Ingezonden persbericht

()

PRESS UPDATE 24.12

3FM Serious Request 2007 opbrengst: 5.249.466 euro
Totale opbrengst in 3 Glazen Huizen is 8.754.252 euro

3FM Serious Request 2007, de actie van het publieke radiostation 3FM in samenwerking met het Rode Kruis voor een betere drinkwatervoorziening in de wereld, heeft in 6 dagen tijd een totaalbedrag van 5.249.466 euro opgehaald. De cheque met dit bedrag werd tijdens de finale van het radio-evenement op het Plein in Den Haag door 3FM zendermanager Florent Luyckx uitgereikt aan de 3 dj's die zich de afgelopen 6 dagen vanuit het Glazen Huis inzetten voor de actie. Gerard Ekdom, Rob Stenders en Michiel Veenstra zamelden vanuit het Glazen Huis 2.624.733 euro in, de Nederlandse regering verdubbelde het bedrag tot 5.249.466 euro. De actievoerende dj's gaven de cheque direct door aan het Rode Kruis.

Studio Brussel zamelde met de Belgische variant "Music for Life" in het Glazen Huis te Leuven een bedrag in van 3.353.568 euro.

Radiostation Couleur 3 bracht met hun Glazen Huis actie vanuit Geneve een totaalbedrag van 151.218 euro bijeen.

Het totaalbedrag dat naar het Rode Kruis gaat voor een betere drinkwatervoorziening in de wereld komt hierbij op 8.754.252 euro.

De actie
Gerard Ekdom, Rob Stenders en Michiel Veenstra waren deze week de drijvende krachten achter het bijzondere radio-evenement. 6 Dagen aten zij niet om aandacht te vragen voor een stille ramp: het gebrek aan schoon drinkwater op heel veel plaatsen ter wereld. 6 Dagen maakten zij 24 uur per dag live radio, 6 dagen werden zijn gesteund door hun 3FM collega's die in heel Nederland mensen stimuleerden tot giften, 6 dagen werden zij gesteund en gemotiveerd door het publiek op het Plein in Den Haag. 3FM DJ Coen Swijnenberg liftte naar de Glazen Huizen in Leuven en Geneve met een emmer met 15 liter water. Deze sponsortocht voor het Rode Kruis bracht 53.284 euro op (3806 x 14 liter).

The 3FM Serious Request Anthem
Elk jaar ontwikkelt zich een single tot een hit tijdens 3FM Serious Request. Dit jaar is dat Let's dance to Joy Division van The Wombats. Deze plaat werd het meest aangevraagd door de 3FM luisteraars. In 2004 werd door de 3 dj's Galvanize van de Chemical Brothers plat gedraaid tijdens de actie. In 2005 was dat Multiply van Jamie Lidell en in 2006 Chelsea Dagger van de Schotse Fratelli's.

Top Serious Request
Vanaf 24 december 20.00 uur zendt 3FM de Top Serious Request uit met de meest aangevraagde nummers uit 3FM Serious Request. 24 uur per dag de favoriete platen van de 3FM luisteraars tot 30 december 21.00 uur. De lijst is te bekijken op www.3fm.nl.

3FM Serious Request
Met 3FM SERIOUS REQUEST zet 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voorafgaand aan de kerstdagen sluiten drie dj's van 3FM zich zes dagen lang op in een glazen studio, ergens in Nederland. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio. Het publiek kan tegen betaling verzoeknummers aanvragen en wordt uitgebreid geïnformeerd over het doel van de actie. De dj's roepen iedereen op om geld te doneren en daarbij worden bijzondere initiatieven gewaardeerd.
In 2004, het eerste jaar, haalde 3FM SERIOUS REQUEST 915.955 euro op voor de vluchtelingen in Darfur. In 2005 bedroeg het eindbedrag voor de ontheemde kinderen in Kongo 2.203.549 euro. In 2006 sloot Studio Brussel zich aan bij de actie en samen met 3FM werd een recordbedrag van 5.512.649 euro binnengehaald voor de slachtoffers van landmijnen wereldwijd. De slogan voor 3FM Serious Request 2007 was: De wereld schreeuwt om drinkwater!