Nederlands Uitgeversverbond

Groei tijdschriftenmarkt zet door in derde kwartaal 2007 - Vrijwel alle tijdschriftsegmenten in de plus

De Nederlandse tijdschriftenbranche laat onveranderd een gunstige oplageontwikkeling zien. Na goede cijfers in het tweede kwartaal van 2007, laat het derde kwartaal van 2007 een nog sterkere groei zien. De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften groeide met 940.000 tot 27,1 miljoen exemplaren*. Dat is een plus van 3,6 procent. Vrijwel alle tijdschriftsegmenten groeiden. De beste resultaten waren er voor de auto- en motorbladen, de special interestbladen, de culinaire bladen, de opiniebladen en de vrouwenbladen. Dit blijkt uit de nieuwste HOI-cijfers, die vanmorgen door HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.
De totale verspreide oplage van de auto- en motorbladen groeide met 56 procent tot 864.000 exemplaren. Deze stijging komt voor een groot deel op conto van de lancering van de nieuwe titel ANWB Auto, met een oplage van 294.000 exemplaren. Maar ook zonder ANWB Auto groeide dit bladensegment. Er waren maar liefst 9 titels onder de auto- en motorbladen die de oplage zagen stijgen. De grootste uitslagen werden geboekt door Auto Review (42.500, +24%), De Kampeerauto (16.900,
+21%), Carros (37.000, +16%), Auto Motor Klassiek (21.300, +6,6%) en Top Gear Magazine (36.500, +4,9%).
De oplage van de culinaire bladen steeg met 15 procent tot 184.000. Twee titels springen eruit. Delicious zag de oplage met 49 procent groeien tot 62.000, de oplage van Elle Eten dikte met 7,7 procent aan tot 85.000.
De oplage van de opiniebladen groeide met 14 procent tot 339.000. De nieuwe titel Hollands Diep, onlangs nog de winnaar van de Mercur Lancering van het Jaar, liet een oplage noteren van 53.000 exemplaren. Het merendeel van de opiniebladen zag de oplage stijgen. De grootste plus was er voor Ode (21.300, +6,7%). Ook was er groei voor Elsevier (143.000, +5,6%), CV Koers (12.800, +4,7%) en De Groene Amsterdammer (13.600, +1,7%).
De totale verspreide oplage van de vrouwenbladen steeg met 14 procent tot 4,6 miljoen. Negen titels groeide met meer dan 5 procent, 4 titels zelfs met meer dan 10 procent.
Sterkste groeier was Happinez, dat de oplage met 37 procent zag groeien tot 188.000. Ook de oplages van Top Santé (49.800, +16%), Diva (45.800, +15%) en Red (79.000, +11%) stegen sterk. De oplage van AM Magazine steeg met 7,5 procent tot 19.600. Ook was er royale groei van de oplages van Elegance (59.000, +6,3%), JAN (66.000,
+5,9%), Flair (134.000, +5,4%) en Opzij (95.000, +5,2%). Andere titels waarvan de totale verspreide oplage sterke groei liet zien, waren Esquire (31.400, +60%), Aktueel Sportief (112.000, +36%), 101 Woonideeën (94.000, +32%), J/M (55.000, +29%), Historisch Nieuwsblad (13.200, +22%) en More Than Classic (52.500 +20%).


* exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines.
---

---
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-430 91 62 / e-mail h.schrier@nuv.nl