-dak, waarmee de tweezitter binnen een paar seconden kan worden omgetoverd van een roadster tot een coupé die is bestand tegen alle weersomstandigheden. Van de eerste generatie werden tussen 1996 en 2004 zoân 310.000 exemplaren verkocht. De tweede generatie maakte in maart 2004 zijn opwachting en daarvan werden er tot nu toe circa 185.000 verkocht, waarvan 1.000 in Nederland. Dankzij een aantal wijzigingen wordt deze tweede generatie in 2008 nog sportiever en dynamischer, waarbij het kenmerkende comfort van de SLK behouden blijft.

Nadrukkelijker pijlvorm van voren en diffusor-look aan de achterkant De ontwerpers hebben de toch al dynamisch ogende tweezitter een nog sportievere uitstraling meegegeven. Dat is vooral te danken aan de nieuwe voorbumper met een gewijzigde luchtinlaat en de nadrukkelijker pijlvorm. De karakteristieke Mercedes-ster komt nu nog beter tot zijn recht. Ook de achterkant is gewijzigd. Hier valt de speciale diffusor-look aan de onderzijde op, die de auto van achteren een nog krachtiger uitstraling geeft. De trapeziumvormige uitlaatpijpen en de donker getinte achterlichten in AMG-stijl dragen hier eveneens aan bij. In de grotere buitenspiegels zijn pijlvormige LED-richtingaanwijzers ingebouwd. Ook de reeks leverbare lichtmetalen velgen is vrijwel volledig vernieuwd.

In het interieur zijn na een zorgvuldig selectieproces van materialen ook tal van details aangepast. Een van de doelen hierbij was om het interieur nog meer gericht op de bestuurder te maken. Nieuwe elementen zijn een driespaaks stuurwiel dat is voorzien van multifunctionele schakelaars en een gewijzigd instrumentenpaneel. Indien gewenst kan het interieur worden afgewerkt met leer in de kleur âgullwing redâ. De naam van deze kleur is niet toevallig, want de afwerking van het interieur is in de stijl van de legendarische Mercedes-Benz 300 SL âgullwingâ.

Audio- en telematicasystemen verder verbeterd
Mercedes-Benz levert de nieuwe SLK met het nieuwe NTG 2.5 audio- en telematicasysteem, bekend van de nieuwe C-Klasse. Dit systeem is gemakkelijker te bedienen en omvat nog meer handige functies. Elke radio omvat een hands-free-systeem met bluetooth-technologie en een nieuwe media-interface in het handschoenenkastje, waarop mobiele audioapparaten als een iPod kunnen worden aangesloten en vervolgens via het audiosysteem van de auto kunnen worden bediend. Naast de nieuwe telematica-generatie is ook de spraakbesturing LINGUATRONIC voor het eerst als optie in de SLK-Klasse leverbaar.

Krachtige surround-sound, zelfs bij geopend dak Inzittenden kunnen genieten van een unieke akoestische belevenis, ongeacht of het vario-dak geopend of gesloten is, dankzij het harman kardon(TM) Logic7(TM) geluidssysteem, dat als optie leverbaar is. Rijke en krachtige surround-sound zorgt voor kristalhelder luistergenot zoals dat nooit tevoren in een roadster kon worden ervaren.

Meer vermogen, maar een lager verbruik
De sportieve aspiraties van de nieuwe generatie van de SLK-Klasse worden verder onderstreept door drie gewijzigde motoren die minder brandstof verbruiken en daardoor minder CO2 uitstoten. De viercilindermotor in de SLK 200 KOMPRESSOR en de sportieve zescilinder in de SLK 350 leveren beide meer vermogen en een groter koppel. Alleen de motor in de SLK 55 AMG is ongewijzigd gebleven, een achtcilinder krachtbron die niets van zijn enorme prestaties heeft verloren en een unieke verschijning in het marktsegment van de SLK blijft.

Speciaal aan de hoogtoerige sportieve V6-motor die in de nieuwe generatie van de SLK 350 zijn première beleeft, is veel aandacht besteed. Hoewel de cilinderinhoud met 3.498 cc ongewijzigd is gebleven, levert de motor nu een vermogen van 224 kW/305 pk bij 6.500 omw./min., een toename van 24 kW/33 pk in vergelijking met zijn voorganger. Het maximum koppel nam met 10 Nm toe en bedraagt nu 360 Nm bij 4.900 omw./min.

Dit werd bereikt door het maximum toerental te verhogen tot 6.800 omw./min, terwijl tijdelijk zelfs een toerental van 7.200 omw./min. mogelijk is, wanneer de olietemperatuur en andere variabelen in de motor dit toelaten. Tot de doorgevoerde wijzigingen behoren verder een hogere compressieverhouding, een nieuw inlaatspruitstuk en een aangepast klepbedieningsmechanisme.

