AutoRai

Mitsubishiâs dreamteam ongewijzigd aan start van Dakar Rally 2008

(11/22/2007)
De 30e editie van de Dakar Rally gaat op 5 januari 2008 van start. Mitsubishiâs autosportafdeling MMSP neemt met vier Pajero Evolutions (MPR13) deel aan de monsterrally, en heeft de hoop gevestigd op haar achtste overwinning in successie. Daarmee zou het aantal zeges, sinds Mitsubishiâs eerste deelname in 1983, in totaal op 13 komen.

Lissabon-Dakar
Voor het derde achtereenvolgende jaar valt de startvlag van de Dakar Rally in de Portugese hoofdstad Lissabon. Na de proloog op 5 januari wordt de karavaan verscheept naar Marokko. Daar start het in totaal ruim 4800 kilometer lange traject, via onder andere Mauritanië, dwars door woestijnen en duingebieden, naar Lac Rose, bij Dakar, Senegal, waar de rally op 20 januari eindigt.

Team line-up
De samenstelling van de vier aan de Dakar Rally deelnemende Repsol Mitsubishi Ralliart-equipes is ongewijzigd ten opzichte van de vorige editie. Dat wil zeggen dat de woestijnuitdaging opnieuw wordt aangegaan door Dakar-winnaars Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (2004/2005/2007), Luc Alphand/Gilles Picard (1998/2006), Hiroshi Masuoka (2002/2003)/Pascal Maimon (2002), én de equipe Joan âNaniâ Roma/Lucas Cruz.

Never change a winning team...

De Mitsubishi Pajero Evolution, MPR 13
Dezelfde Pajero Evolution MPR 13 die voor de Dakar Rally 2008 wordt ingezet, bracht Stéphane Peterhansel vorig jaar de overwinning. De auto, voorzien van een integraal buizenframe zonder subframes, is echter op verschillende fronten onder handen genomen. Zo zijn er verbeteringen aan het koel- en luchtgeleidingssysteem doorgevoerd, is de koeling van de remmen verbeterd alsmede de setting van de wielophanging. Subtiele wijzigingen aan het koetswerk hebben onder meer geleid tot een geoptimaliseerde aanloophoek, zodat duinhellingen en dergelijke beter genomen kunnen worden. Conform de nieuwe reglementen (april 2007) is de MPR13 niet langer uitgerust met een zes- maar met een vijfversnellingsbak en is er een kleinere âengine air-restrictorâ (31 mm in plaats van 32 mm) geplaatst.

Hooggespannen verwachtingen
De verwachtingen van Repsol Mitsubishi Ralliart Team Director Dominique Serieys zijn hooggespannen. Hij hoopt vurig, en gelooft daar ook in, dat het team én de MPR13 Mitsubishi aan haar achtste Dakar-overwinning in successie zullen helpen; dit zou dan bij een totaal van 26 deelnames de 13e keer (50%) zijn dat Mitsubishiâs inspanningen worden bekroond met een eerste plek â een absoluut recordaantal.

Maar Serieys weet dat het geen eenvoudige opgave is. âDeze 30e editie voert door uiterst moeilijk begaanbaar terrein in Marokko en vooral Mauritaniëâ, vertelt hij. âMaar de ervaring die ons team met dergelijke zware omstandigheden heeft, en de bewezen betrouwbaarheid van de MPR13 tijdens het uitvoerige testprogramma, onder andere in Marokko, zijn een dikke âplusâ voor Repsol Mitsubishi Ralliart. Dat gezegd hebbende, is het echter maar afwachten in welke mate de nieuwe technische reglementen van invloed zijn op de extreem zware Dakar 2008-omstandigheden. Daarbij komt dat bijvoorbeeld ook Volkswagen en BMW ijzersterke teams en materiaal hebben. En laten we, zoals altijd, Schlesser niet vergeten. Maar ook wij hebben een uiterst geolied en goed op elkaar ingespeeld team. Alle vier de equipes hebben de rally vorig jaar ook met elkaar gereden, en dat levert een hoop winst op. De mannen verkeren stuk voor stuk in topconditie en kennen elkaar door en door. En door het vele testwerk zijn ze ook helemaal vertrouwd met de auto. Die eigenlijk maar in details afwijkt van de MPR13 waarmee we de vorige Dakar de eerste twee plekken pakten. Dit jaar hebben we verder de 2007 UAE Desert Challenge al op onze naam geschreven â een rally die wordt gezien als âfull-scale dress rehearsalâ voor Dakar. Al met al hebben we goede hoop op een overwinning, maar in een slijtageslag als âLe Dakarâ is niets zeker.â

Gastoptreden Mitsubishi Outlander
Vanwege zijn ongekende vaardigheden heeft Mitsubishi Motors besloten een standaard Outlander 2.2 Di-D tijdens de Dakar Rally 2008 als volgauto van Team Repsol Mitsubishi Ralliart in te zetten. Dit is tekenend voor de nieuwe SUV van Mitsubishi, die dus sterk genoeg geacht wordt om het eveneens zware traject voor volgautoâs te kunnen afleggen.