Vlaamse Overheid
van de luchthaven van Zaventem
DIABOLO - project: Noordelijke ontsluiting van de luchthaven van Zaventem
Vlaamse overheid
vrijdag 4 januari 2008
Het investeringsproject 'Noordelijke Ontsluiting van de luchthaven van
Zaventem' is onderdeel van het START-programma (STrategisch Actieplan
voor Reconversie en Tewerkstelling in de luchthavenregio)van de
Vlaamse Regering, en is het eerste wegenbouwproject dat via een
PPS-constructie gerealiseerd zal worden.
In dit investeringsproject wordt het bestaande complex nr. 12
Vilvoorde - Luchthavenlaan op de E19 vervolledigd en geoptimaliseerd,
met de aanleg van extra uit- en toeritten langs de noordzijde van het
complex.
Het gelijkgrondse niveau van de Luchthavenlaan, de Bataviastraat en
het kruispunt met de Haachtsesteenweg wordt volledig heringericht. Om
de capaciteit van de vrachttoegang van Brussels Airport (Cargo zone)
te verhogen, wordt er ook een viaduct aangelegd vanaf de bestaande
brug over de E19, verder over de Luchthavenlaan en de
Haachtsesteenweg. Daardoor zal er een rechtstreekse aansluiting op de
ingang van de Cargo-zone van Brussel Airport Company zijn en zal de
vrachttoegang tot de luchthaven sterk worden verbeterd. Ter
verduidelijking wordt een inplantingsplan als bijlage toegevoegd.
Ook wordt er ten noorden van het (nieuwe) complex een fietsbrug
gerealiseerd, wat zal resulteren in een volledig gescheiden
afwikkeling van het fietsverkeer binnen deze zone. Het project wordt
samen uitgevoerd met het DIABOLO-project van de NV Infrabel, dat een
nieuwe spoorverbinding vanuit het station Brussel Nationaal Luchthaven
richting Brussel en Antwerpen wil realiseren. Hiertoe zal een
spoorwegtunnel worden geboord vanaf Brussel Nationaal Luchthaven via
de Haachtsesteenweg en Luchthavenlaan, die in de middenberm van de E19
aansluit op de nieuwe spoorlijn 25N, zowel in de richting van Brussel
als in de richting van Antwerpen.
Beide investeringsprojecten zullen gezamenlijk gerealiseerd worden
door de Vlaamse overheid en de NV Infrabel. De gecombineerde
uitvoering van beide projecten resulteert in significante economische
en maatschappelijke voordelen. Enerzijds wordt de globale
investeringskost sterk gereduceerd en anderzijds zal de hinder voor de
weggebruikers tot een minimum worden beperkt dankzij de geplande
minder-hindermaatregelen en de geïntegreerde fasering van de
werkzaamheden. De financiering van beide projecten gebeurt zowel door
Infrabel als het Vlaamse Gewest via een private partner.
De werkzaamheden zullen in verschillende fasen worden uitgevoerd:
Fase 1:
Tijdens fase 1 worden de voorbereidende werkzaamheden aan de
rioleringen aangevat ter hoogte van het nieuwe uit- en
toerittencomplex in de noordwestelijke lus van de E19. Hierbij wordt
ook het archeologisch onderzoek in voornoemde zone uitgevoerd. Deze
werkzaamheden zijn sinds november aangevat, zonder impact op het
verkeer.
Ook zijn de voorbereidende werkzaamheden aan de vertrekschacht van de
spoortunnel op domein van de luchthaven aangevat per 29 oktober,
evenwel zonder impact op het verkeer.
Fase 2:
Tijdens fase 2 wordt de passage van de spoortunnel onder de
Luchthavenlaan (tussen de bestaande uitrit en brug over E19) in 3
fasen uitgevoerd. Deze werkzaamheden zijn gepland van februari 2008
tot en met oktober 2008.
Het doorgaand verkeer op de Luchthavenlaan blijft evenwel mogelijk in
beide richtingen volgens de huidige capaciteit van de Luchthavenlaan.
