KPMG


Weinig oog pensioenfondsen voor generatie X en Y

04|01|08 - Bijna 90% van de Nederlandse pensioenfondsen neemt geen extra initiatieven om aansluiting te vinden bij bepaalde doelgroepen, blijkt uit onderzoek van KPMG.

Nederlandse pensioenfondsen hebben nauwelijks oog voor toekomstige deelnemers en communiceren dan ook in beperkte mate met deze groep niet-gepensioneerden. Een klein aantal pensioenfondsen communiceert met de groep toekomstige deelnemers, zoals de babyboomers de generatie X en de generatie Y, en maakt in de communicatie onderscheid tussen deze generaties, zo blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse pensioenfondsen.

Ruim 90% van de fondsen scheert alle deelnemers over één kam en doet hiermee onvoldoende recht aan de verschillen die er tussen de diverse generaties bestaan. "Vooral de generatie Y, de groep Nederlanders geboren tussen 1976 en 1991, gaat zorgen voor ingrijpende veranderingen binnen de pensioenwereld", voorziet Edward Snieder van KPMG Financial Services. Snieder: "Deze groep is voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen, wisselt vaak van werkgever en is opgegroeid met het internet. Zij zullen op termijn marktwerking tussen pensioenfondsen gaan afdwingen."

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat pensioenfondsen eraan gewend zijn om geen binding te hoeven creëren met de deelnemers. Bijna 90% van de fondsen neemt geen extra initiatieven om aansluiting te vinden bij bepaalde doelgroepen.

Snieder: "Deze instelling dateert uit de tijd dat de deelnemers zich vanzelf aanmeldden bij de fondsen, van vóór de tijd van concurrentie tussen pensioenfondsen. Willen pensioenfondsen echter overleven, dan zullen zijn zij genoodzaakt zijn meer dan voorheen initiatieven te nemen om de kritische generatie Y voor zich te winnen, bijvoorbeeld door het koppelen van pensioen aan andere vormen van kapitaalopbouw, zoals erfenissen, eigen huis en eigen vermogen. Alleen dan kan het fonds de concurrentieslag het hoofd bieden."

Volgens Snieder ligt er bij de fondsen dan ook een duidelijke verantwoordelijkheid om de generatie Y bewust te maken van het belang van een goed geregeld pensioen. Snieder: "Gemakkelijk is dit echter niet. Babyboomers zijn in het algemeen betrokken bij het reilen en zeilen van hun pensioenfonds. Zij hechten waarde aan de uitbetaling van hun pensioen door hetzelfde fonds. Dit staat in schril contrast tot de generatie Y.

Deze groep spaart in het algemeen niet, hecht weinig waarde aan het fenomeen 'pensioen' en switcht van werkgever naar werkgever, hetgeen verstrekkende gevolgen kan hebben voor de pensioenopbouw. De vraag rijst dan ook of het pensioenfonds nog wel de geijkte collectiviteit is van de moderne werknemer. Toch blijft een collectiviteit noodzakelijk omdat de prestaties van een individuele belegger altijd achterblijven bij de prestaties van een fonds. Daarnaast verzamelt de generatie Y informatie op een hele andere manier, vooral online via het internet en sociale netwerken. Zij wil continu online toegang hebben tot het eigen profiel, zoals de pensioenopbouw, het soort regeling en de maandelijkse bijdrage.

Voor pensioenfondsen betekent dit dat zij oprecht interesse zullen moeten tonen voor deze doelgroep en zullen moeten investeren in online aanwezigheid. Digitale communicatie en interactiviteit zullen de zichtbaarheid en transparantie van de fondsen moeten vergroten."

Pensioenfondsbesturen moeten dan ook meer dan nu het geval is onderscheid maken in de communicatie tussen de verschillende groepen niet-gepensioneerden.

Snieder: "Hierbij is het segmenteren van, het doorgronden van en het inspelen op de diverse groepen een eerste vereiste om in contact te komen met jonge, vaak ongrijpbare marktsegmenten. Oprechtheid en interactiviteit zijn hierbij sleutelbegrippen. Dit vereist dan ook een hoge plaats op de agenda van de pensioenfondsbesturen. Daarnaast zullen de fondsen de gevolgen van het switchgedrag en het gebrek aan loyaliteit van de doelgroepen in kaart moeten brengen en scenario's moeten ontwikkelen voor toekomstige collectiviteit."

Meer informatie

Wilt u meer weten over deze en andere ontwikkelingen binnen de pensioenwereld? Kom dan naar onze Onderweg naar huis-bijeenkomst Pensioenen op donderdag 20 maart a.s.

Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2007 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.