Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

3 januari 2008

Weggebruikers redelijk goed in staat te compenseren voor onverwacht gedrag van anderen

Riskante situaties komen voor tijdens bijna elke autorit. Toch loopt het meestal goed af. Dit heeft weinig met wonderen en alles met verwachtingen te maken die (gemotoriseerde) weggebruikers over elkaar in verkeerssituaties hebben. Maura Houtenbos van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV bracht ze in kaart in haar proefschrift Expecting the unexpected waarop zij op 8 januari 2008 aan de Technische Universiteit Delft beoogt te promoveren. Haar resultaten zijn van belang bij de ontwikkeling van intelligente in-voertuigsystemen (ADAS) die de communicatie tussen bestuurders onderling kunnen ondersteunen. Want hoe beter die is, met name in onverwachte situaties, hoe veiliger het verkeer.

Onverwacht lang niet altijd onveilig
De onderzoeksresultaten laten zien dat verwachtingen een belangrijke rol spelen bij het veilig afwikkelen van ontmoetingen tussen verkeersdeelnemers op kruispunten. Twee factoren bleken specifiek van belang: onzekerheid over hoe een andere weggebruiker zich gaat gedragen en de tijd en ruimte die er is om op het gedrag van die ander te reageren (de interactieruimte).
Opvallend is dat onverwacht gedrag van andere weggebruikers lang niet altijd tot een onveilige situatie leidt. De ontmoetingen lopen meestal goed af omdat automobilisten compenseren voor afwijkend, onverwacht gedrag van anderen. Als iemand bijvoorbeeld geen voorrang lijkt te krijgen, dan remt hij zelf maar. Overigens lijken automobilisten zich niet zo bewust te zijn van dit mechanisme.

Met meer interactieruimte, minder kritieke situaties In het onderzoek is ook gekeken wat er gebeurt als de interactieruimte groter is, bijvoorbeeld door de zichtbaarheid van de kruisende weg te verbeteren of door extra informatie in het voertuig te geven. In dat laatste geval kregen de automobilisten via piepjes en knipperende lampjes informatie over de richting en de snelheid waarmee verkeer vanuit een zijweg het kruispunt naderde. Deze informatie werd niet alleen als nuttig, maar ook als rijtaakontlastend ervaren. De extra informatie bleek geen invloed te hebben op de beslissing al dan niet voorrang te verlenen. Wel bleken bestuurders bij een grotere interactieruimte minder vaak hard te remmen en waren er minder "bijna-ongevallen". Bestuurders die vaak betrokken waren bij bijna-ongevallen, hadden over het algemeen de neiging pas laat het gas los te laten als ze een kruispunt naderden.

Achtergrond
Om intelligente in-voertuigsystemen (ADAS) te ontwikkelen die weggebruikers helpen ontmoetingen met anderen veilig te laten verlopen is een goed begrip van alle aspecten van interactief verkeersgedrag onontbeerlijk. Het promotieonderzoek van Houtenbos geeft meer inzicht in de kenmerken en het verloop van de interactie tussen bestuurders op met name kruispunten. Voor haar onderzoek heeft zij een nieuwe onderzoeksmethode ontwikkeld die het mogelijk maakt na te gaan hoe weggebruikers hun rijgedrag normaliter op elkaar afstemmen en wat de rol van verwachtingen daarbij is. Zij heeft namelijk gebruik gemaakt van twee aan elkaar gekoppelde rijsimulatoren. Daarmee kunnen twee proefpersonen op elkaar reageren en kan het interactiegedrag nauwkeurig bestudeerd worden. Traditionele rijsimulatoren gebruiken geprogrammeerd gedrag van andere weggebruikers wat minder inzicht geeft in het interactieproces. Het koppelen van twee rijsimulatoren blijkt een veelbelovende methode om interactief verkeersgedrag systematisch en tot in detail te bestuderen.

Aanpak
Houtenbos heeft gepoogd een theoretisch model te ontwikkelen dat de informatieverwerking van meerdere bestuurders in interactiesituaties beschrijft, waarbij de rol van verwachtingen expliciet is meegenomen.

Vervolgens is eerst aan de hand van foto's en korte filmpjes van verkeerssituaties nagegaan welke aspecten automobilisten noemen als hen wordt gevraagd naar hun verwachtingen bij ontmoetingen op kruispunten. De antwoorden konden in drie hoofdcategorieën worden ondergebracht, namelijk aspecten die te maken hadden met:
- voorrang

- andere weggebruikers

- de locatie van andere weggebruikers.

Vervolgens is in een tweetal rijsimulatorexperimenten nagegaan hoe verwachtingen de afwikkeling van ontmoetingen beïnvloeden. Daarvoor zijn zowel verwachte als onverwachte situaties nagebootst.


++++++++++++++++++++++++++++

Promotie
Maura Houtenbos (1977) promoveert op dinsdag 8 januari aan de Technische Universiteit Delft. Prof.dr. A.R. Hale en prof.dr.ir. P.A. Wieringa zijn haar promotoren. Het onderzoek was onderdeel van het door NWO en Connekt gefinancierde project BAMADAS (Behavioural Analysis and Modelling for the Design and Implementation of Advanced Driver Assistance Systems) en is uitgevoerd bij de Technische Universiteit Delft en de SWOV.
Maura Houtenbos studeerde Cognitieve Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Tijdens haar afstudeerstage bij TNO Soesterberg kwam ze in aanraking met de toegepaste psychologie op het gebied van verkeer. In 2002 begon zij aan haar promotieonderzoek bij de TU Delft en trad zij tevens in dienst van de SWOV als onderzoeker. Haar proefschrift, Expecting the unexpected: A study of interactive driving behaviour at intersections, is integraal te vinden op de website van de SWOV.


++++++++++++++++++++++++++++