Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Kustwacht
Nederland
(Nieuwe Stijl)

Activiteiten Plan en Begroting (APB)
2008

Algemeen Beleidsplan en Operationeel jaarplan 2008

Herziene begroting 2008, Ontwerpbegroting 2009 en Meerjarenramingen 10-13

Versie 1.1

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Inhoudsopgave

1 INLEIDING....................................................................................................................................................4
2 ALGEMEEN BELEIDSPLAN 2008............................................................................................................7 2.1 INLEIDING.................................................................................................................................................7 2.2 DIENSTVERLENINGSPLAN 2008.................................................................................................................8 2.2.1 Afwikkeling van nood-, spoed- en veiligheidsverkeer......................................................................9 2.2.2 Opsporing en redding (SAR)..........................................................................................................10 2.2.3 Rampen- en incidentenbestrijding (RIB)........................................................................................12 2.2.4 Maritieme hulpverlening................................................................................................................13 2.2.5 Verkeersdiensttaken.......................................................................................................................14 2.2.6 Vaarwegmarkeringstaken ..............................................................................................................15 2.2.7 Zeeverkeersonderzoek....................................................................................................................16 2.2.8 Succesfactoren dienstverleningstaken............................................................................................17 2.2.9 Verwachte realisatie taken, knelpunten en risico's dienstverlening..............................................17 2.3 HANDHAVINGPLAN 2008........................................................................................................................18 2.3.1 Prioriteiten handhaving Noordzee.................................................................................................18 2.4 UITVOERING HANDHAVINGSPLAN 2008..................................................................................................21 2.4.1 Toezicht containervervoer..............................................................................................................21 2.4.2 Milieuwetgeving.............................................................................................................................22 2.4.3 Douanecontroles............................................................................................................................23 2.4.4 Wetgeving scheepvaartverkeer.......................................................................................................25 2.4.5 Grenscontrole.................................................................................................................................26 2.4.6 Bemanningencontrole....................................................................................................................28 2.4.7 Visserijcontrole..............................................................................................................................29 2.4.8 Mijnbouwcontrole..........................................................................................................................30 2.4.9 Handhavingsdesk KWC..................................................................................................................31 2.4.10 Succesfactoren ...............................................................................................................................32 2.4.11 Verwachte realisatie, knelpunten en risico's handhaving..............................................................32 2.5 PRIORITEITEN INZET KUSTWACHTMIDDELEN..........................................................................................33
3 HERZIENE BEGROTING 2008, ONTWERPBEGROTING 2009 EN MEERJARENRAMINGEN 2010-2013.......................................................................................................35 3.1 INLEIDING...............................................................................................................................................35 3.2 BURGER- EN MILITAIR PERSONEEL VAN HET KWC.................................................................................37 3.3 MATERIËLE UITGAVEN KWC..................................................................................................................37 3.4 KOSTENDEEL BEGROTING KW................................................................................................................39 3.5 TREKKINGSRECHTEN ..............................................................................................................................40
4 INVESTERINGEN......................................................................................................................................42 4.1 UITBREIDEN WALRADARFACILITEITEN....................................................................................................42 4.2 INFORMATIEPLAN ...................................................................................................................................46
5 INZET BESCHIKBARE MIDDELEN 2008.............................................................................................48 5.1 ALGEMEEN..............................................................................................................................................48 5.2 MATERIËLE MIDDELEN............................................................................................................................49 5.3 UITVOERING HANDHAVINGSPLAN ..........................................................................................................50 5.3.1 Middelen douane controle- en surveillancetaak............................................................................51 5.3.2 Middelen grensbewaking ...............................................................................................................51 5.3.3 Middelen algemene politietaak......................................................................................................51 5.3.4 Middelen milieuwetgeving .............................................................................................................52 5.3.5 Middelen wetgeving scheepvaartverkeer.......................................................................................52 5.3.6 Middelen uitrusting schepen..........................................................................................................52 5.3.7 Middelen visserij wetgeving...........................................................................................................52
6 OVERZICHT GEBRUIKTE AFKORTINGEN.......................................................................................53 BIJLAGE 1...........................................................................................................................................................55

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 2 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

HOOFDSTUK 1
INLEIDING

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 3 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik


1 Inleiding

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl operationeel

De vernieuwde Kustwacht Nederland is formeel op 1 januari 2007 van start gegaan. Het jaar 2007 is een overgangsjaar geweest waarin de eerste stappen zijn gezet om de Kustwacht Nieuwe Stijl vorm te geven.

In 2008 zal op de ingeslagen weg worden voortgegaan om de volgende mijlpalen te gaan bereiken. Een eerste doel is het realiseren van een Kustwacht Bijzonder Opsporingsambtenaar (BOA) status voor de opstappers van de Kustwacht met opsporingsbevoegdheid voor een aantal met name te noemen feiten. Dit betekent dat een opstapper ook op het werkveld buiten zijn eigen expertise bevoegd wordt om zelfstandig een proces-verbaal op te maken, teneinde de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de Kustwacht te vergroten. Deze bevoegdheid zal beperkt blijven tot de meest voorkomende overtredingen op de Noordzee.

Ook zal in 2008 de toegevoegde waarde zichtbaar moeten worden van de onvoor- waardelijke beschikking van de Directeur Kustwacht (DKW) over personeel en middelen waardoor er optimalisatie van de combinatie van werkzaamheden op en boven de Noordzee kan plaatsvinden.

Het Informatie Gestuurd Optreden zal in de praktijk haar toegevoegde waarde moeten aantonen. Een belangrijke rol hiervoor is weggelegd voor de Handhavingsdesk. Dit veronderstelt een succesvolle koppeling van (delen) van informatiesystemen van de diverse handhavingsdiensten. Een andere belangrijke randvoorwaarde is het realiseren van een fijnmazig radarbeeld van de Noordzeekust dat gekoppeld is aan de AIS- informatie.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de inwerkingtreding van de Rijksbrede rederij per
1 januari 2008. Door het onderbrengen van de Kustwachtschepen onder een loket kan de planning en inzet van de schepen doelmatiger worden ingericht.

Het rapport van de Algemene Rekenkamer over de Kustwacht Nederland uit 2005 stelde onder meer dat bij de Kustwacht het inzicht ontbreekt in de relatie tussen doelen, prestaties, effecten, middelen en budget. Naar aanleiding hiervan heeft de Minister van Verkeer & Waterstaat toegezegd om op basis van een risicoanalyse de zorgnorm voor de overheid te bepalen. Hiervoor is binnen V&W een project opgestart dat eind 2007 zal resulteren in de nota Maritieme Noodhulp. De capaciteitsnota Maritieme noodhulp zal de resultaten bevatten van onderzoek naar de benodigde omvang van personeel en materieel om de beleidsdoelen voor het optreden bij incidenten en calamiteiten te realiseren. Ook de uitkomsten van deze nota zal de inrichting van de Kustwacht gaan beïnvloeden.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 4 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Met de bovenstaande ambities zal de Kustwacht Nederland in 2008 bijdragen aan een beter resultaatgericht en efficiënt Kustwacht optreden.

De Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl levert samenvattend een bijdrage aan:
· een verantwoord gebruik van de Noordzee;
· de veiligheid op zee, zowel op het gebied van dienstverlening als van handhaving;
· het toezien op de naleving van (inter-)nationale wetgeving en verplichtingen.

De Kustwacht Nederland doet dat door:

· een brede en gevarieerde opzet waarbij de ministeriële verantwoordelijkheden blijven gehandhaafd;

· een effectief Kustwachtcentrum te vormen, als spin en coördinator in het informatieweb, met "ogen en oren" boven en op zee, gevoed door en voedend voor de departementale informatievoorziening;

· efficiënte overheidsaanwezigheid door een combinatie van planmatige surveillances en door informatie aangestuurde controles aan boord van vaartuigen;
· zorg te dragen voor de maritieme hulpverlening aan de scheepvaart en opsporing en redding van drenkelingen en schipbreukelingen;
· adequaat op te treden bij rampen en incidenten op zee.

Het voorliggende Activiteitenplan en Begroting 2008 (afgekort: APB) zet uiteen op welke wijze de Kustwacht het komende jaar uitvoering zal geven aan haar taken. De beleidsprioriteiten, het operationeel jaarplan en de meerjarige begroting vinden hierin hun weerslag.

Het accent van het APB ligt op de uitvoering van het Dienstverleningsplan en het Handhavingsplan, waarbij nadrukkelijk de aandacht ligt op een effectievere en efficiëntere uitvoering van de SMART gedefinieerde output zoals deze in de plandocumenten zijn verwoord.

De Directeur Kustwacht rapporteert 4-maandelijks de resultaten van de uitvoering van het APB aan de Raad voor de Kustwacht. In het jaarverslag wordt verantwoording afgelegd over het bereikte eindresultaat van het APB. Het jaarverslag wordt door de ministerraad vastgesteld.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 5 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

HOOFDSTUK 2
ALGEMEEN BELEIDSPLAN 2008

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 6 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik


2 Algemeen beleidsplan 2008


2.1 Inleiding

De Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl heeft de volgende missie:

"Zorgen voor veilig en verantwoord gebruik van de Noordzee"

Het APB is ingericht op basis van de uitgangspunten van het VBTB: Van Beleids- begroting Tot Beleidsverantwoording. Met deze systematiek wordt beoogd een koppeling te leggen tussen beleid, prestaties en financiële middelen. Het APB moet een antwoord geven op de vragen:

> Wat willen we bereiken ?

> Wat gaan we daarvoor doen ?

> Wat mag dat kosten ?

Het APB 2008 is gebaseerd op het Dienstverleningsplan van V&W, het Handhavingsplan Noordzee van de Permanente Kontaktgroep Handhaving Noordzee (PKHN), alsmede de Operationele Overeenkomsten 2008 (de door departementen ter beschikking gestelde capaciteit aan materieel en personeel). De twee beleidsplannen zijn als annex 1 en 2 bij dit APB opgenomen.

In de volgende paragrafen wordt per taakveld uit het Dienstverlening- en Handhavings- plan op de drie bovenstaande VBTB-vragen antwoord gegeven. Daar waar mogelijk is zijn ook de aspecten outcome (= bijdragen aan de doelbereiking) ingevuld. In hoofdstuk 4 is een integraal overzicht van de kosten van de kustwacht opgenomen.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 7 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.2 Dienstverleningsplan 2008

Het Dienstverleningsplan is opgesteld onder regie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W). Het beleidsterrein Dienstverlening omvat twee resultaatgebieden:

a) optreden bij incidenten en calamiteiten;
b) nautisch beheer.

