Groen!

Brussel, 4 januari 2008

Groen! wil ook milieuzones in België

Volwaardige premie nodig voor dieselroetfilters

In 2007 werd de Europese norm voor fijn stof op 32 van de 47 meetposten in België overschreden. In ons land sterven naar schatting een duizendtal mensen per jaar vroegtijdig alleen door de vervuiling met fijn stof. Vooral bejaarden en kleine kinderen zijn bijzonder kwetsbaar.

Er is dus dringend nood aan een straffer beleid om de luchtvervuiling te bestrijden, vindt Tinne Van der Straeten, de tijdelijke snelheidsbeperking op dagen dat de vervuiling piekt, volstaat niet. Op deze wijze blijft men achter de vervuiling aanhollen. Wachten op de volgende piek van fijn stof is geen optie meer. Ik wil een beleid dat de vervuiling met fijn stof zoveel mogelijk voorkomt.

Wat goed is voor de luchtkwaliteit, is ook goed voor de beperking van het omgevingslawaai. Minder vervuiling en lawaai leidt ook tot minder stress, een meer leefbare omgeving en doorgaans ook tot veiliger verkeer.

Daarom dienen Groen!- kamer leden Tinne Van der Straeten en Stefaan van Hecke een wetsvoorstel in om steden in ons land ook de mogelijkheid te beiden om milieuzones in te stellen om op die manier de luchtkwaliteit in hun stad te verbeteren en de geluidsoverlast te beperken. Groen! wil daarmee het voorbeeld volgen van andere Europese landen en steden waar milieuzones zijn ingevoerd om de gezondheid van de mensen te beschermen. Er zijn intussen voldoende voorbeelden van steden in Zweden, Duitsland, Italië en straks ook Nederland.

De Groenen willen dat stadsbesturen het recht krijgen om de oudste en meest vervuilende wagens uit hun centra of andere delen van de stad te weren. Ze kunnen zelfs de milieuzones afbakenen. Propere wagens zouden dan een herkenningsteken krijgen. Voor openbaar vervoer, hulpdiensten of voor bewoners zou sowieso een uitzondering gelden. Net als voor mensen met een handicap.

Milieuzones invoeren is een kwestie van sociale rechtvaardigheid vindt Tinne Van der Straeten, zwakkere inkomensgroepen wonen vaker aan drukke verkeersstraten met veel fijn stof en meer lawaai.

De meest kwetsbare groepen in de samenleving (kinderen, ouderen, zwangere vrouwen, CARA-patiënten) lopen het meest risico. Niets doen is dus zeker asociaal.

Straks is het weer autosalon en gelukkig is daar heel veel aandacht voor milieuvriendelijke autos die onze longen minder belasten. Mensen die kiezen voor een propere wagen, moeten echt aangemoedigd worden, zegt Stefaan Van Hecke, de bestaande premies hebben veel te weinig effect. Daarom dienen we samen met ons wetsvoorstel over de milieuzones ook een resolutie in met de vraag om een premie in te voeren voor wagens met een dieselroetfilter of wagens die achteraf uitgerust worden met zo een filter. En dan denken we aan een premie van minstens 500 . Als model verwijzen we naar de bestaande premiestelsels in Nederland en Duitsland. Ook de premie voor de installatie van een LPG- tank, die enkele jaren terug veel succes had, willen we terug invoeren. Premies die moeten dienen om mensen aan te zetten om een nieuwe schonere wagen te kopen, willen we voorbehouden voor inwoners van milieuzones met een vervuilende wagen. Ten slotte vragen we al lang dat de bestaande verkeersbelastingen verminderd worden voor propere wagens, besluit Stefaan Van Hecke.

BIJLAGEN

Voorstel milieuzones

Voorstel dieselroetfilters