Ministerie van Buitenlandse Zaken
de nieuwsberichtenservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hierbij sturen we u de link naar het meest recente Kamerstuk.
Beantwoording vragen van het lid Irrgang over Advanced Market Commitments (AMC) (http://www.minbuza.nl:80/nl/actueel/brievenparlement,2008/01/Beantwoording-vragen-van-het-lid-Irrgang-over-Adva.html) 04-01-2008 |
Samenvatting:
Inhoud:
Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld
door het lid Irrgang over Advanced Market Commitments (AMC). Deze vragen werden
ingezonden op 12 december 2007 met kenmerk 2070806570.
De minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
Bert Koenders
Antwoorden van de heer Koenders, minister voor
Ontwikkelingssamenwerking, op vragen van het lid Irrgang (SP) over Advanced
Market Commitments (AMC).
Vraag 1
Herinnert u zich uw brief van 8 november jl., waarin u stelt dat berekeningen
voor de richtprijs van het Advanced Market Commitment (AMC) pneumokokkenvaccin
zijn gedaan door Applied Strategies Consulting? 1)
Antwoord
Ja.
Vraag 2
Wordt hierbij gedoeld op de presentatie die Applied Strategies Consulting
tijdens de tweede donors meeting in Londen op 9 november 2006 hield? 2)
Zo neen, waar wordt dan wel op gedoeld?
Antwoord
Genoemde presentatie omvat inderdaad de belangrijkste bevindingen van Applied
Strategies Consulting.
Vraag 3
Bent u bekend met het feit dat in bovengenoemde presentatie de kostprijs van de
omzet van het pneumokokkenvaccin (cost of goods sold) door ADIP (Pneumo
Accelerated Development and Introduction Program) zelf op 1 tot 2 USD per dosis
wordt geschat? Zo ja, kunt u dan aangeven waarom de prijs van het
pneumokkenvaccin vervolgens wordt gesteld op 5 tot 7 USD per dosis? Wat is de
onderbouwing van deze 5 tot 7 USD prijs, door wie is zij gemaakt en vindt u deze
prijs te rechtvaardigen?
Antwoord
De genoemde prijs van USD 5 tot 7 per dosis is een schatting van de integrale
kostprijs gedurende de periode van de pilot. Deze schatting omvat de cost of
goods sold (dit is niet per definitie hetzelfde als de kostprijs), die
inderdaad rond de USD 1 tot 2 per dosis ligt plus een compensatie voor de
geschatte extra investeringen die gedaan moeten worden om de productiecapaciteit
op te schalen voor de markt in ontwikkelingslanden. Concreet betekent dit het
uitbreiden van bestaande en het bouwen van nieuwe productiefaciliteiten. Deze
extra investeringskosten moeten in de pilot-periode worden terugverdiend, zodat
het vaccin na afloop van deze periode tegen cost of goods sold kan
worden geleverd. De prijs zal begin 2008 door een onafhankelijk Economic
Expert Committee worden vastgesteld.
Het werk van Applied Strategies Consulting omvatte het maken van een
realistische inschatting van de extra investeringskosten die nodig zijn om het
vaccin te kunnen produceren voor ontwikkelingslanden. De aanname hierbij is dat
industrieën geen omvangrijke investeringen zullen doen wanneer zij hiervoor niet
gecompenseerd worden dit zou immers een netto verliespost van honnderden
miljoenen opleveren.
Gedurende de afgelopen decennia is gebleken dat het 'natuurlijke'
tijdverloop tussen de introductie van een nieuw gezondheidsproduct in het
westen, en de introductie van hetzelfde product in ontwikkelingslanden de
vijftien tot twintig jaar bedraagt. De AMC beoogt gelijktijdige introductie van
het pneumokokkenvaccin in 2010 in zowel westerse landen als ontwikkelingslanden
door de barrières voor introductie in ontwikkelingslanden weg te nemen.
Vraag 4
Kunt u aangeven hoe met zekerheid is vast te stellen dat de AMC voor het
pneumokokkenvaccin geen extra winsten zal genereren voor de producenten en dat
met het donorgeld het maximaal aantal kinderen zal kunnen worden gevaccineerd?
Antwoord
Onder de AMC beoogt men met het donorgeld het maximaal aantal kinderen te
kunnen vaccineren. De prijs is daarom zodanig vastgesteld dat er een balans
wordt gevonden tussen het maximaliseren van de kans dat er daadwerkelijk vaccins
aan lage-inkomenslanden worden geleverd en het minimaliseren van de kosten per
vaccin. Bij de vaststelling van de prijs per dosis wordt uitgegaan van een
bescheiden extra winst voor de producenten. Een belangrijk deel van deze winst
bestaat uit compensatie voor het te lopen ondernemersrisico. Juist vanwege dit
risico is het moeilijk in te schatten of en zo ja hoeveel winst producenten
daadwerkelijk zullen maken. Niet uit te sluiten is dat zij uiteindelijk zelfs
verlies zullen leiden.
Vraag 5
Wordt het pneumokkenvaccin na afloop van de AMC-'pilot' tegen een prijs
geleverd, die nagenoeg op het niveau van de kostprijs ligt? Deelt u de mening
dat deze prijs gebaseerd moet zijn op de gemiddelde kosten, omdat zij anders
niet houdbaar en verliesgevend is? Zo neen, waarom niet? Zo ja, is dit dan niet
dezelfde prijs als de ('pilot') AMC prijs die als gemiddelde (groothandels)prijs
gebaseerd is op alle vaste kosten, kapitaal investeringen en overhead over het
gehele contract? Zo neen, waarom niet?