De hoofddoelstellingen van het scheepvaartbeleid zijn nader uitgewerkt in de volgende operationele doelen:

· het door permanente verbetering verder verminderen van het aantal significante scheepvaartongevallen tot onder de 25 per jaar;
· het vaarwegonderhoud dient zodanig te worden uitgevoerd dat de vaarroutes en ­ geulen voor 98 % bevaarbaar zijn voor de algemene, routegebonden en geul- en tijgebonden scheepvaart.

Binnen de 2 resultaatgebieden wordt een zevental Kustwachttaken onderscheiden:


1. het bewaken en afwikkelen van het nood- spoed en veiligheidsverkeer;
2. opsporing en redding (SAR);

3. rampen- en incidentenbestrijding (RIB);
4. maritieme hulpverlening;

5. verkeersdiensttaken;

6. vaarwegmarkeringstaken;

7. zeeverkeersonderzoek.

In 2008 zal worden aangevangen met het inrichten en meten van diverse Prestatie Indicatoren (PIN's) binnen de taakvelden van het Dienstverleningsplan. Met deze PIN's kunnen belanghebbenden op eenvoudige wijze de bereikte resultaten afzetten tegen de te realiseren beleidsdoelen.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 8 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.2.1 Afwikkeling van nood-, spoed- en veiligheidsverkeer

Beleidsdoel
Het functioneren als internationaal contactpunt voor het verlenen van hulp aan schepen in nood op het Nederlands Continentaal Plat (NCP) alsmede het functioneren als nationaal maritiem en aeronautisch reddingscoördinatiecentrum.

Gevraagde prestatie
Het garanderen van een permanente bewaking van het Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS).

Te leveren prestatie
Het gedurende 365 dagen per jaar permanent uitluisteren van VHF Kanaal 16 en de coördinatie en afwikkeling van het internationale maritieme Nood-, Spoed- en Veiligheidsverkeer.
Berichtgeving over de operationele status van de openbare radioplaatsbepalings- systemen DGPS en LORAN-C.
Het verzorgen van de uitzending van nood-, spoed en veiligheidsberichten aan de scheepvaart.

Outcome
Gerealiseerde vlotte en volledige informatieverstrekking vanaf en naar de scheepvaart.

Prestatie-indicatoren
Aantal Mayday en Pan-Pan oproepen.
Aantal overschrijdingen DSC-berichten langer dan 3 minuten. Aantal overschrijdingen Inmarsat-C langer dan 5 minuten.

Aanvullend zal in 2008 een proces klachtenregistratie nood-, spoed- en veiligheids- verkeer worden ingericht waarbij gebruikersklachten kunnen worden gevalideerd.

Randvoorwaarden
Materieel: storingsvrije zend- en ontvangstapparatuur inclusief bijbehorende data vastlegging (Defensie).

Personeel: bemensing met getraind personeel JRCC (KWC).

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 9 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.2.2 Opsporing en redding (SAR)

Beleidsdoel
Het voldoen aan internationale verplichtingen op het gebied van opsporing en redding (Search and Resque).

Gevraagde prestatie
Het opsporen en redden van drenkelingen en schipbreukelingen en van hen die zich in onmiddellijk dan wel in dreigend gevaar bevinden. Het werkgebied omvat de territoriale zee, de Exclusieve Economische Zone, de Waddenzee, het Markermeer, het IJsselmeer inclusief de randmeren en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen.

Te leveren prestatie
Het gedurende 365 dagen per jaar permanent bezetten van het Communicatie en Coördinatiefunctie (CCC) ten behoeve van de alarmering en coördinatie bij SAR- operaties. Dit overeenkomstig het Operationeel Plan SAR (OPPLAN-SAR). Zorgdragen voor een actueel OPPLAN-SAR, welke door de HID Noordzee dient te worden vastgesteld.
Het beschikbaar stellen van een Kustwachtvliegtuig, SAR-helikopter en KNRM- vaartuigen.
Zorg dragen voor de verbindingen ten behoeve van het Radio Medisch Advies (RMA) en de coördinatie bij inzet van middelen t.b.v. het overbrengen van een arts en/of evacueren van de betrokken patiënt (MEDEVAC).

Outcome
Gerealiseerde opsporing en redding, gerealiseerde medische hulpverlening.

Prestatie-indicatoren
Aantal uur dat er onvoldoende SAR-capaciteit beschikbaar is geweest. Aantal malen dat het Kustwachtvliegtuig niet binnen 1 uur ná de SAR-alarmmelding als vluchteenheid bij het KWC is ingemeld.
Aantal malen dat de SAR-helikopter niet:

> binnen werktijd (van 08.00 tot 17.00 uur) binnen 20 minuten

> buiten werktijd tijdens daglicht binnen 45 minuten

> buiten daglicht binnen 60 minuten

ná de alarmmelding als vluchteenheid bij het KWC is ingemeld. Aantal malen dat een drenkeling binnen en buiten het uitgezette zoekgebied wordt gevonden.

Aanvullend zal in 2008 een proces klachtenregistratie Radio Medisch Adviezen worden ingericht waarbij gebruikersklachten kunnen worden gevalideerd.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 10 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Randvoorwaarden
Materieel: * storingsvrije zend- en ontvangstapparatuur inclusief bijbehorende data vastlegging (Defensie).

* beschikbaarheid SAR-helikopter(s)
* beschikbaar SAR-vliegtuig(en)
* beschikbaarheid KNRM-vaartuigen

Personeel: * bemensing JRCC met getraind personeel
* beschikbaarheid bemanning vliegtuig / helikopter(s)
* beschikbaarheid KNRM-personeel

Risico's en beheersingsmaatregelen
De gereedheidsnorm van maximaal 1 uur notice voor het Kustwachtvliegtuig vereist de beschikbaarheid van 7 complete bemanningen bestaande uit 2 vliegers en 2 waarne- mers. Vooralsnog lijken deze 7 bemanningen begin 2008 niet beschikbaar te zijn.

Er worden alternatieve bemanningsconcepten uitgewerkt om bij de niet-beschikbaarheid van 7 bemanningen de gereedheidsnorm zo dicht mogelijk te kunnen benaderen.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 11 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.2.3 Rampen- en incidentenbestrijding (RIB)

Beleidsdoel
Het voorkomen, beperken of ongedaan maken van schadelijke gevolgen van rampen en incidenten op de Noordzee. Dit doel geldt ook buiten de Nederlandse Exclusieve Economische Zone en territoriale wateren, indien deze schadelijke gevolgen in termen van ernstig, dreigend en belemmerend, een bepaald in de wet Bestrijding Ongevallen Noordzee aangegeven niveau, overstijgen.

Gevraagde prestatie
Doelmatige en doeltreffende inzet van de beschikbare menskracht en middelen bij de behandeling van rampen en incidenten op de Noordzee.

Te leveren prestatie
Het gedurende 365 dagen per jaar permanent beschikken over getrainde mensen (onder andere een direct oproepbaar en beschikbaar Operationeel Team) en een beschikbaar CCC ten behoeve van het activeren van RIB-operaties. Het beschikken over actuele rampenplannen en regelingen. Het leveren van een bijdrage aan calamiteitenplannen die door andere diensten en partijen worden opgesteld.
Het beschikbaar stellen van evaluatierapporten die door betrokken partijen of door onderzoekinstanties zijn opgesteld.
Het leveren van aanvullende capaciteit voor bijstand bij RIB van andere Noordzeelanden.
Het uitvoeren van RIB-oefeningen (nader af te stemmen met DNZ en andere belanghebbenden). Het evalueren van de oefeningen en het implementeren van verbeterpunten.

Outcome
Gerealiseerde rampen- en incidentenbestrijding op de Noordzee, actuele rampenplannen en regelingen, afgeronde evaluatierapporten, beschikbare capaciteit voor bijstand en een parate organisatie met voldoende middelen.

Prestatie-indicatoren
Aantal keer dat het Operationeel Team (OT) is geactiveerd versus het aantal keer dat niet binnen 90 minuten een plan van aanpak is voorgelegd aan de voorzitter van het (kern) RBN (alarmeringen categorie III en IV). Aantal geplande en uitgevoerde oefeningen en trainingen. Aantal niet geactualiseerde operationele overeenkomsten en rampenplannen.

Randvoorwaarden
Materieel: * storingsvrije zend- en ontvangstapparatuur inclusief bijbehorende data vastlegging (Defensie).

* varend materieel conform operationele overeenkomst Rederij - DKW
* kustwachtvliegtuigen conform operationele overeenkomst CLSK - DKW Personeel: * bemensing met getraind personeel KWC en andere diensten.

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 12 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.2.4 Maritieme hulpverlening

Beleidsdoel
Het voorkomen van aanvaring van driftende schepen tegen offshore en andere vast opgestelde installaties op zee.

Gevraagde prestatie
Doelmatige en doeltreffende inzet van de beschikbare menskracht en middelen bij de behandeling van hulpverleningsverzoeken op de Noordzee.

Het voorzien in (nood)sleephulp op zee ter voorkoming van rampen.

Te leveren prestatie
Gedurende het gehele jaar permanent beschikbaar hebben van een "Emergency Towing Vessel" (op 15 minuten notice) die bij windkracht 5 Bft of hoger stand-by ligt op de positie 10 nM West van Den Helder.
Tot optreden als Maritime Assistance Service voor de scheepvaart. Het tot stand brengen van contact tussen hulpbehoevend vaartuig en de serviceverlener.

Outcome
Gerealiseerde noodsleephulp en maritieme hulp.

Prestatie-indicatoren
Aantal malen dat een ETV op station heeft gelegen versus het aantal keren dat niet aan de norm is voldaan.
Aantal keer dat van een ETV gebruik is gemaakt (zowel commercieel als voor KW).

Aanvullend zal in 2008 een proces klachtenregistratie Maritieme hulpverlening worden ingericht waarbij gebruikersklachten kunnen worden gevalideerd.

Randvoorwaarden
Materieel: storingsvrije zend- en ontvangstapparatuur inclusief bijbehorende data vastlegging (Defensie).
Personeel: bemensing met getraind personeel KWC en DNZ.

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.

