De Pont stichting
Jean Pierre Raynaud
La Maison
tm 24 februari 2008
nu te zien | collectie
De Franse kunstenaar Jean Pierre Raynaud (1939) volgde een opleiding
tot tuinman, maar besloot na enkele jaren om hier niet in door te
gaan. De keuze voor het kunstenaarschap maakte Raynaud na een lange
periode van zelfreflectie en zonder academische scholing. Het was de
periode waarin de kunstenaars van het Nouveau Réalisme kunstwerken
maakten die werden opgebouwd uit allerlei gewone materialen en
objecten. Raynaud wilde echter niet de oppervlakkigheid van ons
bestaan maar juist de spiritualiteit ervan tot uitdrukking brengen.
De kunstenaar noemt zijn vroege werken 'Psycho-Objets' en geeft
daarmee de sterke emotionele lading ervan aan. Veel van de objecten
hebben door hun aard en kleur de werking van tekens en signalen die
waarschuwen voor dreiging en gevaar. Dit wordt nog versterkt doordat
Raynaud zijn werk dikwijls uit reeksen van identieke objecten of
afbeeldingen laat bestaan. Raynauds fascinatie voor een uniforme en
seriële beeldtaal vindt zijn hoogtepunt in het gebruik, vanaf 1971,
van de vierkante, witte tegel. Dit keramische massaprodukt is bepalend
voor bijna al zijn verdere werk. De witte tegel representeert
industriële perfectie, hygiëne en banaliteit tegelijk.
Het verst doorgevoerde gebruik van de witte tegels is een door Raynaud
zelf gebouwd huis in een buitenwijk van Parijs. In 1974 opende hij 'la
Maison de La Celle-Saint-Cloud' waarvan alle wanden, vloeren en
plafonds zijn betegeld. Met de witte tegels maakte Raynaud ook een
groot aantal wandobjecten ('Carrelages') en sokkels ('Stèles'). Het
huis 'La Celle-Saint-Cloud' leidde verder tot de bouw van een aantal
betegelde ruimtes en cabines ('Espaces zéro') die de absolute leegte
lijken te celebreren. De Pont heeft een van deze werken, Container uit
1989, in de verzameling.
In 1988 sluit Raynaud 'La Celle-Saint-Cloud' voor het publiek. Vijf
jaar later breekt hij het huis af en gebruikt de brokstukken voor een
enorme installatie in het Musée d'art contemporain (CAPC), Bordeaux.
Een groot deel van dit dit aangrijpende werk is nu in Tilburg te zien.