LTO Noord


Persbericht

LTO Rundveehouderij stelt voorwaarden aan SKV

'Geen kalveren naar Nederland bij gevaar besmettelijke dierziektes'

De import van kalveren moet worden stilgelegd als in het land van herkomst of een regio ervan het gevaar van een uitbraak bestaat of nog niet geheel is geweken. Het risico dat bij een dierentransport een gevaarlijke dierziekte ons land wordt binnengehaald, moet tot een minimum worden beperkt. Bij een dreiging van een ziekte moeten tijdelijk geen kalveren worden afgenomen.

Dit zei voorzitter Siem Jan Schenk van de vakgroep LTO Rundveehouderij vanmiddag in Den Haag tijdens een persbijeenkomst van het Productschap Zuivel. ,,De risico's zijn groot en we moeten gezamenlijk alles doen om besmettelijke dierziektes buiten de deur te houden, ook als dat extra beperkingen vraagt van onze kant vraagt", aldus Schenk. De schade als gevolg van extra beperkingen staat niet in verhouding tot de miljardenschade, die de sector als geheel zou kunnen oplopen.

Hij verwees naar de MKZ-uitbraak van vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk: ,,Nadat Brussel het gebied in kwestie had vrijgegeven bleek kort daarna, dat de ziekte niet was verdwenen. Er zijn toen direct daarna in veertien dagen tijd achtduizend kalveren ingevoerd. In dergelijke gevallen is het beter om langer uit het gebied weg te blijven en een aantal weken te wachten voordat de import van kalveren wordt hervat."

Volgens de vakgroep is het nu tijd voor actie: de Stichting Kwaliteitsgarantie Vleeskalversector (SKV) moet voor handel en transport van kalveren een importregeling opnemen in eigen kwaliteitssystemen. Op deze wijze zijn dieren te allen tijde, dus ook in het traject van handel en transport, te traceren. Dat is een aanvulling op het huidige I&R-systeem, dat duidelijkheid geeft over de herkomst en bestemmingen van dieren én de tijdstippen van vervoer. Bij mogelijke calamiteiten kan dan direct en zeer doelgericht worden ingegrepen.

Schenk: "De kern van onze boodschap luidt: mijd onnodige risico's en leg desnoods zelfbeperkingen op als daar aanleiding toe is. Nu gaat het alarm af zodra ergens een ziekte uitbreekt of een verdenking is geconstateerd. De SKV moet zelf meer zekerheidsmarges inbouwen, zodat je pas weer uit die gebieden gaat rijden wanneer echt zeker is dat een ziekte de kop is ingedrukt. We kunnen ons als totale Nederlandse veehouderij in dit land geen onnodige risico's permitteren."

Met ingang van het nieuwe jaar is een SKV-regeling voor het ophalen van kalveren bij rundveehouders aangepast: voor transport moet het kalf een minimumleeftijd hebben van veertien dagen (was tien dagen). Schenk: ,,We stellen nu op onze beurt voorwaarden aan de kalversector. De SKV moet maatregelen nemen om in crisistijd de echte lekken vóór te zijn en zo de diergezondheid in ons land optimaal te beschermen." Datum : 3 januari 2008
Nummer : P2759
Informatie : Mona van Spijk (06 5126 3564 ) en Jack Luiten (06 5373 6017)

Land- en Tuinbouworganisatie Nederland
Postbus 29773, 2502 LT Den Haag Bezoekadres : Bezuidenhoutseweg 225, 2594 AL DEN HAAG Telefoon : 070 - 3382 700 Fax : 070 - 3382 710 Website : www.lto.nl