Overig
In het komende jaar zal de discussie met betrekking tot nut en noodzaak van het ter beschikking hebben van maritieme inzetbare brandweerteams naar analogie van de UK MIRG (Maritime Incident and Response Group) verder worden gevoerd.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 13 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.2.5 Verkeersdiensttaken

Beleidsdoel
Het scheppen van voorwaarden voor een veilige en vlotte verkeersafwikkeling voor zowel het scheepvaartverkeer in de Nederlandse wateren (territoriale zee en EEZ) als het scheepvaartverkeer van en naar de Nederlandse havens.

De afstemming van de scheepvaart met andere gebruiksfuncties van de Noordzee.

Gevraagde prestatie
Het garanderen van een permanente bewaking van de verkeerscheidingsstelsels (VSS) op de Noordzee.

Te leveren prestatie
Het uitvoering geven aan de EU-monitorrichtlijn 2002/59 door het in stand houden van het AIS-systeem en radarinformatie, en de permanente bewaking van het scheepsroutesysteem "Diepwaterroute" (DWR) door 365 dagen per jaar bezetten van het CCC.
Voorschrijven van nautische maatregelen en het stellen van voorwaarden in ad hoc situaties bij incidenten of planmatige situaties, inclusief het houden van toezicht hierop.
Het signaleren en doorgeven van tekortkomingen in de voor het beheersgebied toepasselijke gedragsregels.
Controleren van de werking van routeringssystemen en het doen van voorstellen over eventuele noodzakelijke aanpassing of instelling daarvan. Het adviseren bij planmatige mijnbouwactiviteiten en/of bij de aanleg van installaties op de Noordzee (zoals windturbineparken).

Outcome
Gerealiseerde veilige en vlotte verkeersafwikkeling op de Noordzee.

Prestatie-indicatoren
Aantal uur dat het Kustwacht AIS netwerk niet beschikbaar is geweest. Aantal keer dat nautische maatregelen zijn voorgeschreven versus het aantal keer dat activiteiten zijn gestart zonder dat hieraan is voldaan. Aantal vergunningsaanvragen versus het aantal keer dat de voorgeschreven 6 weken termijn is overschreden.

Randvoorwaarden
Materieel: * storingsvrije zend- en ontvangstapparatuur AIS en radar inclusief bijbehorende data vastlegging (Defensie).
* AIS ­ walinfrastructuur.
Personeel: * bemensing met getraind personeel KWC en DNZ.
* beschikbaarheid van handhavingspersoneel op de Handhavingsdesk.

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 14 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.2.6 Vaarwegmarkeringstaken

Beleidsdoel
Het bevorderen van een veilig en vlot scheepvaartverkeer door het markeren van voor de scheepvaart gevaarlijke obstakels dan wel bepaalde gebieden en/of ter bescherming van bepaalde objecten.

Gevraagde prestatie
Advisering bij het opstellen van het vaarwegmarkeringsplan voor de Noordzee buiten de aanloopgebieden als omschreven in de Scheepvaartreglement Territoriale Zee (STZ) op basis van functionaliteitseisen van de gebruikers en de ontwikkeling m.b.t. de verschillende plaatsbepalingssystemen.
Het onderhouden van de vaarroutes en ­geulen zodat deze voor 98 % bevaarbaar zijn voor de algemene, routegebonden en geul- en tijgebonden scheepvaart. Zorgdragen voor de uitvoering van vaarwegmarkeringswerkzaamheden op de Noordzee, waarbij de DKW opdracht geeft aan de DNZ.

Te leveren prestatie
Advies voor het jaarlijks vaarwegmarkeringsplan, goedgekeurd vóór de maand mei T-1.
Actuele operationele overeenkomst met DNZ, vastgesteld voor aanvang jaar T.

Outcome
Veilige en goed gemarkeerde vaarroutes op de Noordzee tot aan de aanloopgebieden van de Nederlandse havens.

Prestatie-indicatoren
Aantal storingsmeldingen versus het aantal keer dat deze meldingen buiten de IALA- normen zijn verholpen.

Randvoorwaarden
Materieel: * beschikbaarheid van bemande betonningsvaartuigen (via Rijksrederij).

Personeel: * bemensing met getraind personeel KWC.

Kosten
Kosten planmatige inzet betonningsvaartuigen: K 1.600,-

Kosten ad hoc inzet: K 277,- (schatting).

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 15 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.2.7 Zeeverkeersonderzoek

Beleidsdoel
De inwinnen van beleidsondersteunende informatie ter bevordering van een vlotte en veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer op de Noordzee.

Gevraagde prestatie
Het verzamelen en vastleggen van gegevens omtrent ongevallen, acties, hinderlijke en/of gevaarlijke situaties voor de scheepsvaart. Statistische en andere relevante scheepvaartgegevens met betrekking tot de verkeersdichtheid en ­intensiteit op de Noordzee.

Te leveren prestatie
Jaarlijkse rapportage significante ongevallen op de Noordzee; gereed uiterlijk 15 maart T+1.
Weekrapportages voor MARIN.

Outcome
Beschikbare scheepvaartinformatie op de Noordzee.

Prestatie-indicatoren
Werkgroep KWC is bezig met het toetsen van de uitvoerbaarheid van de door DNZ voorgestelde concept PIN's.

Randvoorwaarden
Materieel: * beschikbaarheid van kustwachtvliegtuigen
* beschikbaarheid van Lynx helikopter
* beschikbaarheid van Bölkov helikopter
* AIS - walinfrastructuur

Personeel: * bemanning van vliegtuig/helikopters.

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 16 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.2.8 Succesfactoren dienstverleningstaken

Het behalen van de bovenstaande doelstellingen hangt af van het beschikbaar hebben van voldoende gekwalificeerd personeel en tijdige beschikbaarheid van materieel. Concreet betekent dit o.a. dat:

· het JRCC (Joint Rescue Coördination Centre) Den Helder (KWC) gedurende 365 dagen per jaar op 24/7 basis kan beschikken over een goed opgeleide wachtploeg van tenminste 4 personen;

· de SAR-overeenkomst met Defensie en de KNRM ongewijzigd wordt voortgezet;
· MS Waker gedurende 365 dagen per jaar op 24/7 basis volledig beschikbaar is;
· op termijn de benodigde capaciteit aan middelen ­ conform de te verschijnen nota Maritieme Noodhulp ­ zal worden aangepast;

· de beschikbaarheid van een kustwachtvliegtuig met volledige bemanning op basis van één (1) uur notice voor ad hoc SAR- en RIB vluchten 24/7 wordt gerealiseerd.

2.2.9 Verwachte realisatie taken, knelpunten en risico's dienstverlening

Op basis van de voorgaande paragrafen kan het volgende samenvattende overzicht worden opgesteld.

Legenda
De 4 gebruikte kleuren hebben de volgende betekenis:

GROEN : geen knelpunt, uitvoering taken conform behoefte. GEEL : mogelijke beperkingen die uitvoering taken zullen beïnvloeden => potentieel toekomstig knelpunt.
ORANJE : beperkt knelpunt: taakuitvoering niet volledig mogelijk ( 70%). ROOD : knelpunt: taakuitvoering niet conform opdracht ( 50%).

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 17 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.3 Handhavingplan 2008
De Kustwacht oefent haar handhavingstaak uit met inachtneming van de bepalingen in het Besluit Instelling Kustwacht, het onderliggende Sturingsmodel Kustwacht en de met de departementen afgesloten operationele overeenkomsten. Het strafvorderlijk optreden van de Kustwacht vindt altijd plaats onder het gezag van de betrokken Officier van Justitie Zeezaken.

Het Handhavingplan Noordzee is opgesteld door de Permanente Kontaktgroep Handhaving Noordzee (PKHN). Het beleidsterrein omvat een viertal resultaatgebieden:

a) algemene handhaving (AHH);
b) milieu;
c) verkeer & veiligheid;
d) visserij.

Binnen deze resultaatgebieden worden een achttal handhavingstaken onderscheiden:


1. toezicht containervervoer;

2. opsporing illegale lozingen;

3. fraudecontrole:

4. handhaving wetgeving scheepvaartverkeer;
5. grenscontrole;

6. bemanningcontrole;

7. visserijcontrole;

8. mijnbouwcontrole.

2.3.1 Prioriteiten handhaving Noordzee

De Permanente Kontaktgroep Handhaving Noordzee (PKHN) heeft onder andere op basis van risico-analyses de volgende prioriteiten voor de handhaving op de Noordzee vastgesteld. De handhavinginspanning dient primair te zijn gericht op:


1. gebruik van o.a. containers voor vervoer van illegaal afval, wapens, munitie en drugs;


2. lozingen van schadelijke en gevaarlijke bulkvloeistoffen en van olie;


3. fraude en valsheid in geschrift met betrekking tot lading en documenten, invoerrechten, accijnzen, subsidies, waaronder onjuiste aangifte;


4. overtreden verkeersscheidingsstelsel, de verplichte tankerroutering, veiligheidszones, zone kustverkeer & overtreden voorrangsregels;


5. het niet melden van grensoverschrijding/nadering Nederlandse kust/zieken aan boord (SARS), vervalste documenten, verstekelingen;


6. bemanning voldoet niet aan eisen, is onderbemand, voldoet niet aan ARBO & is ongecertificeerd en vaart zonder aan de eisen te voldoen;


7. illegale visserijwerktuigen (voorzieningen, maaswijdte, binnenkuil, bijvangst);

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 18 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik


8. aanslagen of gijzelingen op havens/veerboten/cruiseschepen/tankschepen/ platforms/ gevaarlijke lading.

Ad 1. Vervoer van illegaal afval, wapens, munitie en drugs De inventarisatie van de signalen over het transport over zee van illegaal afval en ­ bij voorkeur in relatie met dit afval - het transport over zee van drugs, wapens en munitie is nagenoeg afgerond. In 2008 bestaat geen beleidsvoornemen om concrete handhavingsinspanningen aan deze prioriteit toe te wijzen. De controle op containers kan meer efficiënt en effectief plaatsvinden in havens, waarmee zij buiten het verantwoordelijkheidsgebied van de Kustwacht vallen. Met behulp van een risicobeschrijving veiligheid in het kader van het maritiem toezicht zullen de risico's binnen het verantwoordelijkheidsgebied van de Kustwacht afgedekt worden.

Ad 2. Lozen van schadelijke en gevaarlijke bulkvloeistoffen en van olie Gelet op de beperkte technische mogelijkheden om lozingen door schepen van schadelijke en gevaarlijke bulkvloeistoffen vanuit de lucht te detecteren, beperkt deze prioriteit zich vooral tot het opsporen van olielozingen.