Andere aspecten die bijdragen aan het karakter van de nieuwe motor zijn het bewust sportieve motorgeluid. In combinatie met de 7G-TRONIC automatische transmissie zorgt het motormanagement er ook voor dat er bij het terugschakelen tussengas gegeven wordt. Dit zorgt niet alleen voor een extra sportief geluid, maar vermindert ook de belasting voor de motor.

Ondanks de betere prestaties verbruikt de SLK 350 aanmerkelijk minder brandstof. Met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik slechts 9,5 liter per 100 km, 1,1 liter minder dan voorheen. Met 7G-TRONIC ligt het verbruik op 9,2 liter per 100 km, een besparing van 0,9 liter. Dat betekent tevens een reductie van de CO2-uitstoot van 28 g/km bij de handgeschakelde versie (nu 227 g/km) en een reductie van 23 g/km tot 219 g/km bij de uitvoering met automaat.

Nog drie motorvarianten om uit te kiezen
Naast de genoemde uitvoeringen omvat het leveringsprogramma van de nieuwe SLK-Klasse nog drie motorvarianten om uit te kiezen. Zo is het vermogen van de viercilinder compressormotor met 15 kW/21 pk toegenomen tot 135 kW/184 pk. Het koppel nam toe van 240 Nm tot 250 Nm, terwijl het verbruik met 1,0 liter daalde tot 7,7 liter per 100 km. De CO2-uitstoot daalde met 27 g/km tot 182 g/km.

De motor in de SLK 280 werd zuiniger en daardoor schoner. Het verbruik werd met 0,4 liter verminderd tot 9,3 liter per 100 km, dat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 220 g/km, 11 g minder dan tot dusver. De bekende 5,5-liter motor in de SLK 55 AMG levert een vermogen van 265 kW/360 pk en een maximum koppel van 510 Nm.

De drie nieuwe SLK-modellen worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl de SLK 55 AMG standaard wordt uitgevoerd met de 7G-TRONIC automatische transmissie. Op de SLK 200 KOMPRESSOR is een vijftraps automatische transmissie leverbaar als optie, terwijl de zescilinder-modellen SLK 280 en SLK 350 optioneel eveneens kunnen worden geleverd met 7G-TRONIC of naar keuze 7G-TRONIC Sport met stuurschakeling.

Nieuwe Dynamic Steering voor nog meer rijplezier Een nieuw ontwikkelde Dynamic Steering met variabele stuurbekrachtiging is leverbaar als optie (standaard op de SLK 55 AMG) en laat de kwaliteiten van het sportieve onderstel nog beter tot hun recht komen. Op bochtige binnenwegen domineert het rijplezier, terwijl de auto bij het inparkeren plezierig gemakkelijk wendbaar is. De Dynamic Steering is gebaseerd op de tot dusver toegepaste snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en werkt volledig mechanisch, zodat ingewikkelde regelaars en sensoren overbodig zijn. Dankzij een nieuwe tandheugel verandert de stuurverhouding evenredig met de stuuruitslag. Rondom de middenpositie is de besturing indirect voor optimale stabiliteit in rechte lijn en daardoor een veilig rijgedrag bij hoge snelheden. Vanaf een stuurhoek van slechts vijf graden neemt de verhouding zeer snel toe, waardoor de besturing veel directer aanvoelt. Zo is het aantal omwentelingen van het ene uiterste naar het andere zoân 25 procent minder. Zelfs in stadsverkeer hoeft er daardoor maar weinig aan het stuurwiel te worden gedraaid om de koers te corrigeren.

Snel opeenvolgende bochten op binnenwegen kunnen vrijwel intuïtief zonder veel stuurbewegingen worden genomen, hetgeen het rijplezier ten goede komt.

Optische verfraaiingen voor de SLK 55 AMG
Technisch is de SLK 55 AMG vrijwel ongewijzigd gebleven. Het enige verschil zit hem in enkele optische verfraaiingen. Zo is de uitvoering van de voorkant licht gewijzigd met een zwart gekleurde dwarsverbinding en koelsleuven aan de zijkanten alsmede getinte koplampglazen.

De SLK-Klasse als trendsetter
De SLK-Klasse geldt niet voor niets als trendsetter en natuurlijk blijven de karateristieke kenmerken gehandhaafd. Hiertoe behoren bijvoorbeeld het variodak, waarmee de roadster binnen 22 seconden kan worden omgevormd tot een coupé. Ook de uitgebreide standaarduitrusting met hoofd-/thorax-airbags, adaptieve airbags voor en tweetraps gordelkrachtbegrenzers is ongewijzigd gebleven. Als optie is het unieke AIRSCARF leverbaar, een verwarmingssysteem op nekhoogte, dat het hele jaar door open rijden mogelijk maakt, zelfs in de winter.