Ingezonden persbericht


Nederland wordt opgeroepen tot bewuster energieverbruik

Goed voornemen 2008: RTL Nederland, Procter & Gamble en HIER doen Tikkie Terug voor beter milieu

Utrecht, 3 januari 2008 - Energiebesparing voor eenn beter milieu is hét gesprek van de dag. Uit recent onderzoek van HIER* blijkt dat ruim 80% van de Nederlanders zich zorgen maakt over het klimaat. Maar meer dan de helft weet niet goed wat zij zelf kunnen doen. Daarom hebben RTL Nederland, Procter & Gamble en HIER een gezamenlijk goed voornemen: Tikkie Terug. Alle Nederlandse huishoudens worden opgeroepen tot energiebesparing. Een 'tikkie terug' om samen een stap vooruit te zetten naar een klimaatneutraler Nederland. Dit uitgangspunt wordt onderstreept door het onderzoek.

Zaterdag 5 januari aanstaande start bij RTL Nederland een crossmediale campagne van een jaar, die bruikbare en makkelijke tips onder de aandacht brengt. Daarmee kunnen mensen thuis energie besparen zonder kwaliteit van leven in te leveren. De aftrap staat in het teken van wassen op 30 ºC. Procter & Gamble brengt in januari vernieuwde Ariel op de markt, een wasmiddel dat zelfs op 30 ºC stralend schoon wast. Dit 'tikkie terug' kan tot 40% energiebesparing opleveren per wasbeurt en als alle Nederlanders deze tip opvolgen levert dit een substantiële besparing op. Op de campagnesite www.tikkieterug.com zijn nog veel meer tips te vinden, zoals de cv lager zetten, zuinig autorijden, apparatuur niet op stand-by laten staan, maar uitzetten en het gebruik van spaarlampen. In de loop van het jaar zullen verscheidene van deze tips worden uitgelicht op internet en in de programma's en reclameblokken van de televisiezenders van RTL Nederland.

Minister Cramer van Ruimte en Milieu ziet veel heil in energiebesparing om zo de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. "Elke bijdrage van consumenten en bedrijfsleven is belangrijk. Energiebesparing is ook echt mogelijk. En dat is goed voor het milieu én voor de portemonnee."

RTL Nederland is met vier televisiezenders (RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8) marktleider in de Nederlandse mediawereld. Milieubewustheid is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering. Zo zijn de kantoren van RTL Nederland bijna geheel voorzien van tl-verlichting en spaarlampen en wordt na inschakeling van het alarm alle verlichting automatisch uitgeschakeld. De studio van RTL Nieuws is volledig uitgelicht met LED-verlichting, wat een aanzienlijke energiebesparing oplevert. Tevens wordt hiermee bespaard op airconditioning, omdat LED-verlichting bijna geen warmte afgeeft.

P&G bedient consumenten in meer dan 180 landen met als missie het produceren van merkproducten van superieure kwaliteit die het leven van consumenten wereldwijd verbeteren. Onderdeel van deze missie vormt het duurzaam ontwikkelen en produceren van producten. P&G was een van de eerste bedrijven die in 1999 een duurzaamheidsrapport publiceerde en werd zeven maal categorieleider binnen de Dow Jones Sustainability Index in de afgelopen negen jaar. Daarnaast heeft P&G zich ten doel gesteld om binnen tien jaar (2002 - 2012) de CO2-uitstoot, het energie-- en watergebruik en afval van productie faciliteiten met 40% te verminderen. Ook vormen sociale programma's en projecten om het leven van kinderen in de wereld te verbeteren met bijvoorbeeld schoon drinkwater, onderdeel van het duurzaamheidsbeleid.

Over HIER
De HIER Klimaatcampagne is een initiatief van 40 maatschappelijke organisaties die zich samen sterk maken om het klimaatprobleem aan te pakken. De HIER-klimaatcampagne omhelst projecten in binnen- en buitenland, gericht op zowel aanpassing aan klimaatverandering als het tegengaan van de verdere opwarming van de aarde. HIER roept in Nederland de consument op om klimaatneutraal te worden. HIER was organisator van het evenement met Al Gore rond de première van zijn film en samen met de omroepen en Energie Transitie Nederland van Live Earth Alert 07-07-07. HIER wordt mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij. Kijk voor meer informatie op www.hier.nu.


* Online onderzoek naar het milieubewustzijn van Nederlanders onder ruim 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder, uitgevoerd in december 2007 door Ruigrok|NetPanel in opdracht van HIER.

***************************



Ingezonden persbericht