Toezicht op het milieu valt uiteen in twee delen, milieuverontreiniging en bescherming marien milieu.

Vanuit de beheerstaak is het met name gewenst dat met grote regelmaat op en boven de territoriale wateren en aangrenzende zee van de Noordzee controles worden uitgeoefend. Belangrijke activiteiten in dit kader zijn de luchtsurveillance en het verbeteren van de informatie-uitwisseling met het buitenland m.b.t. het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Ad 3. Fraude en valsheid in geschriften
Deze handhavingstaak richt zich op de aanpak van fraude en valsheid in geschriften met betrekking tot lading en documenten, invoerrechten, accijnzen, subsidies waaronder onjuiste aangiftes. In 2008 ligt een belangrijk accent op het controleren van de proviandering van sigaretten door vissersvaartuigen. Daarnaast zal met name de recreatievaart onderwerp van controles zijn.

Ad 4. Overtreden van de zeeverkeerswetgeving, de verplichte tankerroutering en reglementair gebruik van veiligheidszones en zone kustverkeer

De handhavingsinspanning van de Kustwacht is gericht op een betere naleving van de scheepvaartverkeersregels en de voorschriften met betrekking tot de uitrusting van schepen. Als maatregelen in dit verband kunnen worden genoemd:

I. monitoren van het scheepvaartverkeersgedrag op zee; II. voorlichting aan doelgroepen als koopvaardij, visserij en recreatievaart; III. bestuursrechtelijke en strafrechtelijke handhaving.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 19 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Ad 5. Illegale grensoverschrijdingen

Deze handhavingstaak is in 2008 gericht op het verder uitwerken van het "Zee-land- concept". De Koninklijke Marechaussee beoogt de maritieme grensbewaking uit te voeren op basis van informatiegestuurde, multidisciplinaire en geïntegreerde samenwerking met andere diensten, met zowel maritieme als landeenheden, waarbij het operationeel optreden wordt uitgevoerd in een aantal opeenvolgende zones in het blauwe grensgebied en maatregelen in de (laatste) haven van vertrek van een schip.

Ad 6. Onvoldoende gekwalificeerde bemanning

Deze handhavinginspanning is gerelateerd aan zowel het "Toezichtarrangement Koopvaardij en Visserij". De controle richt zich op reders en schepen die bekend staan voor het slecht naleven van bemanningseisen. Binnen de visserij richt de inspanning zich op de bemanningscontroles aan boord van vissersschepen en van sportvissersvaartuigen.

Ad 7. Illegale visserijwerktuigen
Het jaar 2008 kent binnen dit taakgebied de volgende accenten. De opsporing van bedrijfsmatige vormen van illegale visserij in de Exclusieve Visserij Zone, waarbij de prioriteit ligt bij grote(re) (buitenlandse) schepen die veelal gedurende meerdere dagen op zee zijn en door hun vismethoden grote schade aan het evenwicht van de visstand kunnen aanrichten.

Voor het realiseren van het visserijbeleid is controle op de zee en vanuit de lucht van eminent belang, waardoor preventie in een zo vroeg mogelijk stadium wordt bereikt. Van het toezicht dat de Kustwacht in dit gebied uitvoert, gaat een preventieve werking uit op de illegale visserij.

Ad 8. Aanslagen of gijzelingen
De handhavingsinspanning van de Kustwacht beperkt zich voorlopig tot het toezicht op de veiligheid van mijnbouwinstallaties op de Noordzee op basis van de Mijnbouwwet.

In 2008 zal door de PKHN worden aangevangen met het ontwikkelen van diverse Prestatie Indicatoren (PIN's) binnen de taakvelden van het Handhavingsplan. Binnen dit APB 2008 zijn deze PIN's nog niet beschikbaar.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 20 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.4 Uitvoering Handhavingsplan 2008

In de volgende paragrafen wordt toegelicht welke producten (output) van de Kustwacht in 2008 worden gevraagd.
2.4.1 Toezicht containervervoer

Beleidsdoel

P.M.

Gevraagde prestatie
In 2008 geen opdrachten voor de Kustwacht. De PKHN zal een risicoanalyse (laten) opstellen die leidt tot informatiegestuurde controleopdrachten.

Te leveren prestatie
In 2008 geen taakveld voor de Kustwacht.

Outcome
N.v.t.

Prestatie-indicatoren
N.v.t.

Randvoorwaarden
N.v.t.

Risico's en beheersingsmaatregelen
N.v.t.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 21 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.4.2 Milieuwetgeving

Beleidsdoel
Zorg dragen voor een schone Noordzee door het voorkomen van lozingen van schadelijke en gevaarlijke bulkvloeistoffen en van olie in de zee.

Gevraagde prestatie
Het uitvoeren van milieusurveillances (gelijkelijk verdeeld over de 24 uur) op en boven de Noordzee van minimaal 1.500 uur gericht op een dagelijkse dekking van zone 1 (0 ­ 35 nm), een tweedaagse dekking van zone 2 (35 ­ 55 nm) en een vierdaagse dekking van zone 3 (> 55nm). De vliegende surveillance beoogt tevens preventief te werken.
Ad hoc vliegen naar aanleiding van op satellietbeelden geconstateerde detectie's.

Te leveren prestatie
Minimaal 600 vliegende surveillances van gemiddeld 3 tot 4 vlieguren (1.500 uren). De surveillances worden onderverdeeld in dag- en nachtvluchten en betreffen 3 verschillende vliegzones. Opgemerkt wordt dat er tijdens een vliegende surveillance in principe voor álle handhavingstaken uitkijk wordt gedaan.

Outcome
Beïnvloeding van het lozingsgedrag van verontreinigende vloeistoffen door de scheepvaart.

Prestatie-indicatoren
Nader door de PKHN vast te stellen.

Randvoorwaarden
Materieel:

* beschikbaarheid van kustwachtvliegtuig voor minimaal 1.500 uur. Personeel:

* vliegers voor Kustwachtvliegtuig ­ 14 FTE'n;
* DNZ 6 luchtwaarnemers ­ 3,5 FTE'n;

* KLPD 5 luchtwaarnemers ­ 2,5 FTE'n;

* KMAR 2 luchtwaarnemers ­ 2 FTE'n;

* Douane 3 luchtwaarnemers ­ 1 FTE;

* AID 2 luchtwaarnemers - ½ FTE.

Risico's en beheersingsmaatregelen
Eind 2007 zullen 2 nieuwe kustwachtvliegtuigen beschikbaar komen voor de Kustwacht- taken. De inzetbaarheid van beide vliegtuigen is echter beperkt als gevolg van het niet beschikbaar zijn van de benodigde 7 bemanningen. Het niet volledig beschikbaar zijn van de bemanningen zal van invloed zijn op de uitvoering van de ad hoc vluchten op het gebied van milieutoezicht.

Defensie neemt de volgende beheersingsmaatregelen:
1. Defensie onderzoekt de mogelijkheden om het aantal bemanningen uit te breiden;
2. er wordt onderzocht of een ander bemanningsconcept het mogelijke knelpunt kan mitigeren.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 22 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.4.3 Douanecontroles

Beleidsdoel
De douane voert als goederendienst de genoemde douanefuncties1 uit op basis van met name Europese en nationale wet- en regelgeving. De diverse aandachtsgebieden zoals het transport van verdovende middelen, wapens, afval, bedreigde dieren- en planten- soorten of voedingsmiddelen, maar ook het heffen en innen van bepaalde rechten en het handhaven van regels met betrekking tot diverse subsidies en vergunningen, vallen onder de beleidsterreinen van diverse ministeries. Op basis van convenanten met deze ministeries voert de Douane de daaraan verbonden handhavingstaken uit.

Gevraagde prestatie
Uitvoering wordt gevraagd van:

de zogenoemde "stopfunctie". Het grootste belang en de grootste meerwaarde liggen er in om datgene wat op volle zee vanwege een risico om aandacht vraagt ook daar ter plaatse te kunnen detecteren en/of afdekken. Het gaat hierbij dan in het bijzonder om het weren/tegenhouden/stoppen van die goederen die vanuit een oogpunt van VGEM (Veiligheid/ Gezondheid/ Economie/ Milieu) risicovol zijn. Een ander aspect dat in dit verband van belang is, betreft het ontdekken van fiscale- en accijnsfraude.

de zichtbaarheid. De Douane wil als handhavingorganisatie maximaal gezien worden op zee. Deze zichtbaarheid is enerzijds een expliciet doel, maar wordt vooral ook bereikt bij het uitoefenen van daadwerkelijke controleactiviteiten.

het onderzoeken en in kaart brengen van risico's (risicovinding) die van belang zijn voor de kernfuncties van de Douane. Het betreft hier gedragingen, (scheeps)bewegingen, ontmoetingen, patronen, fysieke plaatsen en dergelijke.

Te leveren prestatie
Het uitvoeren van 750 boardingen op de recreatievaart; Het uitvoeren van 100 boardingen op de visserij; Het uitvoeren van 10 boardingen op de handelsvaart; Het uitvoeren van 100 controles op ankerplaatsen en andere, nader aan te geven plaatsen, ten behoeve van algemene risicovinding Douane; Het opmaken van 1.000 controlerapporten/dossiers; Het opmaken van minimaal 30 processen-verbaal; Planmatige ruimte om deel te nemen aan Europese (internationale) handhavings- taken/acties.

Outcome
P.M.

Prestatie-indicatoren
Nader door de PKHN vast te stellen.


1 Douanefuncties: enerzijds het VGEM-thema en anderzijds het fiscale en accijnsthema.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 23 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Randvoorwaarden
Materieel: * beschikbaarheid van varende eenheden
* beschikbaarheid van kustwachtvliegtuig
* beschikbaarheid van Bölkov helikopter Personeel: * bemanning van vliegtuig/helikopters

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 24 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik


2.4.4 Wetgeving scheepvaartverkeer

Beleidsdoel
De bevordering van een vlotte en veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer op de Noordzee.

Gevraagde prestatie
Het monitoren van de verkeersscheidingsstelsels, de tankerroutering, de veiligheidszones, de zone kustverkeer en het waarnemen van overtredingen van voorrangregels op de Noordzee.

Te leveren prestatie
Het dagelijks monitoren van de verkeersscheidingsstelsels, de tankerroutering, de veiligheidszones, en de zone kustverkeer met behulp van AIS- en radardata; Het bewaken van de 500 meter veiligheidszone rond mijnbouwinstallaties en windturbines met gebruikmaking van AIS- en VMS-data; Het vaststellen van overtredingen van voorrangsregels; Het (laten) opmaken van minimaal 260 processen-verbaal DWR-overtredingen; Het (laten) opmaken van minimaal 50 processen-verbaal VSS-overtredingen; Gemiddeld 900 uur vliegend verkeerstoezicht2 op benoemde posities op de Noordzee.

