Gemeente Helmond
Vanaf 1 januari gemoderniseerde A.P.V.
Helmond heeft een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening. Een A.P.V.
is een lokale regeling die voor iedereen binnen de gemeente geldt.
Wat is een APV
De Gemeentewet geeft gemeenten de bevoegdheid een A.P.V. vast te
stellen. De A.P.V. is een regeling die onder andere tot doel heeft de
gemeente voor iedereen netjes en leefbaar te houden. Omdat de
samenleving verandert, wijzigen in de loop van de tijd ook de
onderwerpen die geregeld worden in een A.P.V.
Waarom een nieuwe APV
De vorige A.P.V. van de gemeente Helmond dateerde uit 1978. In de
afgelopen 30 jaren zijn regelmatig bepalingen toegevoegd en gewijzigd.
Er had echter sinds 1978 geen grootschalige screening en toetsing meer
plaatsgevonden. Inmiddels is dit wel gebeurd. Een geactualiseerde
A.P.V. is nodig om als gemeente goed te kunnen inspelen op
maatschappelijke ontwikkelingen. Effectieve handhaving valt of staat
met wet- en regelgeving die up-to-date is en blijft. Helmond kan met
de nieuwe A.P.V. ook een goede invulling geven aan de jaarlijkse
handhavingplannen.
Gebruiksvriendelijker
De A.P.V. is gemoderniseerd. Er zijn zon 35 artikelen geschrapt. De
nieuwe regeling is gebruiks-vriendelijker en overzichtelijker gemaakt
door het gebruik van een andere indeling met hoofdstukken, afdelingen,
paragrafen en artikelen. Verder is elk artikel voorzien van een
koptekst en is de A.P.V. verrijkt met een inhoudsopgave en een
trefwoordenregister. De A.P.V. is terug te vinden op
www.helmond.nl/regelgeving.
Minder regels
Als vertrekpunt bij het samenstellen van de nieuwe A.P.V. is de model
A.P.V. van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gehanteerd. De
aspecten deregulering (minder regels) en administratieve
lastenverlichting (minder papieren rompslomp) zijn bij de
voorbereiding van de nieuwe A.P.V. nadrukkelijk betrokken.