Antwoord
Producenten verplichten zich om na afloop van de AMC pilot het
pneumokokkenvaccin tegen cost of goods sold te leveren aan
ontwikkelingslanden. In dat stadium zijn de productiefaciliteiten opgeschaald en
hoeft daarin niet verder geïnvesteerd te worden. De prijs is dan ook lager dan
de prijs die tijdens de AMC pilot gehanteerd wordt omdat daarin immers de extra
investeringskosten voor het vergroten van de productiecapaciteit verdisconteerd
zijn.
Vraag 6
Kunt u aangeven waarom het AMC pneumokokkenvaccin wordt uitgesmeerd over
negen jaar en niet over een zo kort mogelijke periode, teneinde zo snel mogelijk
zo veel mogelijk kinderlevens te redden?
Antwoord
De levering van pneumokkenvaccins aan ontwikkelingslanden begint onmiddellijk
zodra het vaccin beschikbaar is en blijft plaatsvinden gedurende de looptijd van
de pilot en daarna. Alleen de betalingen van donoren worden uitgesmeerd over de
looptijd van de AMC pilot.
Vraag 7
Kunt u uitleggen hoe het AMC een 'markt creëert', mede gezien het feit dat de
prijs van het vaccin van te voren wordt vastgesteld? Deelt u de mening dat het
AMC in feite gewoon een groot (gesloten) contract is? Zo neen, kunt u uitleggen
waarom niet?
Antwoord
In geval van een Advanced Purchase Commitment zouden donoren de
aankoop van een vaccin garanderen en is er inderdaad sprake van een groot
contract. In de aanloopfase is daarentegen gekozen voor een Advanced
Market Commitment. Het product het pneumokokkenvaccin in dit gevaal,
wordt alléén gekocht indien er een markt voor is, te weten als het voldoet aan
vooraf bepaalde specificaties (bijvoorbeeld over effectiviteit en impact op de
volksgezondheid) en als ontwikkelingslanden er om vragen. Een AMC biedt derhalve
geen aankoopgarantie maar een marktgarantie.
Vraag 8
Kunt u aangeven hoe ver de besluitvorming is gevorderd over een eventuele
deelname van Nederland aan een tweede AMC? Kunt u hierbij ingaan op de (kennis
en ervaringen van de) Nederlandse deelname aan de werkgroep, die zich momenteel
bezighoudt met uitwerking van de AMC-'pilot'?
Antwoord
Een onafhankelijk comité van deskundigen zal in de loop van 2008 bekijken
welk kandidaatvaccin in aanmerking zou kunnen komen voor een tweede AMC,
waarschijnlijk malaria of tuberculose. Over het tijdstip waarop een tweede AMC
gelanceerd zal worden is op dit moment nog niets bekend, naar verwachting zullen
donoren eerst ervaring willen opdoen met de AMC pilot, die begin 2008 gelanceerd
zal worden. Besluitvorming over Nederlandse deelname acht ik in deze fase nog
niet opportuun.
Overigens wil ik nogmaals benadrukken dat Nederland niet bijdraagt aan de AMC
pilot en dit ook niet overweegt. Beheer van de AMC staat los van de reguliere
GAVI programma's; Nederland is dus ook via de reguliere bijdrage aan GAVI op
geen enkele wijze betrokken bij de financiering noch het verloop van de AMC
pilot. Ik zal wel de ontwikkelingen rondom de pilot met belangstelling volgen.
Indien immers het concept van een AMC er in slaagt om de introductie van nieuwe
technologieën in ontwikkelingslanden te versnellen zijn er belangrijke
ervaringen op te doen die verder gaan dan vaccins of gezondheidsproducten.
1) (Kamerbrief met schriftelijke beantwoording vragen tijdens
begrotingsbehandeling Buitenlandse Zaken, p. 3) Kamerstuk 31200 V nr. 12
2)
http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/TOPICS/EXTHEALTHNUTRITIONANDPOPULATION/EXTVACCINES/0,,contentMDK:21132122~pagePK:210058~piPK:210062~theSitePK:384076,00.html(http://nl.sitestat.com/minbuza/minbuza/s?web.worldbank.org.wbsite.external.topics.exthealthnutritionandpopulation.extvaccines.0,,contentmdk:21132122~pagepk:210058~pipk:210062~thesitepk:384076,00.html&ns_type=clickout&ns_url=http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/TOPICS/EXTHEALTHNUTRITIONANDPOPULATION/EXTVACCINES/0,,contentMDK:21132122~pagePK:210058~piPK:210062~theSitePK:384076,00.html)
En
http://siteresources.worldbank.org/INTVACCINES/Resources/382924-1160177658934/Nov2006ModelOverviewResults.ppt(http://nl.sitestat.com/minbuza/minbuza/s?siteresources.worldbank.org.intvaccines.resources.382924-1160177658934.nov2006modeloverviewresults.ppt&ns_type=clickout&ns_url=http://siteresources.worldbank.org/INTVACCINES/Resources/382924-1160177658934/Nov2006ModelOverviewResults.ppt)
Ministerie van Buitenlandse Zaken