Provincie Noord-Holland

Onderzoek aanleg Amsterdamse haven buiten duinenrij

4-1-2008

Voor de verre toekomst is een geleidelijke ontwikkeling van de Amsterdamse Haven aan de kustzijde, buiten de duinenrij, een mogelijkheid. Dit stelde H.C.J.L. Borghouts, commissaris van de Koningin in Noord-Holland, vrijdag 4 januari in zijn nieuwjaarstoespraak.

Hij wil met dit idee een bijdrage leveren aan het denken over de Noordzee in relatie met de ontwikkeling van Noord-Holland, ook in het licht van de klimaatverandering en veiligheid.

Het idee voor een haven buiten de duinenrij in zee past in de historische ontwikkeling van de Amsterdamse haven. De haven heeft zich in de loop van de eeuwen steeds verplaatst. Van het Damrak via de huidige Nieuwmarktbuurt (de Lastage), de oostelijke eilanden, waar de VOC haar werven had, en het oostelijk havengebied in de negentiende eeuw naar het huidige Westelijk Havengebied langs het Noordzeekanaal.

Logische ontwikkeling

Het is een positief gegeven dat de haven Amsterdam groeit. Het is de vraag hoe lang de samenleving natuur- en recreatiegebieden als de Wijkermeerpolder, Spaarnwoude - met name de Houtrakpolder - daarvoor wil en kan opofferen.

Een logische volgende ontwikkeling is verder westwaarts in de Noordzee.

Commissaris Borghouts pleit ervoor nu reeds een serieuze studie te verrichten naar de haalbaarheid (op technisch, economisch, ecologisch gebied en dergelijke) van een haven buiten de duinenrij voordat het groen op is en cultuurhistorische waarden zijn aangetast.

Andere voordelen van een haven buiten de duinenrij zijn:
* betere concurrentiepositie ten opzichte van andere Westeuropese havens (de zogenaamde Hamburg - Le Havre range);
* bedrijven die risicovol zijn voor veiligheid en milieu kunnen worden verplaatst naar de Noordzee;

* havengebieden binnen de ring A10 kunnen nieuwe bestemmingen krijgen voor stedelijke ontwikkelingen doordat bedrijven worden verplaatst.

De langere-termijnontwikkeling van een eventuele haven buiten de duinenrij, ongeveer vanaf 2040, staat los van de aanleg van de Nieuwe Zeesluis, die sowieso nu al nodig is.