Gemeente Helmond


Vanaf 1 januari gemoderniseerde A.P.V.

Helmond heeft een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening. Een A.P.V. is een lokale regeling die voor iedereen binnen de gemeente geldt.

Wat is een APV

De Gemeentewet geeft gemeenten de bevoegdheid een A.P.V. vast te stellen. De A.P.V. is een regeling die onder andere tot doel heeft de gemeente voor iedereen netjes en leefbaar te houden. Omdat de samenleving verandert, wijzigen in de loop van de tijd ook de onderwerpen die geregeld worden in een A.P.V.

Waarom een nieuwe APV

De vorige A.P.V. van de gemeente Helmond dateerde uit 1978. In de afgelopen 30 jaren zijn regelmatig bepalingen toegevoegd en gewijzigd. Er had echter sinds 1978 geen grootschalige screening en toetsing meer plaatsgevonden. Inmiddels is dit wel gebeurd. Een geactualiseerde A.P.V. is nodig om als gemeente goed te kunnen inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Effectieve handhaving valt of staat met wet- en regelgeving die up-to-date is en blijft. Helmond kan met de nieuwe A.P.V. ook een goede invulling geven aan de jaarlijkse handhavingplannen.

Gebruiksvriendelijker

De A.P.V. is gemoderniseerd. Er zijn zon 35 artikelen geschrapt. De nieuwe regeling is gebruiks-vriendelijker en overzichtelijker gemaakt door het gebruik van een andere indeling met hoofdstukken, afdelingen, paragrafen en artikelen. Verder is elk artikel voorzien van een koptekst en is de A.P.V. verrijkt met een inhoudsopgave en een trefwoordenregister. De A.P.V. is terug te vinden op www.helmond.nl/regelgeving.

Minder regels

Als vertrekpunt bij het samenstellen van de nieuwe A.P.V. is de model A.P.V. van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gehanteerd. De aspecten deregulering (minder regels) en administratieve lastenverlichting (minder papieren rompslomp) zijn bij de voorbereiding van de nieuwe A.P.V. nadrukkelijk betrokken.