In de loop van deze fase wordt eveneens de bestaande uit- en toerit
van de E19 op de Luchthavenlaan (nr. 12) deels omgelegd, waarbij alle
huidige verkeersbewegingen mogelijk blijven.
Fase 3:
In deze fase wordt het nieuwe uit- en toerittencomplex langs de
noordwestelijke zijde van de E19 gerealiseerd en zullen de
Bataviastraat en de Haachtsesteenweg ter hoogte van de ingang Brucargo
omgelegd worden via een tijdelijke ontsluitingsweg. De uitvoering van
deze fase is gepland van september 2008 tot en met mei 2009.
Tijdens deze fase zal eveneens de E19 richting Antwerpen ter hoogte
van het huidige uit- en toerittencomplex nr. 12 via een tijdelijke
ontsluitingsweg omgelegd worden naar de huidige middenberm, die
dezelfde capaciteit zal hebben als de huidige E19. Deze fase is
gepland van september 2008 tot en met mei 2010.
Fase 4:
Tijdens deze fase zal de plaatsing van de stalen fietsbrug over de E19
uitgevoerd worden, wat gepland is rond december 2008. Hierna kan
tijdens het voorjaar van 2009 het nieuwe fietstraject in dienst
genomen worden. Tijdens deze fase (van oktober 2008 t.e.m. mei 2009)
zal ook een deel van de Haachtsesteenweg en Bataviastraat tijdelijk
omgelegd worden ten behoeve van de aanleg van de spoortunnel in deze
zone.
Fase 5:
Vervolgens wordt het nieuwe uit- en toerittencomplex langs de
noordoostelijke zijde van de E19 gerealiseerd, alsook de zone
Leuvensesteenweg/Bataviastraat (vanaf maart 2009). Tegelijkertijd
worden verschillende moten van de spoortunnel onder de
Haachtsesteenweg en Luchthavenlaan gerealiseerd, van april t.e.m.
december 2009.
Fase 6:
In deze fase (vanaf voorjaar 2010 tot midden 2011) zal de constructie
van het viaduct over de Luchthavenlaan worden aangevat. Tijdens deze
fase zal de integrale Luchthavenlaan - alsook het kruispunt met de
Haachtsesteenweg - via een tijdelijke ontsluitingsweg omgelegd worden
vanaf de bestaande brug over de E19 tot in de Brucargo-zone van de
luchthaven.
Fase 7 :
Vervolgens zal de herinrichting van het gelijkgrondse niveau van de
Luchthavenlaan uitgevoerd worden van begin 2011 tot oktober 2011.
Ten slotte zal de aangepaste uitrit van de E19 naar de Luchthavenlaan
- en het viaduct - gerealiseerd worden van eind 2011 tot en met
februari 2012.
De Tijdelijke Handelsvereniging DIALINK voert de werkzaamheden uit.
Door de financiering van deze projecten via PPS wordt het
constructierisico in hoofdzaak overgedragen aan de private partner.
Hiervoor werd er een speciale projectvennootschap (SPV) Via-Zaventem
NV opgericht. Deze SPV is belast met het ontwerpen, bouwen,
financieren en onderhouden van de infrastructuur. De investeerders
kunnen aanspraak maken op een periodieke vergoeding, die echter pas
dient betaald te worden op het moment dat de infrastructuur in gebruik
kan worden genomen.
Volgens de geplande uitvoeringstermijn zouden de werkzaamheden voor 25
februari 2012 voltooid moeten zijn.
Op maandag 29 oktober 2007 werd fase 1 aangevat, deze werkzaamheden
brengen geen verkeershinder met zich mee.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Ir. Frans Venstermans, Agentschap Infrastructuur, Wegen en Verkeer
Vlaams-Brabant
Tel: 02 257 23 00
Fax: 02 257 23 80
Email: franciscus.venstermans@mow.vlaanderen.be
Bijlagen:
* Inplantingsplan Noordelijke ontsluiting luchthaven Zaventem(JPG,
4126 KB)