Outcome
Veilig scheepvaartverkeer door naleving van de scheepvaartwetgeving.

Prestatie-indicatoren
Nader door de PKHN vast te stellen.

Randvoorwaarden
Materieel: * beschikbaarheid van kustwachtvliegtuig
* beschikbaarheid van Lynx helikopter
* beschikbaarheid van Bölkov helikopter
* beschikbaarheid van AIS, radar en VMS-data

Personeel: * bemanning van vliegtuig/helikopters

* permanente bezetting van de Handhavingsdesk (zie ook § 2.4.9).

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.

2 Vliegend verkeerstoezicht is onderdeel van de reguliere handhavingstaken van luchtwaarnemers.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 25 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.4.5 Grenscontrole

Beleidsdoel
Het voorkomen en zo effectief mogelijk bestrijden van illegale immigratie via de Noordzee.

Gevraagde prestatie
Het informatiegestuurd en risicogestuurd uitoefenen van de grensbewaking aan het Nederlandse deel van de maritieme buitengrens van Schengen conform het "zee-land- grensbewakingsconcept"3. De grensbewaking wordt uitgevoerd conform (inter-)nationale wet- en regelgeving.

Te leveren prestatie
een gedurende 365 dagen per jaar fysieke aanwezigheid op de Noordzee middels gebruikmaking van een der KW-vaartuigen of een van de eigen KMar-vaartuigen ten behoeve van de grensbewakingstaak;
tijdens deze permanente varende aanwezigheid dienen in totaal 500 grensbewakingcontroles op basis van risicoanalyse/profilering te worden uitgevoerd middels fysieke boardings;
100 vliegende grensbewakingssurveillances van gemiddeld 2 uren.

Secundaire taken:
Uitoefenen van uit de grensbewakingstaak voortvloeiende activiteiten; Het ontwikkelen van plannen en/of projecten en verrichten van overige noodzakelijke werkzaamheden om illegale immigratie via de Noordzee zo effectief mogelijk tegen te gaan;
Het vervullen van de zogenaamde "oog- en oorfunctie" voor derde diensten.

Outcome
De taakuitvoering van de Kustwacht dient bij te dragen aan: Het voorkomen en bestrijden van illegale grensoverschrijding en grensoverschrijdende criminaliteit, waaronder mensenhandel en (be-)dreigingen van de binnenlandse veiligheid, de openbare orde, de volksgezondheid en de internationale betrekkingen van de lidstaten. Het inzichtelijk maken van risico's op het gebied van zowel de illegale migratie als de grensoverschrijdende criminaliteit, terrorisme en binnenlandse veiligheid. Het vervullen van de zogenaamde "oog- en oorfunctie" voor derde diensten. Het inzichtelijk maken van de aard en de omvang van de illegale immigratie via de Noordzee.

Prestatie-indicatoren
Nader door de PKHN vast te stellen.


3 Het zee-land grensbewakingsconcept van de KMar is gebaseerd op informatiegestuurde, multidisciplinaire en geïntegreerde samenwerking binnen de KMar, en tussen de KMar en andere diensten met zowel maritieme-, vliegende- en landeenheden, waarbij wordt uitgegaan van een operationeel optreden in opeenvolgende concentrische `zones' in het blauwe grensgebied en maatregelen in de (laatste) haven van vertrek van het schip. Eind 2005 is dit concept geaccordeerd en het zal zijn volledige implementatie medio 2007-2008 hebben.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 26 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Randvoorwaarden
Materieel: * beschikbaarheid van Dorniervliegtuig
* beschikbaarheid van Lynx helikopter
* beschikbaarheid van Bölkov helikopter

Personeel: * bemanning van vliegtuig/helikopter

* 2 luchtwaarnemers KMAR (zie ook randvoorwaarden Milieuwetgeving)

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 27 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.4.6 Bemanningencontrole

Beleidsdoel
De waarborgen van een veilig scheepvaartverkeer door het zekerstellen van een bevoegde en kwalitatief aanwezige bemanning.

Gevraagde prestatie
Het toezien op voldoende bemande schepen, voorzien van de vereiste kwaliteiten, het voldoen aan ARBO-regelgeving en aan te stellen vaareisen.

Te leveren prestatie
Minimaal 150 inspectieverslagen4 t.a.v. onderbemand varende vissersvaartuigen, leidend tot circa 40 processen-verbaal;
Minimaal 35 inspectieverslagen t.a.v. onderbemand varende sportvissersvaartuigen met passagiers, leidend tot circa 5 processen-verbaal; Minimaal 10 inspectieverslagen t.a.v. wachtschepen visserij, leidend tot circa 4 processen-verbaal;
Minimaal 30 inspectieverslagen t.a.v. overbelading baggervaartuigen, leidend tot circa 15 processen-verbaal.

Outcome
Veilig scheepvaartverkeer door naleving van de scheepvaartwetgeving op het gebied van bemanningseisen. Gestreefd wordt naar een nalevingsresultaat van maximaal 3 processen-verbaal op elke 10 uitgevoerde controles.

Prestatie-indicatoren
Nader door de PKHN vast te stellen.

Randvoorwaarden
Materieel: * beschikbaarheid van kustwachtvaartuigen

Personeel: * bemanning van handhavingdiensten KLPD, Douane, KMar en AID.

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden.


4 IVW vraagt in HH-plan in totaal 200 controles, waarvan 150 controles in KW-verband en 50 controles door KLPD in eigen beheer (binnen 1 mijls zone kuststrook) worden gedaan.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 28 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.4.7 Visserijcontrole

Beleidsdoel
Het voldoen aan de nationale en communautaire visserij controle verplichtingen op de Noordzee. Voldoen aan de jaarlijkse internationale verplichting NEAFC5 wateren (3- weekse inspectiereis).

Gevraagde prestatie
Het leveren van de benodigde capaciteit varend en vliegend teneinde aan het in het beleidsdoel omschreven verplichting te kunnen voldoen.

Te leveren prestatie
17.774 uur varende controles (ten behoeve van de planning Kustwacht wordt gerekend 850 controles te initiëren6), waarvan
3.840 uur ten behoeve van de visserijcontroleverplichting in nationaal en communautair verband.
200 uur ad hoc vliegende surveillance aanvullend op fysieke waarnemingen van de HH-desk (via VMS) en/of VCC Kerkrade.

Vliegende surveillance ten behoeve van de visserijcontrole wordt gevraagd tijdens nachtelijke uren en voornamelijk aan het begin van de week.

Outcome
De zeecontroles leveren een aantoonbare verbetering van het nalevingniveau in nationaal en communautair verband door beïnvloeding van het gedrag van vissers.

Prestatie-indicatoren
Nader door de PKHN vast te stellen.

Randvoorwaarden
Materieel: * beschikbaarheid van kustwachtvliegtuig
* beschikbaarheid van Lynx helikopter
* beschikbaarheid van Bölkov helikopter
* beschikbaarheid van Barend Biesheuvel of ander KW-vaartuig (met vergelijkbare voorzieningen en beschikbare datasystemen) voor 40 weken van 96 uur

Personeel: * bemanning van vliegtuig/helikopters.

Risico's en beheersingsmaatregelen
Uit het project Andere Overheid en Eenduidig Toezicht volgt voor de AID een andere aanpak: het programmatisch handhaven. Deze methodiek is t.a.v. de visserijcontrole in het APB nog niet echt zichtbaar. De Kustwacht streeft in 2008 naar zichtbaarheid en aanwezigheid gericht op de beïnvloeding van ongewenst gedrag en stelt dit centraal in haar taakuitvoering. Het aantal controles en Processen Verbaal worden op voorhand niet als prestatie-indicatoren vastgelegd.

5 NEAFC = North East Atlantic Fishery Control
6 Zie berekening vaaruren.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 29 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.4.8 Mijnbouwcontrole

Beleidsdoel

P.M.

Gevraagde prestatie
Het uitvoeren van 10 onaangekondigde inspecties van twee offshore installaties in de Noordzee.
Het toezien op het vrijhouden van scheepvaart in de veiligheidszones van offshore installaties en windmolenparken.

Te leveren prestatie
Helikoptercapaciteit voor het uitvoeren van de inspecties. AIS-monitoring van de veiligheidszones van de installaties en windmolenparken.

Outcome
Een veilige omgeving in een straal van 500 meter rondom offshore installaties en windmolenparken.

Prestatie-indicatoren
Nader door de PKHN vast te stellen.

Randvoorwaarden
Materieel: * beschikbaarheid van vluchtcapaciteit
* AIS-informatie

Personeel: * bemanning van Handhavingsdesk.

Risico's en beheersingsmaatregelen

Geen bijzonderheden.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 30 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.4.9 Handhavingsdesk KWC

De handhavingsdesk houdt toezicht op actuele AIS- en radarbeelden op de Noordzee en handhaaft hiermee "op afstand".

Gevraagde prestatie
Het leveren van periodiek toezicht op de verkeersscheidingsstelsels op de Noordzee en het juiste gebruik van de Diepwaterroutes met behulp van AIS- en radardata, naast overige handhavingstaken op het gebied van douane, vreemdelingentoezicht, visserij of milieu.

Te leveren prestatie
Permanente (24-uurs) bezetting van de handhavingsdesk.

Outcome
Bijdrage leveren aan een veilig gebruik van de Noordzee.

Randvoorwaarden
Personeel: * bezetting door 2 Douane medewerkers
* bezetting door 2 KMar medewerkers
* bezetting door 2 KLPD medewerkers
* bezetting door 1 AID medewerker

De bezetting van de Handhavingsdesk met een ploeg van 7 personen is noodzakelijk om een continudienst te kunnen draaien, waarbij het Informatie Gestuurd Optreden (IGO) in de praktijk 24/7 kan worden ingevuld. Om de integratie met de Dienstverleningsdesk te laten slagen, geniet een vaste bezetting van de Handhavingsdesk de voorkeur. Het is geen bezwaar als voor elke functieplaats 2 personen in wisseldienst de taken uitvoeren.

