RTL Nederland handhaaft marktleiderschap in commerciele doelgroepen
RTL 7 sluit beste jaar af sinds 2004
RTL Nederland weet zich over het jaar 2007 uitstekend te handhaven als
marktleider. Met een gezamenlijk zenderaandeel van 29,7% in
boodschappers 20-49 jaar laat the family of stations de concurrentie
ver achter zich. De SBS Groep sloot het jaar af met een gemiddelde van
26,6% en de Publieken sluiten de gelederen in deze doelgroep met een
score van 25,3%. In de doelgroep van 20-49 jaar handhaaft RTL
Nederland zich eveneens als marktleider met 29,4%. De concurrentie
volgt op afstand met 26,3% (SBS Groep) en 25,3% (de Publieken).
Het vlaggenschip RTL 4 weet overtuigend haar marktleiderschap te
prolongeren in zowel boodschappers 20-49 jaar als de bredere doelgroep
20-49 jaar. Met 14,8% neemt RTL 4 de leiding in boodschappers 20-49
jaar en volgen Nederland 1 en SBS 6 met respectievelijk 13,3% en
12,5%.
In de doelgroep 20-49 jaar vestigt RTL 4 zich wederom op de eerste
plaats met 14,3% en komt Nederland 1 uit op de tweede plek met 13,1%.
SBS6 sluit het rijtje met 12,5%. De EK- kwalificatiewedstrijd tegen
Albanië was in de doelgroep 20-49 jaar het hoogst scorende programma
bij RTL 4, gevolgd door RTL Voetbal: Eredivisie. Bij de boodschappers
20-49 jaar was de All You Need Is Love Kerstspecial de absolute
favoriet, gevolgd door X -Factor en Crime Scene Investigation. GTST
behoort met een dagelijkse score van ruim 1 miljoen kijkers nog altijd
tot de top 10 van best bekeken programmas van RTL4 en ook Gooische
Vrouwen scoort hoog bij de kijkers.
Het gemiddelde zenderaandeel voor RTL 5 in de doelgroep 20-34 jaar is
over het jaar 2007 opgelopen tot 10,1%. Net5 kwam uit op 8,8%. De RTL
5-programmas die in deze doelgroep het meest werden gewaardeerd, waren
onder andere Holland's Next Top Model, Mijn Tent Is Top, Bones en CSI:
Miami.
RTL 7 behaalde een zenderaandeel van 6,7% in de doelgroep mannen 20-49
jaar. Het gemiddelde zenderaandeel is daarmee in 2007 toegenomen met
1,3% (2006: 5,4%). Dat is het hoogste jaar sinds 2004. De eerste 30
titels in de top van RTL 7 zijn allemaal sportprogramma's, met name de
Formule 1-wedstrijden en de kwalificaties van oranje voor het EK
Voetbal. Hiermee maakt RTL 7 duidelijk zijn naam waar als de
sportzender van Nederland.
De jongste telg van the family of stations, RTL 8, die op 18 augustus
jl. begon met uitzenden, scoorde bij vrouwen 20-49 jaar gemiddeld 3,3%
over de laatste maanden. De hoogst scorende programmas waren de films
Ciske de Rat en Nell en de herhalingen van Idols en van Gooische
Vrouwen.
---
Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Kim Koppenol, persdienst RTL Nederland via tel. 035-6718598 of
kim.koppenol@rtl.nl.
RTL Group