RTL Group

RTL Nederland handhaaft marktleiderschap in commerciele doelgroepen

RTL 7 sluit beste jaar af sinds 2004

RTL Nederland weet zich over het jaar 2007 uitstekend te handhaven als marktleider. Met een gezamenlijk zenderaandeel van 29,7% in boodschappers 20-49 jaar laat the family of stations de concurrentie ver achter zich. De SBS Groep sloot het jaar af met een gemiddelde van 26,6% en de Publieken sluiten de gelederen in deze doelgroep met een score van 25,3%. In de doelgroep van 20-49 jaar handhaaft RTL Nederland zich eveneens als marktleider met 29,4%. De concurrentie volgt op afstand met 26,3% (SBS Groep) en 25,3% (de Publieken).

Het vlaggenschip RTL 4 weet overtuigend haar marktleiderschap te prolongeren in zowel boodschappers 20-49 jaar als de bredere doelgroep 20-49 jaar. Met 14,8% neemt RTL 4 de leiding in boodschappers 20-49 jaar en volgen Nederland 1 en SBS 6 met respectievelijk 13,3% en 12,5%.

In de doelgroep 20-49 jaar vestigt RTL 4 zich wederom op de eerste plaats met 14,3% en komt Nederland 1 uit op de tweede plek met 13,1%. SBS6 sluit het rijtje met 12,5%. De EK- kwalificatiewedstrijd tegen Albanië was in de doelgroep 20-49 jaar het hoogst scorende programma bij RTL 4, gevolgd door RTL Voetbal: Eredivisie. Bij de boodschappers 20-49 jaar was de All You Need Is Love Kerstspecial de absolute favoriet, gevolgd door X -Factor en Crime Scene Investigation. GTST behoort met een dagelijkse score van ruim 1 miljoen kijkers nog altijd tot de top 10 van best bekeken programmas van RTL4 en ook Gooische Vrouwen scoort hoog bij de kijkers.

Het gemiddelde zenderaandeel voor RTL 5 in de doelgroep 20-34 jaar is over het jaar 2007 opgelopen tot 10,1%. Net5 kwam uit op 8,8%. De RTL 5-programmas die in deze doelgroep het meest werden gewaardeerd, waren onder andere Holland's Next Top Model, Mijn Tent Is Top, Bones en CSI: Miami.

RTL 7 behaalde een zenderaandeel van 6,7% in de doelgroep mannen 20-49 jaar. Het gemiddelde zenderaandeel is daarmee in 2007 toegenomen met
1,3% (2006: 5,4%). Dat is het hoogste jaar sinds 2004. De eerste 30 titels in de top van RTL 7 zijn allemaal sportprogramma's, met name de Formule 1-wedstrijden en de kwalificaties van oranje voor het EK Voetbal. Hiermee maakt RTL 7 duidelijk zijn naam waar als de sportzender van Nederland.

De jongste telg van the family of stations, RTL 8, die op 18 augustus jl. begon met uitzenden, scoorde bij vrouwen 20-49 jaar gemiddeld 3,3% over de laatste maanden. De hoogst scorende programmas waren de films Ciske de Rat en Nell en de herhalingen van Idols en van Gooische Vrouwen.

---

Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kim Koppenol, persdienst RTL Nederland via tel. 035-6718598 of kim.koppenol@rtl.nl.