Risico's en beheersingsmaatregelen
Geen bijzonderheden

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 31 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.4.10 Succesfactoren
Het behalen van de bovenstaande doelstellingen hangt naast het beschikbaar hebben van voldoende gekwalificeerd personeel en materieel vooral af van de wijze waarop de handhavingdiensten KLPD, KMAR, AID, OM en Douane met elkaar (departementale) informatie gaan delen en over en weer gaan uitwisselen. Daarbij dienen de uitgesproken intenties om elkaars medewerkers ook op de andere handhavingterreinen meer vertrouwd te maken te worden ingevuld.

Het succesvol optreden op handhavingterreinen wordt ook bepaald door het realiseren van een één (1) uurs notice voor ad hoc luchtsurveillance vluchten7.

2.4.11 Verwachte realisatie, knelpunten en risico's handhaving Op basis van de voorgaande paragrafen kan het volgende samenvattende overzicht worden opgesteld.

Legenda:

GROEN : geen knelpunt, uitvoering taken conform behoefte. GEEL : mogelijke beperkingen die uitvoering taken zullen beïnvloeden => potentieel toekomstig knelpunt.
ORANJE : beperkt knelpunt: taakuitvoering niet volledig mogelijk ( 70%). ROOD : knelpunt: taakuitvoering niet conform opdracht ( 50%).

7 Deze notie wordt door de Douane niet gedeeld.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 32 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

2.5 Prioriteiten inzet Kustwachtmiddelen
Onverlet de in dit APB opgenomen opdracht tot uitvoering van kustwachttaken op het gebied van dienstverlening en handhaving, stelt de Directeur Kustwacht in beginsel de volgende prioriteiten bij de uitvoering van operationele kustwachttaken: I. Hulpverlening en redding.
II. Rampenbestrijding.
III. Opsporing van strafbare feiten en justitieel onderzoek. IV. Incidentenbestrijding.
V. Overige handhavingstaken (toezicht en controle) VI. Beheerstaken.
VII. Overige taken.

De Directeur Kustwacht zal afwijkingen van de opdrachten van het APB verantwoorden aan de Raad voor de Kustwacht in de 4-maandelijkse rapportages.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 33 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

HOOFDSTUK 3
HERZIENE BEGROTING 2008

ONTWERPBEGROTING 2009 EN
MEERJARENRAMINGEN 2010-2013

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 34 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

3 Herziene begroting 2008, Ontwerpbegroting 2009 en Meerjarenramingen 2010-2013

3.1 Inleiding

In onderstaande overzichtstabel wordt het meerjarige budget voor de periode 2008-2013 weergegeven. Het benodigde budget wordt afgezet tegen de herziene begroting 2008 (via Voorjaarsnota te wijzigen), de ontwerpbegroting 2009 en de meerjarenramingen 2010-2013. Onderstaande ramingen zijn begroot in duizenden euro's.

De overzichtstabel is uit 3 separate blokken opgebouwd. Uitgaven KW (controller KW)
Het 1e blok bestaat uit een overzicht uitgavenbudgetten die door de controller KW worden beheerd en onderdeel zijn van de kas/verplichtingen administratie van defensie (beleidsartikel 23 - CZSK). In dit blok zijn vanaf het jaar 2008 alle relevante uitgavenbudgetten opgenomen die voor de materiële taakuitvoering van de Kustwacht benodigd zijn.

Kosten KW
Het 2e blok bestaat uit diverse posten waarvan de budgetten in beheer blijven bij de desbetreffende departementen. Dit zijn posten die een directe relatie hebben met KW- activiteiten en hier causaal aan kunnen worden toegerekend. Het betreft voornamelijk de salariskosten van opstappers en liaisonfunctionarissen die bij de KW of KWC tewerk worden gesteld, en kosten voor dienstverleningstaken die door de Dienst Noordzee worden uitgevoerd.

Totaal ontwerp 2008
Het 3e blok betreft de sommatie van blok 1 en 2 om daarmee de "integrale kostprijs" van de KWNL Nieuwe Stijl inzichtelijk te maken. Dit conform de eis van de Algemene Rekenkamer.

Uitgaven en/of kosten die volgen op directe KW-activiteiten, zoals bijvoorbeeld kosten voor het vervolgingsbeleid van het OM naar aanleiding van een opgemaakt PV zijn geen onderdeel van het APB. De directeur KW kan op deze vervolgkosten geen invloed uitoefenen en hiervoor ook geen verantwoordelijkheid dragen.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 35 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Herziene begroting 2008, ontwerpbegroting 2009 en meerjarenramingen 2010-2013 (bedragen in x 1.000)

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 36 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Analyse op hoofdlijnen
De bovenstaande opstelling is beleidsarm opgesteld. Dit wil zeggen dat de mutaties met betrekking tot de investering in de walradarketen hierin nog niet zijn opgenomen. Daarnaast is in dit overzicht ook nog geen rekening gehouden met de investeringen in de ICT-infrastructuur om de ambities van het Informatie Gestuurd Optreden (IGO) mogelijk te maken.

In de volgende paragrafen zullen de posten nader worden toegelicht. Ook worden de (uitbreidings)investeringen met bijbehorende exploitatiekosten inzichtelijk gemaakt.

3.2 Burger- en militair personeel van het KWC
Hieronder wordt de personele exploitatie van het KWC nader toegelicht. De huidige formatie van het Kustwachtcentrum bestaat uit 48 functies.

Burgerpersoneel KWC: hierin zijn opgenomen de salarissen, het werkgeversdeel van de pensioenbijdrage, de sociale lasten, overwerk en eventuele toelagen voor het burger- personeel werkzaam bij het KWC.
Militair personeel KWC: hierin zijn opgenomen de salarissen en andere emolumenten die zijn gekoppeld aan de salarisadministratie van militairen werkzaam bij het KWC. Overige personele exploitatie KWC: heeft betrekking op zowel burger als militair defensie personeel. De uitgaven betreffen onder andere: kleding, voeding, reizen, verplaatsingen, onderwijs en opleidingen, inhuur van tijdelijk personeel en voorziening woonruimte.

(bedragen in x 1.000)

3.3 Materiële uitgaven KWC
Onder dit artikelonderdeel worden materiële uitgaven geraamd. Het betreft hier onder meer de uitgaven kleine bedrijfsmatige investeringen, huisvesting, onderhoud van gebouwen en terreinen, bureauzaken, informatiesystemen, data- en telecommunicatie, inventarisgoederen en klein materieel, transport, onderhoud en herstel van het materieel en tot slot brandstoffen, olie en smeermiddelen.

(bedragen in x 1.000)

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 37 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Inzet defensiemiddelen
In dit budget is inbegrepen de inzet van de defensiemiddelen Lynx helikopter en de mijnenjagers (middelen CZSK) en de 2 Dornier kustwachtvliegtuigen (middelen CLSK).

Voor de berekening van de inzet van defensiemiddelen wordt gebruik gemaakt van vaste tarieven. Per type eenheid is per vlieguur of vaardag een tarief vastgesteld. Het huidige budget is gebaseerd op de tarieven 2008.

(bedragen in x 1.000)

De kosten voor (het in stand houden van) de vliegtuigbemanningen zijn in deze tabel nog niet opgenomen. Deze informatie zal in de 2e versie van het APB worden ingevoegd.

Inzet zeeschepen vanuit Rijksrederij
Beschikbaar budget voor de exploitatie van de schepen Visarend, Zeearend en Barend Biesheuvel. De per schip opgenomen bedragen bestaan uit exploitatiekosten, de salariskosten van de nautische bemanning alsmede de aan dit personeel gerelateerde materiële kosten (zoals reiskosten, vergoeding overwerk etc.). Het budget voor MS Waker bestaat uit de jaarlijkse leasekosten voor het gebruik van het schip op 24/7 365 dagen basis aan Svitzer.

(bedragen in x 1.000)

De bovenstaande bedragen voor (alleen) 2008 zijn inclusief de aanvullend te betalen kosten voor afschrijving en rentederving over het geïnvesteerde vermogen. De definitieve te betalen bedragen volgen uit het kostprijsmodel Rijksrederij en zijn op dit moment nog niet beschikbaar.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 38 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Risico's kostprijsmodel Rijksrederij
Met verwijzing naar het te accorderen kostprijsmodel Rijksrederij ontstaan uit dit model 2 risico's voor de Kustwacht om de financiering van het benodigde budget voor de in 2007 en voorgaande jaren gebruikte vaarcapaciteit of vaardagen te realiseren.

Het 1e risico bestaat uit een niet volledige compensatie voor afschrijvings- en rentekosten door MINFIN/IRF. De Inspectie Rijksfinanciën (IRF) heeft toegezegd om in principe deze afschrijvings- en rentekosten voor haar rekening te nemen. De hoogte van deze IRF-bijdrage is echter niet bekend. Het is dus onduidelijk of de door de WG Rijksrederij berekende afschrijvings- en rentekosten ook daadwerkelijk volledig door IRF zullen worden vergoed. Als het te ontvangen bedrag lager is, ontstaat een eerste gat in de begroting voor de KW.

Een 2e risico betreft het prijsrisico van de werkelijke inkoopkosten van de brandstof van de Kustwachtschepen. In tegenstelling tot de eerdere opzet van het kostprijsmodel wordt niet alleen het daadwerkelijke brandstofverbruik in rekening gebracht (tegen een vast tarief), maar nu ook de werkelijke inkoopkosten van deze brandstof.

Risico tariefvaststelling Rijksrederij. De planning & control cyclus van de Rijksrederij loopt enige maanden achter op de planning & control cyclus van de Kustwacht. Dit betekent concreet dat de herziene begroting van de Kustwacht voor het jaar T+1 met Prinsjesdag wordt gepubliceerd, terwijl de Rijksrederij pas daarna de definitieve tarieven voor het jaar T+1 vaststelt. Als de tarieven hoger uitvallen dan de formeel gepubliceerde begroting KW ontstaat een financieringsprobleem die óf extern moet worden gefinancierd óf leidt tot een neerwaartse aanpassing van het ambitieniveau van het APB.

3.4 Kostendeel begroting KW
In deze paragraaf worden de posten van blok 2 uit het overzicht nader toegelicht.

Inzet vanuit Financiën/Douane
De personeelskosten opstappers Douane (16 FTE'n) bestaan uit salariskosten, toelage onregelmatige dienst, toelage beschikbaarheid en overige materiële kosten.

De kosten liaisonfunctionaris bestaat uit salariskosten, overige materiële kosten en vergoeding autokosten.

