Gemeente De Wolden

Zuidwolde, 3 januari 2008

Persbericht

Gemeente De Wolden haalt een 7.1 in 2007

De gemeente De Wolden heeft een 7.1 gehaald in het klanttevredenheidsonderzoek dat in oktober jl. onder inwoners is gehouden. Dit cijfer is een duidelijke verbetering ten opzichte van het eerste onderzoek in 2004. In dat jaar was de gemiddelde score een 6,4.

Alle aspecten dienstverlening verbeterd
Opnieuw was het doel van het onderzoek inzicht verkrijgen in welke mate haar inwoners tevreden zijn over de gemeentelijke dienstverlening. Ten opzichte van de meting in 2004 is de tevredenheid met alle aspecten van de dienstverlening duidelijk gestegen.

Sterke punten

Sterke punten zijn bijvoorbeeld de klantgerichtheid van de gemeente, de deskundigheid van de medewerkers, de snelheid waarmee men de juiste persoon te spreken krijgt en de wachttijden in het gemeentehuis.

Aandachtspunten

Hoewel er al een sterke verbetering is te zien ten opzichte van 2004, blijven de volgende punten extra aandacht vragen: de openingstijden en de bekendheid ervan, het voldoende en tijdig informeren over voor inwoners belangrijke zaken en het binnen redelijke termijn beantwoorden van brieven, e-mails en klachten.

Representatief
In het onderzoek zijn tweeduizend inwoners (steekproefsgewijs) gevraagd naar hun mening over verschillende onderdelen van de dienstverlening. Een groep van 619 inwoners van 18 jaar en ouder heeft de vragenlijst ingevuld en retour gezonden. De respons van 31% is voldoende om de resultaten te zien als een representatieve afspiegeling van de gehele bevolking.

Contact met gemeente
Van de inwoners die aan het onderzoek meewerkten, heeft ruim 69% in 2007 contact gehad met de gemeente in de vorm van bezoek (86%), telefonisch (35%) en 28% via brief, e-mail en website. De meeste respondenten hebben gebruik gemaakt van diensten zoals paspoorten, rijbewijs, aangifte van geboorte of overlijden en huwelijk.

Actieplan

Het college van B&W komt in het voorjaar op basis van de onderzoeksresultaten met een actieplan. De uitvoering hiervan moet leiden tot een verdere verbetering van met name de gerapporteerde aandachtpunten.

Het onderzoeksinstituut HanzeConnect in Groningen heeft het onderzoekstraject verzorgd. De Wolden behoort aan de top van de gemeenten die het bureau in de drie Noordelijke provincies onderzocht heeft.



Gemeente De Wolden