Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2070807690

Vragen van de leden Gerkens en Jasper van Dijk (beiden SP) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over reclame gericht op kinderen op internet. (Ingezonden 4 januari 2008)


1
Wat is uw oordeel over het artikel "Bedrijven binden kinderen via internet"? 1)


2
Deelt u de analyse van de in het artikel genoemde ouder dat de Reclame Code wordt gebroken wanneer er op naschoolse opvang voorleesboekjes worden uitgedeeld die reclame bevatten? Zo ja, wat is daarmee uw oordeel over de werking van de Reclame Code? Zo neen, waarom niet?

4
Wat vindt u van het voorstel van de hoofdredacteur van Mijn Kind Online dat bij advertenties op het internet altijd moet staan dat het product geld kost?

5
Bent u bereid om met wettelijke voorstellen te komen om de op kinderen gerichte reclame op websites en elders beter herkenbaar te maken als reclame, als bedrijven zich regelmatig niet aan de Reclame Code houden?

6
Wat is volgens u de leeftijd dat kinderen goed het onderscheid kunnen maken tussen realiteit en reclame?

7
Vindt u het wenselijk dat er reclame bestaat gericht op kinderen onder de 12 jaar oud? Zo neen, wat gaat u hieraan doen? Zo ja, waarom?

8
Hoever bent u met het uitwerken van motie Jasper van Dijk over het oprichten van een internetportal? 2) Bent u bereid om ook de problemen rondom de (on-)herkenbaarheid van reclame op websites gericht op kinderen mee te nemen in de uitvoering van deze motie? Op welke termijn kunnen wij een eerste opzet ontvangen van de uitwerking van de motie?


1) NRC Handelsblad, 27 december 2007

2) Kamerstuk 31200 VIII, nr.43