Inzet vanuit LNV/AID
De personeelskosten opstappers AID (29 FTE'n) bestaan uit salariskosten, toelage onregelmatige dienst, toelage beschikbaarheid en overige materiële kosten.

De kosten liaisonfunctionaris bestaat uit salariskosten en overige materiële kosten berekend op de beschikbaarstelling van ½ FTE.

Inzet vanuit V&W
De personeelskosten luchtwaarnemers (6 FTE'n) bestaan uit salariskosten, toelage onregelmatige dienst, toelage beschikbaarheid en overige materiële kosten.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 39 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Inzet Defensie/KMAR
De personeelskosten opstappers KMAR (8 FTE'n: 6 opstappers en 2 luchtwaarnemers) en voor de 2 KMAR-medewerkers Handhavingsdesk bestaan uit salariskosten, toelage onregelmatige dienst, toelage beschikbaarheid en overige materiële kosten. De kosten liaisonfunctionaris bestaat uit salariskosten en overige materiële kosten. Per functionaris wordt gerekend met een middensom van 62.300,- (exclusief indexering 2008).

3.5 Trekkingsrechten
Onder dit artikelonderdeel worden alle kosten opgenomen die (ook in de toekomst) geen onderdeel zullen vormen van de uitgavenbudgetten van defensie. Het betreft hier de uitgaven voor de inzet van de KLPD-helikopter (Bölkov helikopter). De raming is gebaseerd op het vastgestelde tarief voor maximaal 500 vlieguren van de nieuwe helikopters (tarief 1.250,- per vlieguur). De Bölkov-helikopter heeft echter een tarief van 780,- per vlieguur. De kosten komen dan uit op een totaalbedrag van K 390,-. In afwachting tot de vaststelling tarieven Rijksrederij voor betonningsvaartuigen zal de inzet van betonningsvaartuigen voor handhavingstaken als trekkingsrecht worden verrekend.

(bedragen in x 1.000)

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 40 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

HOOFDSTUK 4
INVESTERINGEN

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 41 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik


4 Investeringen
In de hierna volgende tabel wordt een overzicht gepresenteerd van de voorgenomen investeringen voor de periode 2008-2013. De meerjarige reeks is als volgt opgebouwd.

(bedragen in x 1.000)

De controller KW beschikt over de financiële middelen om de bovenstaande investeringen te kunnen uitvoeren. De DKW is verantwoordelijk voor het initiëren en het laten uitvoeren van de diverse investeringsprojecten. In de volgende paragrafen worden de investeringen nader toegelicht.

4.1 Uitbreiden walradarfaciliteiten
In het kader van Kustwacht Nieuwe Stijl is er door de werkgroep inrichten Kustwachtcentrum door de deelnemende ministeries een aantal behoeftes geformuleerd waarmee de informatiepositie van het Kustwachtcentrum kan worden verbeterd. Hieronder wordt een korte onderbouwing gegeven van deze behoeftestellingen met daarin een schatting van de termijnen waarop deze behoeftestellingen kunnen worden gerealiseerd.

Medio oktober 2007 zal de eerste fase van het Noordzee Radarproject worden opgeleverd, dat bij het KWC een geïntegreerd radar/AIS presentatie geeft van de scheepvaart langs de Nederlandse kust. Dit realtime situatiebeeld van de scheepvaart langs de Nederlandse kust kan ten behoeve van Search and Rescue, handhavingstaken én Rampen- en Incidentenbestrijding worden gebruikt. Het Noordzee radarproject maakt hiertoe gebruik van zeewaarts kijkende radarnetwerken van de bestaande Vessel Traffic Systemen (VTS) langs de Nederlandse kust.

Het radarbeeld dat hiermee verkregen wordt tegen middelgrote doelen (vanaf 10 meter lengte) staat afgebeeld in figuur 1. Duidelijk is te zien dat er ter hoogte van Petten en Den Haag een tweetal gaten in de radardekking zitten. Het plaatsen van een tweetal nieuwe radarsystemen kan ervoor zorgen dat er een aangesloten dekking langs de gehele Nederlandse kust verkregen wordt (zie figuur 2).

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 42 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

In Den Haag kan gebruik worden gemaakt van een bestaande radarmast van TNO. Het plaatsen van een radarsysteem in Den Haag, inclusief integratie in het Kustwachtcentrum zal een doorlooptijd (inclusief verwerving) hebben van ongeveer 12 maanden. In Petten dient naast de radar ook een radarmast aangeschaft te worden. De doorlooptijd zal hier 18 maanden bedragen.

Figuur 1: Radardekking medio 2007 Figuur 2: Uitbreiding Petten en Den Haag

Om deze behoefte te realiseren dient een nieuwe behoeftestelling bij de Defensie Materieelorganisatie (DMO) te worden ingediend. De DKW zal begin 2008 dit project in 2 deelprojecten laten opstarten, omdat de plaatsing van de radartoren bij Petten een langduriger traject zal moeten doorlopen (vergunningen, wijzigingen bestemmings- plannen etc.).

Behoeftestelling verbetering radardekking tegen kleine doelen Naast uitbreiding van de radardekking bestaat bij de deelnemende ministeries ook de wens om met name kleine vaartuigen (tot 10 meter) beter te kunnen detecteren. Deze vaartuigen worden ervan verdacht het merendeel van de illegale activiteiten uit te voeren. In indicatie van het radarbereik tegen deze kleine doelen staat in figuur 3. Door de afstelling van de radar te optimaliseren, indien nodig radars te vervangen door gevoeliger types en verbetering van processing en tracking in te voeren, neemt de detectieafstand van de radars tegen kleine doelen toe.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 43 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Op dit moment kan nog geen uitspraak worden gedaan welke radars welke performance tegen kleine doelen behalen. Radarspecialisten adviseren eerst de voltooiing van het Noordzee Radarproject af te wachten. Met een meetcampagne kan met kleine doelen (bijvoorbeeld mariniers of commando's in LCRM's en RHIB's) worden bepaald welke radars verbeterd dienen te worden.

Naar verwachting bedraagt de doorlooptijd inclusief meetcampagne en verbetering 18 Figuur 3: Radardekking kleine maanden. doelen

Behoeftestelling informatie-uitwisseling met Kustwacht eenheden Op dit moment is het niet mogelijk het verkeersbeeld langs de Nederlandse kust op automatische wijze te delen met de varende of vliegende eenheden van de Kustwacht. Het is ook niet mogelijk dat vliegende of varende eenheden het lokale beeld wat zij met eigen sensoren opbouwen op automatische wijze uit te wisselen met het KWC. De Kustwacht heeft behoefte deze informatie-uitwisseling op goedkope wijze tot stand te brengen. Een van de mogelijkheden hiertoe is gebruik te maken van Warfare AIS. Hiermee is het mogelijk de schepen op goedkope wijze (15k per varende eenheid) te voorzien van een secure link met het informatiesysteem van de Kustwacht.

Implementatie van deze behoefte is mogelijk door aan te sluiten bij het defensiematerieelproject (DMP) Modernisering van informatiesystemen. Dit DMP voorziet in het uitrusten van 60 varende en 10 vliegende CZSK eenheden met secure AIS in de periode 2006 tot en met 2012. Uitvoering voor einde 2008 moet gezien het feit dat reeds met de start van uitvoering van het DMP aangevangen is, mogelijk zijn.

Kosten uitbreiding walradar
In Den Haag kan gebruik worden gemaakt van een bestaande radarmast van TNO. De kosten van plaatsen van een radarsysteem in Den Haag, inclusief integratie in het KWC, bedragen hierdoor ongeveer K 300,-. De doorlooptijd inclusief verwerving zal ongeveer 12 maanden bedragen. In Petten dient naast de radar ook een radarmast aangeschaft te worden zodat de geschatte kosten hier ongeveer K 600,- bedragen. De doorlooptijd zal hier 18 maanden bedragen. Totaal komt de behoefte uitbreiding radardekking hiermee op K 900,-.

Kosten verbetering radardekking tegen kleine doelen Naast uitbreiding van de radardekking bestaat bij de deelnemende ministeries ook de wens om met name kleine vaartuigen (tot 10 meter) beter te kunnen detecteren. Naar verwachting kost deze verbetering van alle zeewaarts gerichte radars (totaal 15 stuks) gemiddeld K 100,- per stuk. De doorlooptijd inclusief meetcampagne en verbetering kost 18 maanden. Totaal verwachte kosten zijn M 1.5,-.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 44 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Kosten informatie-uitwisseling met Kustwacht eenheden Op dit moment is het niet mogelijk het verkeersbeeld langs de Nederlandse kust op automatische wijze met de varende of vliegende eenheden van de Kustwacht te delen. Een van de mogelijkheden is gebruik te maken van Warfare AIS. Hiermee is het mogelijk de schepen op goedkope wijze (K 15,- per varende eenheid) te voorzien van een secure link met het informatiesysteem van de Kustwacht.

Op basis van 10 varende Kustwachteenheden en 2 vliegende Kustwachteenheden komt de behoefte van 12 Warfare AIS systemen op een maximum bedrag van K 200,-.

De budgetten voor de bovenstaande 3 investeringsprojecten zijn binnen de begroting van de KW NL beschikbaar.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 45 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

4.2 Informatieplan

Inleiding
In het (separaat opgeleverde) informatieplan worden de benodigde informatieproducten en de werkwijze van het Informatiecentrum Kustwacht in kaart gebracht. Daarbij is aangegeven aan welke middelen en relaties op het gebied van gegevensuitwisseling met de betrokken diensten benodigd zijn. Hieronder wordt een eerste behoeftestelling uit dit informatieplan opgegeven.

Koppeling informatiesystemen & uitbreiding verbindingsmiddelen De invulling van de Handhavingsdesk op het Kustwachtcentrum door personen uit diverse diensten (AID, KMAR, Politie, Douane, OM) vraagt om koppeling van het KWC met diverse (opsporings) informatiesystemen van de diverse moederdiensten. Dit betreffen meestal eenvoudige aanpassingen, zoals het installeren van computers met beveiligde verbindingen en het uitbreiden van het aantal softwarelicenties. Daarnaast is er behoefte aan een aantal extra werkplekken voor opstappers, extra verbindingsmiddelen, extra (overlevings)werkpakken en de mogelijkheid extra opleidingen te verzorgen voor deze personen.

Verbeterde inzet middelen
Betrouwbaarder materieel en een uitbreiding van personeel kan, gecombineerd met een verbeterd beeld van de maritieme omgeving, bijdragen aan een efficiëntere en effectievere inzet van eenheden. Het inzetten van eenheden op een wijze die minder zichtbaar is (deceptie, onvoorspelbaarheid) dragen o.a. bij aan de missieoptimalisatie.

