KPMG
Weinig oog pensioenfondsen voor generatie X en Y
04|01|08 - Bijna 90% van de Nederlandse pensioenfondsen neemt geen
extra initiatieven om aansluiting te vinden bij bepaalde doelgroepen,
blijkt uit onderzoek van KPMG.
Nederlandse pensioenfondsen hebben nauwelijks oog voor toekomstige
deelnemers en communiceren dan ook in beperkte mate met deze groep
niet-gepensioneerden. Een klein aantal pensioenfondsen communiceert
met de groep toekomstige deelnemers, zoals de babyboomers de generatie
X en de generatie Y, en maakt in de communicatie onderscheid tussen
deze generaties, zo blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse
pensioenfondsen.
Ruim 90% van de fondsen scheert alle deelnemers over één kam en doet
hiermee onvoldoende recht aan de verschillen die er tussen de diverse
generaties bestaan. "Vooral de generatie Y, de groep Nederlanders
geboren tussen 1976 en 1991, gaat zorgen voor ingrijpende
veranderingen binnen de pensioenwereld", voorziet Edward Snieder van
KPMG Financial Services. Snieder: "Deze groep is voortdurend op zoek
naar nieuwe uitdagingen, wisselt vaak van werkgever en is opgegroeid
met het internet. Zij zullen op termijn marktwerking tussen
pensioenfondsen gaan afdwingen."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat pensioenfondsen eraan gewend
zijn om geen binding te hoeven creëren met de deelnemers. Bijna 90%
van de fondsen neemt geen extra initiatieven om aansluiting te vinden
bij bepaalde doelgroepen.
Snieder: "Deze instelling dateert uit de tijd dat de deelnemers zich
vanzelf aanmeldden bij de fondsen, van vóór de tijd van concurrentie
tussen pensioenfondsen. Willen pensioenfondsen echter overleven, dan
zullen zijn zij genoodzaakt zijn meer dan voorheen initiatieven te
nemen om de kritische generatie Y voor zich te winnen, bijvoorbeeld
door het koppelen van pensioen aan andere vormen van kapitaalopbouw,
zoals erfenissen, eigen huis en eigen vermogen. Alleen dan kan het
fonds de concurrentieslag het hoofd bieden."
Volgens Snieder ligt er bij de fondsen dan ook een duidelijke
verantwoordelijkheid om de generatie Y bewust te maken van het belang
van een goed geregeld pensioen. Snieder: "Gemakkelijk is dit echter
niet. Babyboomers zijn in het algemeen betrokken bij het reilen en
zeilen van hun pensioenfonds. Zij hechten waarde aan de uitbetaling
van hun pensioen door hetzelfde fonds. Dit staat in schril contrast
tot de generatie Y.
Deze groep spaart in het algemeen niet, hecht weinig waarde aan het
fenomeen 'pensioen' en switcht van werkgever naar werkgever, hetgeen
verstrekkende gevolgen kan hebben voor de pensioenopbouw. De vraag
rijst dan ook of het pensioenfonds nog wel de geijkte collectiviteit
is van de moderne werknemer. Toch blijft een collectiviteit
noodzakelijk omdat de prestaties van een individuele belegger altijd
achterblijven bij de prestaties van een fonds. Daarnaast verzamelt de
generatie Y informatie op een hele andere manier, vooral online via
het internet en sociale netwerken. Zij wil continu online toegang
hebben tot het eigen profiel, zoals de pensioenopbouw, het soort
regeling en de maandelijkse bijdrage.
Voor pensioenfondsen betekent dit dat zij oprecht interesse zullen
moeten tonen voor deze doelgroep en zullen moeten investeren in online
aanwezigheid. Digitale communicatie en interactiviteit zullen de
zichtbaarheid en transparantie van de fondsen moeten vergroten."
Pensioenfondsbesturen moeten dan ook meer dan nu het geval is
onderscheid maken in de communicatie tussen de verschillende groepen
niet-gepensioneerden.
Snieder: "Hierbij is het segmenteren van, het doorgronden van en het
inspelen op de diverse groepen een eerste vereiste om in contact te
komen met jonge, vaak ongrijpbare marktsegmenten. Oprechtheid en
interactiviteit zijn hierbij sleutelbegrippen. Dit vereist dan ook een
hoge plaats op de agenda van de pensioenfondsbesturen. Daarnaast
zullen de fondsen de gevolgen van het switchgedrag en het gebrek aan
loyaliteit van de doelgroepen in kaart moeten brengen en scenario's
moeten ontwikkelen voor toekomstige collectiviteit."
Meer informatie
Wilt u meer weten over deze en andere ontwikkelingen binnen de
pensioenwereld? Kom dan naar onze Onderweg naar huis-bijeenkomst
Pensioenen op donderdag 20 maart a.s.
Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2007 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.