Mercedes-Benz Vision GLK Freeside biedt voorproef compacte SUV van de
toekomst
(1/3/2008)
De lettercombinatie GLK heeft bij Mercedes-Benz een speciale
betekenis. G staat voor een robuuste terreinwagen, L betekent luxe en
net zoals in andere modelreeksen staat de K voor het Duitse woord
âKompaktheitâ. Deze drie kenmerken lijken wellicht in eerste instantie
lastig te combineren. Mercedes-Benz bewijst echter dat het kan: het
studiemodel Vision GLK FREESIDE, dat in januari 2008 op de Detroit
Auto Show getoond wordt, laat zien hoe toekomstige SUVâs eruit kunnen
zien.
De Vision GLK FREESIDE is al dicht bij het productiestadium. Hij
combineert de typische kenmerken van een SUV, zoals robuustheid en
goede off-road-eigenschappen, met een uitstekend weggedrag op normale
wegen. De AGILITY CONTROL-wielophanging garandeert een perfecte
handling, rijcomfort van hoog niveau en actieve veiligheid die nieuwe
maatstaven zet. Dankzij een uitermate stevige carrosserie blijft de
auto bij het rijden stabiel en zijn trillingen en storende geluiden
onder vrijwel alle omstandigheden afwezig. Zoals van Mercedes-Benz mag
worden verwacht, is ook de passieve veiligheid uitstekend.
De zuinige en schone BLUETEC-viercilindermotor zorgt in combinatie met
de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC en de nieuwe
4MATIC-vierwielaandrijving voor prima prestaties. Het compacte
studiemodel met een totale lengte van 4,52 meter biedt technologische
voorzieningen die normaal gesproken alleen in veel grotere autoâs
worden aangetroffen. Hiertoe behoren niet alleen het preventieve
veiligheidssysteem PRE-SAFE en het Intelligent Light System, maar ook
het gemakkelijk te bedienen COMAND APS infotainment centre, een beeld-
en geluidssysteem met twee beeldschermen voor de passagiers achterin
en THERMOTRONIC, een automatische klimaatregeling met drie gescheiden
zones.
Het SUV-studiemodel combineert de hoekige lijnen van de
oorspronkelijke G-Klasse met typische stijlkenmerken van de huidige
Mercedes-Benz-personenautoâs. Het interieur past bij de
karakteristieke carrosserie en onderscheidt zich door de toepassing
van hoogwaardige materialen en een ergonomisch totaalconcept.
Natuurlijk heeft de Vision GLK FREESIDE alle eigenschappen waaraan een
functionele terreinauto moet voldoen, zoals een korte overhang voor en
achter, een rechte voorkant, smalle dakstijlen, een voorruit die
zoveel mogelijk rechtop staat en een overzichtelijke daklijn. Speciaal
ontwikkelde 20-inch lichtmetalen velgen en de stoer uitziende
wielkasten verlenen de Vision GLK FREESIDE een extra krachtige
uitstraling. Voldoende bodemvrijheid is vanzelfsprekend, de hogere
zitpositie en een uitstekend zicht rondom maken het rijden in het
dagelijks verkeer veiliger en prettiger.
De carrosserie is uitgevoerd in de kleur âdiamond white mangoâ met een
speciaal effect. Anders dan bij een normale metallic-afwerking
beschermt in dit geval een matte laklaag het oppervlak. De afneembare
carrosseriedelen in glanzend zilver zorgen voor een opvallend contrast
en geven het studiemodel een nog exclusievere uitstraling.
Interieur zet nieuwe maatstaven in het compacte premiumsegment
Binnenin de Vision GLK FREESIDE worden de verwachtingen die de
carrosserie wekt ruimschoots waargemaakt. Het interieur is comfortabel
en van hoge kwaliteit, met veel aandacht voor details en toepassing
van hoogwaardige materialen. Daarnaast is er bij het interieurontwerp
gebruik gemaakt van de modernste technieken en inzichten. Het
dashboard neemt de meest prominente plaats in en zorgt voor een idee
van ruimte met zijn flinke, driedimensionale uitvoering. De afwerking
met mat antracietkleurig cebranohout en een perfect passende
chroomstrip valt onmiddellijk op. Dze chroomstrip strekt zich uit over
de volle breedte van het interieur en deelt het dashboard op in drie
delen. Het bovenste gedeelte is bekleed met zwart leer en omvat het
instrumentenpaneel en het centrale display van het COMAND APS-systeem.
In het onderste gedeelte komt het kleurenschema van de carrosserie
terug, net als in de middenconsole en de beenruimte. De stoelen en het
lagere gedeelte van de portieren zijn bekleed met een speciaal
gekleurd wit leer dat evenals de carrosserie met een matte toplaag is
afgewerkt. Dat zorgt niet alleen voor een opvallende uitstraling, maar
ook voor dat het zijdezacht en prettig aanvoelt. De armsteun voor de
bestuurder en de bediening van het COMAND APS bevinden zich op de
meest logische plaatsen. De menubesturing van het systeem is simpel
via de bedieningselementen die bekend zijn uit de S-Klasse. De
belangrijkste functies zijn te bedienen via snelkeuzetoetsen. De
inzittenden worden optimaal beschermd dankzij een stevig
passagierscompartiment met energie-absorberende kreukelzones voor en
achter, airbags, sidebags en windowbags plus een knie-airbag voor de
bestuurder en crash-responsieve hoofdsteunen.
