Gemeente Zandvoort


2 januari - Gemeente start met elektronische dienstverlening

Het afgelopen jaar is door de gemeente Zandvoort hard gewerkt aan het verbeteren van haar digitale dienstverlening via de website van de gemeente: www.zandvoort.nl. Het beschikbaar maken van producten en diensten via het internet is een van de speerpunten geweest. 2008 start de gemeente met elektronische dienstverlening. Centraal staat het Digitale Loket. Burgemeester N. Meijer verrichtte op woensdag 2 januari de offciële openingshandeling. Hij vroeg digitaal een product aan. Het werd geprojecteerd op een levensgroot scherm in de hal van het raadhuis - hier op foto rechts.

Eerste zes
De inwoners van gemeente Zandvoort kunnen via het Digitale Loket een aantal producten online aanvragen, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Op deze website is een speciale webpagina ingericht waar klanten kunnen starten met de online-aanvraag - zie foto hieronder. De volgende zes producten kunnen klanten online aanvragen met hun DigiD:
- Uittreksel GBA

- Uittreksel burgelijke stand

- Verklaring naamgebruik

- Vertrek naar het buitenland

- Kapvergunning

- Eenmalige inzameling grof huisvuil

Met DigiD
Om producten online aan te kunnen vragen, heeft de klant een DigiD nodig. Via dit 'digitale paspoort' worden de persoonsgegevens gecontroleerd. Voordeel is bovendien, dat de persoonsgegevens niet steeds opnieuw ingevuld hoeven te worden. Ook is er gezorgd voor de mogelijkheid om via internet het gevraagde product te betalen. Hiervoor is een internetkassa ingericht met de mogelijkheid om via iDEAL of creditcard de betaling á la minute te verrichten.

Verder ontwikkelen
Met de invoering van het Digitale Loket is een belangrijke stap gezet richting de digitale gemeente. In het komende jaar zullen nieuwe producten worden toegevoegd aan het digitale loket. Ook de afhandeling van alle via internet gedane aanvragen, en ook van alle via de post of balie gedane aanvragen zal binnenkort verbeteren en meer digitaal geschieden. Achter de schermen wordt hier al volop aan gewerkt. De introductie van de nieuwe werkwijze, en daaraan gekoppeld een nieuw documentbeheersysteem, staat gepland voor april 2008.