Ingezonden persbericht


Persbericht 3FM

4 januari 2008

10,3 miljoen Nederlanders beleven

3FM Serious Request 2007

5,2 miljoen luisteraars, 9,3 miljoen kijkers, 370.000 bezoekers 3FM.nl, opbrengst: ¤5.249.466,-.

3FM Serious Request 2007 heeft 10,3 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder bereikt via radio, tv en internet. Dit staat gelijk aan 73% van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder. 11,5 miljoen Nederlanders (81%) waren op de hoogte van de actie. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van NPO Kijk- en Luisteronderzoek.

De actie, die samen met het Nederlandse Rode Kruis werd georganiseerd voor een betere drinkwatervoorziening in de wereld, bereikte ruim twee miljoen mensen méér dan in 2006, toen 3FM Serious Request 8,1 miljoen Nederlanders wist te boeien. 3FM Serious Request 2007 werd uitgezonden van 19 t/m 24 december 2007.

De spectaculaire groei deed zich voor bij zowel de radio- als tv-uitzendingen van 3FM Serious Request. Naar de radio-uitzendingen op 3FM luisterden 5,2 miljoen mensen. In 2006 was dat nog 4 miljoen en in 2005 3,2 miljoen. Ook de tv-uitzendingen van het evenement werden beter bekeken. In totaal keken 9,3 miljoen mensen naar de tv-uitzendingen van 3FM Serious Request, In 2006 waren dat er 5,3 miljoen. Deze groei is mede te danken aan de uitbreiding van het aantal distributieplatformen voor tv. Dit jaar kon men 3FM Serious Request volgen via Nederland 1 en 3, de etalagekanalen van vrijwel alle kabelexploitanten en via 101, één van de digitale themakanalen van de NPO.

De resultaten van de site zijn vergelijkbaar met de resultaten van 2006. Op de website waar men de verrichtingen van de dj's in het glazen huis kon volgen, platen kon aanvragen en kon bieden op de veiling, werd door 370.000 mensen bezocht. In 2006 lag dat aantal iets hoger, namelijk 400.000.

Opbrengst

3FM Serious Request 2007 heeft in Nederland ¤5.249.466,- opgebracht. Ook in Leuven (België) en in Genève stond dit jaar een glazen huis. Studio Brussel zamelde met de Belgische variant "Music for Life" een bedrag in van ¤3.353.568,-. Het Zwitserse radiostation Couleur 3 bracht met hun Glazen Huis actie "Couleur Terre" vanuit Genève een totaalbedrag van ¤151.218,- bijeen. Het totaalbedrag dat naar het Rode Kruis gaat voor een betere drinkwatervoorziening in de wereld komt hierbij op ¤8.754.252,-. Met dit enorme bedrag kan het Rode Kruis wereldwijd duizenden gezinnen helpen.

3FM Serious Request

Met 3FM SERIOUS REQUEST zet 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voorafgaand aan de kerstdagen sluiten drie dj's van 3FM zich zes dagen lang op in een glazen studio, ergens in Nederland. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio. Het publiek kan tegen betaling verzoeknummers aanvragen en wordt uitgebreid geïnformeerd over het doel van de actie. De dj's roepen iedereen op om geld te doneren en daarbij worden bijzondere initiatieven gewaardeerd.

In 2004, het eerste jaar, haalde 3FM SERIOUS REQUEST ¤915.955,- op voor de vluchtelingen in Darfur. In 2005 bedroeg het eindbedrag voor de ontheemde kinderen in Kongo ¤2.203.549,-. In 2006 sloot Studio Brussel zich aan bij de actie en samen met 3FM werd een recordbedrag van ¤5.512.649,- binnengehaald voor de slachtoffers van landmijnen wereldwijd. De slogan voor 3FM Serious Request 2007 was: De wereld schreeuwt om drinkwater!