Nieuwe viercilinder BLUETEC-motor met AdBlue-inspuiting
De Vision GLK FREESIDE wordt aangedreven door een dieselmotor van de
nieuwste generatie. De 2,2 liter viercilindermotor levert een vermogen
van 125 kW/170 pk en is zuinig en schoon. De krachtbron is voorzien
van directe inspuiting volgens de vierde generatie van het
âcommon-railâ-principe. De modulaire BLUETEC-emissieregeling is nog
verder verbeterd en wordt nu voor het eerst toegepast bij een
viercilindermotor. Door de combinatie van de trekkracht en
efficiëntie van moderne dieselmotoren en de extreem geringe uitstoot
is deze motor perfect voor een compacte SUV als de Vision GLK
FREESIDE. Naast een oxidatiekatalysator en een onderhoudsvrij
partikelfilter is er ook een SCR-katalysator ingebouwd. AdBlue, een
niet-schadelijke oplossing op waterbasis wordt in de uitlaatgasstroom
gespoten en vormt tot 80 procent van de stikstofoxiden om in
niet-schadelijk stikstof en water. Hiermee voldoet de auto aan de
strengste normen, zelfs de EU6-richtlijn, die pas in 2015 voor alle
nieuwe autoâs gaat gelden. Ook de strenge US BIN 5-regel en de
LEV2-norm in Californië zijn geen probleem voor de Vision GLK
FREESIDE.
Perfecte rij-eigenschappen onder alle omstandigheden dankzij 4MATIC
De nieuwe 4MATIC-aandrijving van de Vision GLK FREESIDE behoort tot de
krachtigste vierwielaandrijvingssystemen. Dankzij de compacte en
lichte constructie met een in lengterichting geplaatste motor heeft
dit systeem tal van voordelen ten opzichte van uitvoeringen met
dwarsgeplaatste motor. Zo ligt het brandstofverbruik rond het niveau
van een vergelijkbare auto met tweewielaandrijving, terwijl de Vision
GLK FREESIDE op het gebied van geluid en trillingen kan wedijveren met
luxe personenautoâs.
De 45:55 verdeling van de aandrijving tussen de voor- en de achteras
en de systemen ESP, ASR en 4ETS zorgen voor optimaal en veilig
rijgedrag onder alle omstandigheden. Wanneer er weinig grip is, zorgt
de nieuw ontwikkelde meervoudige plaatkoppeling in het centrale
differentieel voor extra ondersteuning. Met behulp van de âGâ-knop op
de middenconsole kan een speciale stand van de 7G-TRONIC automatische
transmissie worden ingeschakeld, waarbij de schakelpunten worden
veranderd, de motor minder direct op het gaspedaal reageert en de
off-road-stand van het ESP wordt gekozen. Indien gewenst kan er ook
met de hand worden geschakeld met behulp van de paddles achter het
stuurwiel. Een andere knop is voor het in- en uitschakelen van de
Downhill Speed Regulation (DSR), die ervoor zorgt dat bij het afrijden
van steile heuvels een vooraf ingestelde snelheid niet wordt
overschreden.
Innovatief chassisconcept verenigt twee werelden
Het AGILITY CONTROL-chassis van de Vision GLK FREESIDE biedt een
oplossing voor een klassiek probleem dat zich met name in de
SUV-klasse voordoet. Het doel is immers om te komen tot een auto die
niet alleen sportief, wendbaar en comfortabel is, maar ook in het
terrein uit de voeten kan. Wanneer het om sportief weggedrag gaat,
moeten de veren en schokdempers harder zijn, wat echter een negatieve
uitwerking kan hebben op het comfort en de terreinkwaliteiten. Dankzij
AGILITY CONTROL kan de kracht van de schokdempers worden aangepast aan
de situatie. Deze aanpassing gebeurt flexibel in plaats van lineair.
In de normale rijstand of tijdens langzame terreinritten reageert het
systeem soepel, wat zorgt voor comfortabel rijedrag en prima
terreinkwaliteiten. Wanneer er sportief wordt gereden of tijdens
abrupte uitwijkmanoeuvres worden de schokdempers harder, wat voor meer
stabiliteit zorgt. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging maakt het
parkeren of het manoeuvreren in het terrein een stuk gemakkelijker.
Bij hogere snelheden wordt de bekrachtiging minder, zodat de auto
stabieler wordt tijdens het rijden.
Met de Vision GLK FREESIDE zet Mercedes-Benz de traditie op het gebied
van terreinwagens voort, die begon met de introductie van de
legendarische G-Klasse in 1979. Met de komst van de eerste generatie
van de ML-Klasse in 1997 betrad Mercedes-Benz het SUV-segment. De
tweede generatie van dit model kwam in 2005 op de markt en met in
totaal zoân 900.000 verkochte autoâs is de ML-Klasse een van de
succesvolste luxe SUVâs ter wereld. De GL-Klasse heeft sinds 2006 zijn
plaats in het absolute topsegment, met eersteklas reiscomfort zowel op
de weg als in het terrein. Met de Vision GLK FREESIDE laat
Mercedes-Benz zien hoe de ervaring van al deze modellen kan worden
vertaald naar een compacte uitvoering. Dat wordt ook zichtbaar in de
productieversie, die in het najaar van 2008 op de markt komt.
AutoRai