Goed voornemen 2008: RTL Nederland, Procter & Gamble en hier doen tikkie
terug voor beter milieu
Energiebesparing voor een beter milieu is hét gesprek van de dag. Uit
recent onderzoek van HIER* blijkt dat ruim 80% van de Nederlanders
zich zorgen maakt over het klimaat. Maar meer dan de helft weet niet
goed wat zij zelf kunnen doen. Daarom hebben RTL Nederland, Procter &
Gamble en HIER een gezamenlijk goed voornemen: Tikkie Terug. Alle
Nederlandse huishoudens worden opgeroepen tot energiebesparing. Een
tikkie terug om samen een stap vooruit te zetten naar een
klimaatneutraler Nederland. Dit uitgangspunt wordt onderstreept door
het onderzoek.
Zaterdag 5 januari aanstaande start bij RTL Nederland een crossmediale
campagne van een jaar, die bruikbare en makkelijke tips onder de
aandacht brengt. Daarmee kunnen mensen thuis energie besparen zonder
kwaliteit van leven in te leveren. De aftrap staat in het teken van
wassen op 30 °C. Procter & Gamble brengt in januari vernieuwde Ariel
op de markt, een wasmiddel dat zelfs op 30 °C stralend schoon wast.
Dit tikkie terug kan tot 40% energiebesparing opleveren per wasbeurt
en als alle Nederlanders deze tip opvolgen levert dit een substantiële
besparing op. Op de campagnesite www.tikkieterug.com zijn nog veel
meer tips te vinden, zoals de cv lager zetten, zuinig autorijden,
apparatuur niet op stand-by laten staan, maar uitzetten en het gebruik
van spaarlampen. In de loop van het jaar zullen verscheidene van deze
tips worden uitgelicht op internet en in de programmas en
reclameblokken van de televisiezenders van RTL Nederland.
Minister Cramer van Ruimte en Milieu ziet veel heil in
energiebesparing om zo de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
"Elke bijdrage van consumenten en bedrijfsleven is belangrijk.
Energiebesparing is ook echt mogelijk. En dat is goed voor het milieu
én voor de portemonnee."
RTL Nederland is met vier televisiezenders (RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL
8) marktleider in de Nederlandse mediawereld. Milieubewustheid is een
belangrijk onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering. Zo zijn de
kantoren van RTL Nederland bijna geheel voorzien van tl-verlichting en
spaarlampen en wordt na inschakeling van het alarm alle verlichting
automatisch uitgeschakeld. De studio van RTL Nieuws is volledig
uitgelicht met LED-verlichting, wat een aanzienlijke energiebesparing
oplevert. Tevens wordt hiermee bespaard op airconditioning, omdat
LED-verlichting bijna geen warmte afgeeft.
P&G bedient consumenten in meer dan 180 landen met als missie het
produceren van merkproducten van superieure kwaliteit die het leven
van consumenten wereldwijd verbeteren. Onderdeel van deze missie vormt
het duurzaam ontwikkelen en produceren van producten. P&G was een van
de eerste bedrijven die in 1999 een duurzaamheidsrapport publiceerde
en werd zeven maal categorieleider binnen de Dow Jones Sustainability
Index in de afgelopen negen jaar. Daarnaast heeft P&G zich ten doel
gesteld om binnen tien jaar (2002 2012) de CO2-uitstoot, het energie-
en watergebruik en afval van productie faciliteiten met 40% te
verminderen. Ook vormen sociale programmas en projecten om het leven
van kinderen in de wereld te verbeteren met bijvoorbeeld schoon
drinkwater, onderdeel van het duurzaamheidsbeleid.
Over HIER
De HIER Klimaatcampagne is een initiatief van 40 maatschappelijke
organisaties die zich samen sterk maken om het klimaatprobleem aan te
pakken. De HIER-klimaatcampagne omhelst projecten in binnen- en
buitenland, gericht op zowel aanpassing aan klimaatverandering als het
tegengaan van de verdere opwarming van de aarde. HIER roept in
Nederland de consument op om klimaatneutraal te worden. HIER was
organisator van het evenement met Al Gore rond de première van zijn
film en samen met de omroepen en Energie Transitie Nederland van Live
Earth Alert 07-07-07.
HIER wordt mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij. Kijk
voor meer informatie op www.hier.nu.
* Online onderzoek naar het milieubewustzijn van Nederlanders onder
ruim 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder, uitgevoerd in december
2007 door Ruigrok|NetPanel in opdracht van HIER.
---
Voor meer informatie en/of een samenvatting van de
onderzoeksresultaten van HIER:
Kim Koppenol
Manager Interne & Externe Communicatie RTL Nederland
Telefoon: (035) 671 85 97
E-mail: kim.koppenol@rtl.nl
Raquel Smolders
External Relations Manager Procter & Gamble
Telefoon: (010) 286 33 78
E-mail: smolders.r@pg.com
Sible Schöne
Programmadirecteur HIER
Telefoon: 06 - 47 00 49 50
E-mail: sible@klimaatbureau.nl
RTL Group