Politie Limburg-Noord

Videosurveillanceteam vordert ruim 150 rijbewijzen in


Datum: 4-01-2008
Tijd bericht: 14:47
Plaats: Tegelen

Het videosurveillanceteam van het Verkeershandhavingsteam van de politie Limburg-Noord heeft in het afgelopen jaar 158 rijbewijzen van snelheidsovertreders ingevorderd. Het gaat hierbij om snelheidsovertredingen van over de 50 km/u harder dan de terplaatse toegestane snelheid. Vooral de Middenpeelweg was het afgelopen jaar voor de videobemanning een locatie waar veel overtreders werden gesignaleerd.

Ondanks de verschillende handhavingsinspanningen zijn er weggebruikers van wie het rijgedrag zeer agressief is. Agressief rijgedrag is een verzamelnaam voor een categorie uiteenlopende overtredingen: grove snelheidsovertredingen, snijden, rechts inhalen, bumperkleven, rijden over vluchtstrook etc. Deze weggebruikers lijken zeer goed op de hoogte te zijn met de plaatsen van de reguliere snelheidscontroles zoals flitspalen en de locaties van de mobiele controles. Deze - overwegend snelheidsgerelateerde - overtredingen roepen veel irritatie op bij de overige weggebruikers.

De meest opvallende aanhouding was in mei die van een groep van circa tien sportwagens van hetzelfde merk, die vanuit Zwitserland richting Nederland reden. Op de A 79 richting Valkenburg volgde de videoauto van de politie de sportwagens, waarbij een snelheid werd gemeten van 195 km/u. Reden genoeg voor de politiemensen om van vier bestuurders de rijbewijzen in te nemen. Het videoteam van het Verkeershandhavingsteam van de Politieregio's Limburg-Noord en Limburg-Zuid was gezamenlijk bezig met een actie in de omgeving van Maastricht. Nadat er proces-verbaal was opgemaakt, konden de bijrijders van de vier auto's achter het stuur plaatsnemen, waarna zij hun weg konden vervolgen.

Door surveillance met een onopvallend videovoertuig wordt agressief, verkeersgevaarlijk rijgedrag aangepakt. Tijdens de videosurveillance worden zoveel mogelijk overtreders staande gehouden. Door het tonen van de videobeelden worden zij geconfronteerd met hun rijgedrag. In gevallen waarin staandehouding echt onmogelijk is, wordt op kenteken bekeurd.

Nagenoeg alle verkeersongevallen zijn het gevolg van het negeren van een gedragsregel. Het gedrag van de weggebruikers wordt voor 35% beïnvloed door de pakkansbeleving. De handhaving van de verkeersregels en het frequent staande houden van overtreders verhogen de pakkans(beleving) en de subjectieve veiligheidsbeleving.