Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 4 januari 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2007/10929 - Onderwerp
BOA's

Geachte voorzitter,

Aanvullend op de door mij mondeling gegeven informatie tijdens het vragenuurtje van dinsdag 11 december 2007 ontvangt u hierbij, mede namens de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, de door mij toegezegde informatie.

Bevoegdheden (hoofd)conducteurs
Tot nu toe zijn alle 3200 hoofdconducteurs van NS Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) met geweldsbevoegdheid. De minister van Justitie heeft in 2005 aangekondigd dat voor het gebruik mogen maken van de geweldsbevoegdheid een speciale training in het toepassen van geweld verplicht wordt. Omdat de opleiding voor de geweldsbevoegdheid een omvangrijke inhaalslag voor NS betekende, is door de minister van Justitie tijdelijke ontheffing (uiteindelijk tot 1 januari 2008) van de opleidingsvereisten voor de geweldsbevoegdheid verleend aan de BOA's van NS. Tot die tijd zijn BOA's van NS dus bevoegd om "gepast geweld" te gebruiken, ondanks dat zij daar niet voor opgeleid en getraind zijn. De meeste conducteurs hoeven ­ gelukkig ­ nooit gebruik te maken van hun geweldbevoegdheid. In de praktijk blijkt dat de (hoofd)conducteurs bij NS gemiddeld minder dan 1 keer per jaar gebruik maken van deze geweldsbevoegdheid. Met ingang van
1 januari a.s. mogen de (hoofd)conducteurs dus niet meer "gepast geweld" toepassen, maar daarmee ontstaat niet een onveiligere situatie.

Assistentieverlening aan NS medewerkers door de (Spoorweg)politie is en blijft een hoge prioriteit (prioriteit 1). Zeker bij agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak. In een beleidsbrief van 1 december 2006 hebben de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij alle korpschefs van politie nog eens opnieuw Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2007/10929

deze prioriteit onder de aandacht gebracht en verzocht hier uitvoering aan te geven. Echter, het is onvermijdbaar dat de politie soms andere prioriteiten moet stellen in verband met meerdere prioriteit 1 meldingen. Daarnaast heeft NS besloten in eigen huis te zorgen voor adequate ondersteuning van medewerkers die te maken hebben met onwelwillende dan wel agressieve klanten. Service- en veiligheidsteams, bestaande uit 300 BOA's met geweldsbevoegdheid, opereren inmiddels vanaf een twintigtal plekken in het land. In 2008 groeit deze groep tot 600 à 700 speciaal opgeleide medewerkers, die ook mobiel in de regio's gaan opereren. Deze Service- en veiligheidsteams worden met name ingezet op die lijnen waar een verhoogde kans op onveilige situaties bestaat. Alle overige (hoofd)conducteurs behouden hun BOA-status met alle bevoegdheden die daarbij horen, maar zonder geweldsbevoegdheid.
Schematisch ziet het er als volgt uit.

Tot 1 januari 2008             Vanaf 1 januari 2008
Status (hoofd)conducteur        BOA met                        BOA zonder
(HC)                            geweldsbevoegdheid             geweldsbevoegdheid
Opleiding HC                    Opgeleid en getraind,          Opgeleid en getraind,
conform eisen voor BOA's       conform eisen voor BOA's
met ontheffing voor            zonder geweldsbevoegdheid
vereisten
geweldsbevoegdheid Status Service en N.v.t. BOA met veiligheidsteams (S&V- geweldsbevoegdheid teams)
Opleiding S&V-teams N.v.t. Opgeleid en getraind, conform eisen voor BOA's met geweldsbevoegdheid Assistentie/back up (Spoorweg)politie Service en veiligheidsteams en (Spoorweg)politie

Aan de opleiding en herkenbaarheid van BOA's wordt veel gedaan. In het kader van het Aanvalsplan Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer is de BOA-OV-opleiding ontwikkeld. In plaats van een algemene opleiding krijgt OV-personeel nu een specifiek op het OV- gerichte opleiding. Nieuw personeel krijgt direct deze opleiding, anderen krijgen in het kader van de reguliere her- en bijscholing de nieuwe modules. Vanaf 1 januari 2008 wordt bovendien het zogenaamde BOA-insigne ingevoerd. Alle geüniformeerde BOA's zijn verplicht om dit insigne te dragen. Door mijn ambtgenoot van Justitie en de vervoerbedrijven wordt via een publiciteitscampagne de introductie van het insigne begeleid.

Brief NS
In de bijlage van deze brief treft u de brief van de heer Jacques Huberts, directievoorzitter van NS Reizigers aan. Deze brief is gericht aan het personeel van NS en geeft duidelijk aan wat er per 1 januari 2008 wel en niet verandert.


---

VENW/DGP-2007/10929

Programma Veilige Publieke Taak
Tenslotte heb ik u toegezegd om aan te geven wat er wordt gedaan om agressie tegen conducteurs te verminderen. Namens het kabinet is door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 18 oktober 2007 aan uw Kamer het programma `Een veilige publieke taak' aangeboden1. Dit programma wil dat werkgevers en werknemers met publieke taken, deze taken op een veilige en respectvolle wijze kunnen uitvoeren. Onder dit programma vallen ook de werknemers in de OV-sector. Het programma bevat maatregelen om voor 2011 het aantal voorvallen van agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak met 15% te verminderen. Deze maatregelen zijn gericht op het voorkomen, beperken en afhandelen van agressie en geweld tegen deze groep van werknemers. De OV-sector levert zijn bijdrage aan dit programma en voert hiervoor periodiek overleg.

Daarnaast wil ik in meer algemene zin opmerken dat ik in het jaarlijkse Vervoerplan van NS afspraken maak over de veiligheid van reizigers en personeel. Dit is de manier waarop ik met NS prestatie-afspraken maak over de veiligheid. Op deze manier houd ik de vinger aan de pols, zodat ook in de toekomst de veiligheid zich positief zal blijven ontwikkelen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


1 Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 28684 nr. 117;
---