abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
4 januari 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/10929 -
Onderwerp
BOA's
Geachte voorzitter,
Aanvullend op de door mij mondeling gegeven informatie tijdens het vragenuurtje van
dinsdag 11 december 2007 ontvangt u hierbij, mede namens de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat, de door mij toegezegde informatie.
Bevoegdheden (hoofd)conducteurs
Tot nu toe zijn alle 3200 hoofdconducteurs van NS Buitengewoon Opsporingsambtenaar
(BOA) met geweldsbevoegdheid. De minister van Justitie heeft in 2005 aangekondigd dat
voor het gebruik mogen maken van de geweldsbevoegdheid een speciale training in het
toepassen van geweld verplicht wordt. Omdat de opleiding voor de geweldsbevoegdheid
een omvangrijke inhaalslag voor NS betekende, is door de minister van Justitie tijdelijke
ontheffing (uiteindelijk tot 1 januari 2008) van de opleidingsvereisten voor de
geweldsbevoegdheid verleend aan de BOA's van NS. Tot die tijd zijn BOA's van NS dus
bevoegd om "gepast geweld" te gebruiken, ondanks dat zij daar niet voor opgeleid en
getraind zijn. De meeste conducteurs hoeven gelukkig nooit gebruik te maken van hun
geweldbevoegdheid. In de praktijk blijkt dat de (hoofd)conducteurs bij NS gemiddeld
minder dan 1 keer per jaar gebruik maken van deze geweldsbevoegdheid. Met ingang van
1 januari a.s. mogen de (hoofd)conducteurs dus niet meer "gepast geweld" toepassen,
maar daarmee ontstaat niet een onveiligere situatie.
Assistentieverlening aan NS medewerkers door de (Spoorweg)politie is en blijft een hoge
prioriteit (prioriteit 1). Zeker bij agressie en geweld tegen werknemers met een publieke
taak. In een beleidsbrief van 1 december 2006 hebben de ministers van Justitie en
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij alle korpschefs van politie nog eens opnieuw
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/10929
deze prioriteit onder de aandacht gebracht en verzocht hier uitvoering aan te geven.
Echter, het is onvermijdbaar dat de politie soms andere prioriteiten moet stellen in verband
met meerdere prioriteit 1 meldingen. Daarnaast heeft NS besloten in eigen huis te zorgen
voor adequate ondersteuning van medewerkers die te maken hebben met onwelwillende
dan wel agressieve klanten. Service- en veiligheidsteams, bestaande uit 300 BOA's met
geweldsbevoegdheid, opereren inmiddels vanaf een twintigtal plekken in het land. In
2008 groeit deze groep tot 600 à 700 speciaal opgeleide medewerkers, die ook mobiel in
de regio's gaan opereren. Deze Service- en veiligheidsteams worden met name ingezet op
die lijnen waar een verhoogde kans op onveilige situaties bestaat. Alle overige
(hoofd)conducteurs behouden hun BOA-status met alle bevoegdheden die daarbij horen,
maar zonder geweldsbevoegdheid.
Schematisch ziet het er als volgt uit.
Tot 1 januari 2008 Vanaf 1 januari 2008 Status (hoofd)conducteur BOA met BOA zonder (HC) geweldsbevoegdheid geweldsbevoegdheid Opleiding HC Opgeleid en getraind, Opgeleid en getraind, conform eisen voor BOA's conform eisen voor BOA's met ontheffing voor zonder geweldsbevoegdheid vereisten
geweldsbevoegdheid Status Service en N.v.t. BOA met veiligheidsteams (S&V- geweldsbevoegdheid teams)
Opleiding S&V-teams N.v.t. Opgeleid en getraind, conform eisen voor BOA's met geweldsbevoegdheid Assistentie/back up (Spoorweg)politie Service en veiligheidsteams en (Spoorweg)politie
Aan de opleiding en herkenbaarheid van BOA's wordt veel gedaan. In het kader van het Aanvalsplan Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer is de BOA-OV-opleiding ontwikkeld. In plaats van een algemene opleiding krijgt OV-personeel nu een specifiek op het OV- gerichte opleiding. Nieuw personeel krijgt direct deze opleiding, anderen krijgen in het kader van de reguliere her- en bijscholing de nieuwe modules. Vanaf 1 januari 2008 wordt bovendien het zogenaamde BOA-insigne ingevoerd. Alle geüniformeerde BOA's zijn verplicht om dit insigne te dragen. Door mijn ambtgenoot van Justitie en de vervoerbedrijven wordt via een publiciteitscampagne de introductie van het insigne begeleid.
Brief NS
In de bijlage van deze brief treft u de brief van de heer Jacques Huberts, directievoorzitter van NS Reizigers aan. Deze brief is gericht aan het personeel van NS en geeft duidelijk aan wat er per 1 januari 2008 wel en niet verandert.
---
VENW/DGP-2007/10929
Programma Veilige Publieke Taak
Tenslotte heb ik u toegezegd om aan te geven wat er wordt gedaan om agressie tegen conducteurs te verminderen. Namens het kabinet is door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 18 oktober 2007 aan uw Kamer het programma `Een veilige publieke taak' aangeboden1. Dit programma wil dat werkgevers en werknemers met publieke taken, deze taken op een veilige en respectvolle wijze kunnen uitvoeren. Onder dit programma vallen ook de werknemers in de OV-sector. Het programma bevat maatregelen om voor 2011 het aantal voorvallen van agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak met 15% te verminderen. Deze maatregelen zijn gericht op het voorkomen, beperken en afhandelen van agressie en geweld tegen deze groep van werknemers. De OV-sector levert zijn bijdrage aan dit programma en voert hiervoor periodiek overleg.
Daarnaast wil ik in meer algemene zin opmerken dat ik in het jaarlijkse Vervoerplan van NS afspraken maak over de veiligheid van reizigers en personeel. Dit is de manier waarop ik met NS prestatie-afspraken maak over de veiligheid. Op deze manier houd ik de vinger aan de pols, zodat ook in de toekomst de veiligheid zich positief zal blijven ontwikkelen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
1 Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 28684 nr. 117;
---