abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
7 januari 2008
Ons kenmerk Uw kenmerk
IVW/TER/KAB/M10.008.08 2070806460
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid Roemer (SP) over werk
langs het spoor, ingezonden 11 december 2007.
1. Wat is uw mening over de belofte van uw ambtsvoorganger dat vanaf 2008
onderhoud aan het spoor alleen zou worden uitgevoerd als daar geen treinen rijden?
1. Het alleen werken in buitendienststellingen aan het spoor vanaf 2008 betrof niet
zozeer een belofte van mijn ambtsvoorganger als wel een streven onder voorbehoud
door de spoorbranche. Waarschijnlijk doelt u op de brief die mijn ambtsvoorganger in
september 2005 aan de Tweede Kamer stuurde1. Daarin werd aangegeven dat met de
branche was afgesproken dat gewerkt zou worden aan de permanente verbetering
van de veiligheid van de baanwerkers. Een stappenplan had onder andere als basis dat
in principe per 1 januari 2008 voor vrijwel alle onderhoud buitendienststelling van het
werkspoor zou zijn ingevoerd.
Ik ben van mening dat hard is gewerkt aan verbetering van de veiligheid voor
baanwerkers. Steeds minder werk wordt in de laagste beveiligingsklasse Persoonlijke
Waarneming uitgevoerd. Ook is forse voortgang geboekt met de invoering van een
onderhoudsrooster. ProRail verwacht echter, zoals ik u ook op 11 september 2007
heb gemeld2, dat in 2008 helaas nog maximaal 10% van het onderhoud niet in
buitendienststelling zal worden uitgevoerd. Dit komt door het, ook al door mijn
1 Tweede Kamer, vergaderjaar 2005-2006, 29.893, nr.15
2 Tweede Kamer, vergaderjaar 2007, 29.984 nr. 98
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
IVW/TER/KAB/M10.008.08
ambtsvoorganger genoemde, voorbehoud van `zonder effect op de kwaliteit van het
treinproduct'. De gevolgen van invoering van het onderhoudsrooster voor de
dienstregeling wordt mee afgewogen bij de capaciteitsverdeling op het spoor. Daarom
kan het zo zijn dat in 2008 het streven blijft om 100% in de hoogste
werkplekbeveiligingsklasse (buitendienststelling) te werken maar dat dit in de praktijk
nog niet zal worden gehaald. Wel is het dus zo dat steeds meer werk alleen nog in
buitendienststelling mag worden uitgevoerd.
2. Klopt het dat u overweegt deze belofte niet na te komen?3 Zo ja, in welke situaties
wilt u werken aan het spoor zonder buitendienststelling toestaan?
2. Nee. Zoals gezegd blijft het streven van de hele branche om 100% veilig te werken in
de hoogste werkplekbeveiligingsklasse buitendienststelling. Over de vraag in welke
situaties werken zonder een buitendienststelling in 2008 nog is toegestaan, wordt
door de gezamenlijke spoorbranche nagedacht. De Arbeidsinspectie en mijn
Inspectiedienst bevragen ProRail hier kritisch op. Afgesproken is dat ProRail in februari
2008 laat zien welke stappen naar 0% werken in de laagste klasse (persoonlijke
waarneming) zullen worden ondernomen en hoeveel tijd daarvoor nodig is.
Welke exacte situaties het in 2008 nog zal betreffen wordt eerdaags door de Stichting
RailAlert bekend gemaakt. Er zal onder hun redactie dan ook per 1 januari 2008 een
nieuwe uitgave van het NVW (Normenkader Veilig Werken) geldig worden, inclusief
de lijst met situaties. Het is de bedoeling dat deze lijst steeds kleiner wordt.
3. Op welke manier denkt u veilig werken aan het spoor te kunnen garanderen zonder
het spoor buiten dienst te stellen?
3. De toepassing van de huidige wet- en regelgeving inclusief de arbeidshygiƫnische
strategie en het genoemde NVW borgen het veilig werken aan het spoor. Het
uitgangspunt blijft altijd een buitendienststelling waarvan alleen gemotiveerd
afgeweken mag worden.
4. Deelt u de mening dat het aantasten van het veiligheidsniveau voor de spoorwerkers
ongewenst is en voorkomen dient te worden? Kunt u uw antwoord toelichten?
4. Ja. Er is echter op dit moment geen sprake van aantasting van het veiligheidsniveau
maar van een nog niet bereikte doelstelling. Zie verder de antwoorden 1 en 2.
5. Bent u bereid in overleg te treden met de Arbeidsinspectie en de vakbonden en de
veiligheidsnormen niet aan te passen voordat zij ook akkoord zijn met deze
aanpassingen? Zo neen, waarom niet?
5. Ja. Er is echter op dit moment geen sprake van aanpassing van veiligheidsnormen
maar van een nog niet bereikte doelstelling. De Arbeidsinspectie heeft in januari een
3 Nederlands Dagblad, 8 december 2007
---
IVW/TER/KAB/M10.008.08
regulier overleg met de branche werknemersvertegenwoordigers waarin het
onderwerp aan de orde komt. Zie verder de antwoorden 1 en 2.
6. Kunt u deze vragen binnen een week beantwoorden vanwege de onrust hierover?
6. Ik betreur de onrust die hierover bestaat. Een zorgvuldige beantwoording van uw
vragen heeft echter enige tijd meer dan een week gevergd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat