Ministerie van Defensie

Antwoorden op vragen van het lid Eijsink over nieuwe vormen van materieelverwerving

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal

Datum 21 december 2007
Kenmerk DMO/DB/2007029321

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Eijsink over nieuwe vormen van materieelverwerving (ingezonden 4 december 2007, kenmerk 2070806060).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries

Ministerie van Defensie
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
Telefoon (070) - 3 18 81 88
Fax (070) - 3 18 78 88

Pagina 2/4

Antwoorden op de vragen van het lid Eijsink aan de staatssecretaris van Defensie over nieuwe vormen van materieelverwerving (Ingezonden 4 december 2007, nr. 2070806060).

1.
Bent u op de hoogte van de verwerving van Saab Gripen multirole gevechtsvliegtuigen door Tsjechië en Hongarije op basis van een lease-overeenkomst?1 Ja.

2.
Bent u op de hoogte van het Britse project 'future contracting for availability', waarin geen sprake meer is van overeenkomsten over de levering van reserveonderdelen, maar van contracten gebaseerd op het verzorgen van de inzetbaarheid - 'availability'- van geleverd materieel, i.c. Tornado jachtvliegtuigen?2 Ja.

3.
Overweegt u, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van kostenbeheersing en vanuit het gegeven dat onderhoudspersoneel steeds moeilijker is te verlokken voor een baan bij Defensie, om ook tot vergelijkbare innovatieve overeenkomsten met betrekking tot de verwerving van militair materieel 1 http://www.aeroflight.co.uk/types/sweden/saab/jas_39/gripen.htm#top 2 http://defenseindustrydaily.com/uk-mod-issues-report-on-throughlife-equipment-management-02424 http://www.defenseindustrydaily.com/britain-hammers-out-throughlife-support-framework-for-tornade-fleet-02903/

Pagina 3/4

over te gaan? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wanneer kunnen we over dit onderwerp concrete voorstellen verwachten? Ja, bij de verwerving van materieel worden mogelijkheden voor leasen of voor het geheel of gedeeltelijk uitbesteden van onderhoud overwogen en toegepast. Het gaat dan veelal om vormen van Performance Based Logistics (PBL), waarbij de inrichting en uitvoering van het onderhoud en de logistieke keten in zekere mate prestatiegericht worden uitbesteed. Zo zijn de contracten voor verwerving en onderhoud van de wissellaadsystemen, van trekker-opleggercombinaties en van de gevechtsveldcontroleradarsystemen gebaseerd op dit uitgangspunt. Een PBL-constructie is eveneens een belangrijke overweging bij de vervanging van de F-16.

Verder is in 2006 voor de luchtverkenningscapaciteit ten behoeve van de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba (KWNA&A) een contract gesloten voor een lease voor tien jaar van twee vliegtuigen, inclusief piloten en onderhoud. De overige bemanning van de vliegtuigen bestaat uit personeel van Defensie en van de KWNA&A. U bent hierover geïnformeerd met de brieven van 14 augustus 2006 (Kamerstuk 30 300 X nr. 131) en 5 november 2007 (Kamerstuk 31 200 X nr. 25). Naar verwachting zal in 2008 de afweging van verschillende mogelijkheden voor ondersteunende activiteiten (zelf doen, uitbesteden of samenwerken) zijn voorgeschreven in het nieuwe Sourcingbeleid Defensie. Het uitgangspunt daarbij is dat Defensie andere partijen bij de dienstverlening betrekt als daarmee de prestaties verbeteren of de kosten dalen. Bij de verwerving van materieel maakt de afweging van verschillende mogelijkheden reeds deel uit van het Defensie Materieel Proces (DMP). De hieruit volgende concrete maatregelen worden overeenkomstig het DMP aan de Kamer gemeld. De Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) heeft op verzoek van de regering een advies opgesteld over de inzet van civiele dienstverleners in

Pagina 4/4

operatiegebieden ('De inhuur van private militaire bedrijven - een kwestie van verantwoordelijkheid', AIV-advies nr. 59). Dit advies is op 14 december jl. gepubliceerd. De regeringsreactie op dit advies zal de Kamer zoals gebruikelijk over enige tijd worden aangeboden.