RET

Nieuwjaarstoespraak Pedro Peters, algemeen directeur RET

Flinke groei OV gebruik in 2007

Donderdag 03 januari
Op 2 januari vond op het hoofdkantoor van de RET de nieuwjaarsreceptie voor het personeel plaats. Algemeen directeur Pedro Peters keek kort terug op het eerste jaar als zelfstandige NV, maar keek vooral vooruit. Hij presenteerde de cijfers tot nu toe en de opdrachten voor de toekomst. (zie bijgaande sheets) De RET heeft de opgaande lijn duidelijk weer te pakken, maar staat in 2008 nog voor grote uitdagingen.

Positief resultaat in 2007

Pedro Peters kondigde aan dat RET uit het financiële dal van enkele jaren geleden is geklommen en over 2007 een positief resultaat zal hebben gerealiseerd van ongeveer 10 miljoen euro. Peters noemt dit resultaat "netjes en pure noodzaak om te investeren in meer en beter openbaar vervoer. Deze winst zal dus niet leiden tot betaling van dividend aan de aandeelhouder (gemeente Rotterdam), al het geld blijft binnen de RET beschikbaar voor het openbaar vervoer."

Peters: "Sinds het onderzoek van McKinsey van enkele jaren terug heeft de RET de kosten met meer dan 44 miljoen euro per jaar verminderd en biedt in 2008 weer 12 % meer openbaar vervoer aan dan in 2005."

Groei en efficiency

Peters kondigde op basis van de deze week afgeronde berekeningen - heet van de naald - aan dat de neergaande lijn van het gebruik van het OV in Rotterdam van de voorgaande jaren in 2007 is gekeerd. Peters: "In 2007 is de daling gestopt en zien we weer flinke groei: een groei van zo'n 2,5%. Eindelijk. Dat is echt goed nieuws en we zullen verder groeien."

Zijn motto in de toespraak was dan ook: "Het gezeur voorbij..........."

Ook gaf hij aan dat de RET er nog niet is. "We liggen op schema, maar in 2008 moet de laatste fase naar marktconformiteit gerealiseerd worden. Dit jaar moet de RET namelijk de bieding doen aan de Stadsregio voor de jaren vanaf 2009." Om dit te halen zal de RET nog een laatste efficiencyronde moeten realiseren. Alle directievoorstellen hiertoe liggen bij de Ondernemings-raad en de vakbonden. Peters: "De directie hoopt in januari tot een akkoord met bonden en OR te komen. Dit is voorwaarde om tot een goede bieding aan de Stadsregio te komen. Maar....dan staan we er ook en doen we voor niemand onder, integendeel!"

Als grootste risico's voor 2008 noemt Peters het welslagen van deze efficiencyslag en het ziekteverzuim.

Peters kondigde aan dat vanaf de zomer 2008 de eerste nieuwst metro's zullen rijden op Randstadrail tussen Hofplein en Den Haag Centraal. De RET doet in 2008 ook veel extra investeringen in sociale veiligheid. Het eerste half jaar van 2008 zullen alle metro's voorzien worden van camera's in de treinen. Alle voertuigen zullen volledig "in beeld" komen. De beelden worden opgeslagen en de bestuurder kan beelden vanuit de cabine bekijken op het moment dat hij ze nodig heeft.
---