Hoewel het voor planningsdoeleinden van groot belang is om per type eenheid aantallen vlieguren, vaaruren en ­dagen na te streven, leidt de optimalisering van de operaties ertoe dat het `sec' realiseren van dagen en uren een afgeleid belang is. Het streven wordt meer en meer gericht op "slim", info-gestuurd te opereren, in samenwerking met andere diensten. In andere woorden: het belang van repressieve, gerichte acties op basis van stellige informatie dient in belang toe te nemen.

Kosten koppelen diverse informatiesystemen
De koppeling van het KWC met diverse (opsporings) informatiesystemen van de diverse moederdiensten betreft meestal eenvoudige aanpassingen, zoals het installeren van computers met beveiligde verbindingen en het uitbreiden van het aantal softwarelicenties.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 46 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

HOOFDSTUK 5
INZET BESCHIKBARE MIDDELEN

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 47 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik


5 Inzet beschikbare middelen 2008

5.1 Algemeen

Het beheer over de Kustwacht berust bij de Minister van Defensie en is belegd bij het Commando Zeestrijdkrachten. De Directeur Kustwacht is belast met de leiding van de Kustwacht op basis van het door de Ministerraad vastgestelde Activiteitenplan en Begroting (APB 2008). Hij heeft het operationele gezag over alle KW-eenheden, ook over de defensie eenheden die voor kustwachttaken ter beschikking zijn gesteld.

De Kustwacht opereert binnen de haar toegewezen maritieme en aeronautische taakgebieden. Deze zijn:

a. de territoriale zee en de Exclusieve Economische Zone; b. de Waddenzee, het Markermeer, het IJsselmeer inclusief de randmeren, en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen, voor wat betreft opsporing en redding; c. het vluchtinlichtingengebied (Flight Information Region/FIR) Amsterdam, voor wat betreft de aëronautische opsporing en redding.

Indien nodig voor de nakoming van (inter)nationale afspraken, verdragen of Europese regelgeving, wordt het werkgebied van de Kustwacht dienovereenkomstig uitgebreid.

De inzet voor opsporing en toezicht wordt in gelijke mate over de diverse taakgebieden verdeeld. Een vliegtuig of vaartuig dat is ingezet voor een algemene (preventieve) patrouille, let gelijktijdig op illegale activiteiten aangaande drugs, milieu, visserij, immigratie, in-, uit- en doorvoer en schendingen van voorschriften voor de scheepvaart. Pas wanneer toezicht een vervolg krijgt door het optreden op een specifiek taakgebied, wordt aandacht voor de overige gebieden naar de achtergrond verplaatst en spreekt men van een gerichte (repressieve) actie. In een dergelijke situatie kan de inzet aan een enkel onderwerp worden toegerekend. Dit laat onverlet dat de voor de Kustwacht gestelde prioriteiten steeds bepalend zijn voor de afweging binnen welk taakgebied met voorrang wordt opgetreden.

Het capaciteitsplan is een overzicht van de middelen, zowel varend als vliegend, die door de diverse diensten beschikbaar zijn gesteld aan de DKW voor de uitvoering van de Kustwachttaken in 2008. De beschikbare capaciteit wordt hieronder nader toegelicht.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 48 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

In principe wordt de capaciteit naar rato verdeeld, hierbij rekening houdend met de prioriteiten uit het Algemeen Beleidsplan. Wanneer indicaties beschikbaar zijn waaruit blijkt dat in een bepaald deel van het operatiegebied meer overtredingen en/of misdrijven plaatsvinden, zal dit deel meer aandacht krijgen. Aangezien tijdens algemene (preventieve) patrouilles overtredingen op alle taakgebieden kunnen worden geconstateerd, wordt alleen bij gerichte (repressieve) acties op voorhand aangegeven waartegen de actie is gericht.
5.2 Materiële middelen

Ter uitvoering van bovengenoemde taken heeft de Kustwacht de beschikking over de volgende organieke materiële middelen:

VAARTUIGEN (PM: NADER AF TE STEMMEN MET REDERIJ)

Beheerder 2008 Varende eenheden Vaaruren (netto) Opmerkingen Rijksrederij Visarend 3.250 100 diensten van netto 32.5 uur Zeearend 3.250 100 diensten van netto 32.5 uur Barend Biesheuvel 3.840 40 weken van 96 uur Waker 336 ZVO gedurende 2 weken Terschelling 370 Buiten de geplande perioden Schuitengat 50 van verlof en onderhoud zijn Nieuwe Diep 5 alle vaartuigen in principe alle Vliestroom 60 overige dagen 24 uur per dag Rotterdam 250 inzetbaar, een en ander met Frans Naerebout 40 inachtneming van de bestaande beperkingen als gevolg van het type vaartuig, vaargebied en bemanning Koninklijke Marine (KM) MBV - Alkmaar klasse, 3.360 35 weken van 96 uur of andere vaartuigen Dienst Varende eenheden Opmerkingen Rijksrederij Waker Ad hoc Het gehele jaar 24/7 inzetbaar voor rampen en incidentenbestrijding en andere Kustwacht taken Arca Ad hoc Arca het gehele jaar Zirfaea Ad hoc 24/7
Totaal vaaruren: 14.811

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 49 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Daarnaast heeft de DKW voor de uitvoering van KW-taken ook de beschikking over de volgende middelen van derden:


· reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM);
· een reddingboot van de firma BST Dintelsas (Hellegat);

Op basis van MOU's met de Duitse Küstenwache kan een beroep worden gedaan op Duitse noodsleepcapaciteit en (olie)bestrijding. Met de UK & Noord Ierland is een overeenkomst voor visserij-inspecties afgesloten.

VLIEGTUIGEN

Beheerder Vliegende eenheden Vlieguren Opmerkingen 2008
CLSK Coast Guard 01 ­ Dornier 15008 Primair voor Kustwacht surveillances, waaronder milieutaken, handhavings- Coast Guard 03 ­ Dornier taken, SAR en RIB (buiten geplande inzet op 1 uur notice).

520 Primair voor handhavingtaken.

KM Coast Guard 02 - Lynx 130 50 dag- 80 nacht uren voor handhaving- taken. 100 Het gehele jaar 24/7 inzet voor SAR. KLPD Coast Guard 04 - Bölkow 250 Primair handhavingstaken boven zee dag. 20 Spoedeisende dagvluchten boven water.

Totaal vlieguren: 2.4209

Daarnaast heeft de DKW voor de uitvoering van KW-taken ook de beschikking over de volgende middelen van derden:

· een helikopter van NOGEPA voor SAR-acties;
· luchtsurveillance door de Duitse Küstenwache.

5.3 Uitvoering Handhavingsplan
Hieronder wordt per handhavingstaak inzicht gegeven in de planmatige toewijzing van personele en materiële middelen, waarmee de beleidsdoelstellingen op de vier resultaatgebieden dienen te worden gerealiseerd.

In de onderstaande tabellen wordt bij het vliegend materieel gerekend met taakuren. Eén taakuur is per definitie niet gelijk aan één vlieguur, omdat tijdens een vlieguur meerdere taken tegelijkertijd (kunnen) worden uitgevoerd. Voor de toerekening van taakuren per vliegtuigtype wordt verwezen naar bijlage 1.


8 De 1500 uren zijn gebaseerd op 2 kustwachtvliegtuigen.


9 Exclusief de 100 uur SAR op ad hoc basis.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 50 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

5.3.1 Middelen douane controle- en surveillancetaak

(afstemmen van operationele overeenkomst met douane met beschikbare KW-middelen)

5.3.2 Middelen grensbewaking

(afstemmen van operationele overeenkomst met Kmar met beschikbare KW-middelen)

5.3.3 Middelen algemene politietaak

(afstemmen van operationele overeenkomst met KLPD met beschikbare KW-middelen)

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 51 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

5.3.4 Middelen milieuwetgeving

(afstemmen van operationele overeenkomst met RWS met beschikbare KW-middelen)

5.3.5 Middelen wetgeving scheepvaartverkeer

(afstemmen van operationele overeenkomst met KLPD met beschikbare KW-middelen)

5.3.6 Middelen uitrusting schepen

(afstemmen van operationele overeenkomst met KLPD met beschikbare KW-middelen)

5.3.7 Middelen visserij wetgeving

(afstemmen van operationele overeenkomst met AID met beschikbare KW-middelen)

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 52 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

6 Overzicht gebruikte afkortingen

AIS Automatic Identification System APB Activiteiten Plan en Begroting BOA Bijzonder Opsporingsambtenaar BZK Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties CBA Criminaliteitsbeeldanalyse CCC Communicatie en Coördinatiecentrum CID Criminele Inlichtingen Dienst CZSK Commandant Zeestrijdkrachten DKW Directeur Kustwacht
DMO Defensie Materieelorganisatie DNZ Dienst Noordzee
DWR Diepwaterroute
EFZ Exclusive Fishery Zone FTE Full time equivalent
HVO Helikoptervliegopleiding IKO Initiële Kustwacht Opleiding ILS Integrated Logistic Support IMO International Maritime Organization IRF Inspectie Rijksfinanciën (Ministerie van Financiën) ISPS code International Ship and Port Facility Code JIATFS Joint Inter Agency Task Force South JRCC Joint Rescue Coördination Centre KLU Koninklijke Luchtmacht KMAR Koninklijke Marechaussee KWC Kustwachtcentrum
KWNA&A Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba LCP Landelijk Coördinatieplan Rampenbestrijding LTP Lange Termijn Plan
LVC Luchtverkenningscapaciteit MATLOG Materieelslogistiek
MIOT's Militaire Observatieteams MOU Memorandum of Understanding NCP Nederlands Continentaal Plat NEAFC North East Atlantic Fishery Control OM Openbaar Ministerie
PG Procureur-generaal
PV Proces-verbaal
RCC Redding en Coördinatie Centrum SAR Search & Rescue
SMART Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden SOP Standard Operating Procedure

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 53 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

SSAS Ship Security Alert System STZ Scheepvaartreglement Territoriale Zee TIRP Terroristisch Incident Respons Plan VGEM (Veiligheid/ Gezondheid/ Economie/ Milieu) VMS Vessel Monitoring System (Visserijtoezicht) VSS Verkeersscheidingsstelsel

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 54 van 55

Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl document alleen bestemd voor intern gebruik

Bijlage 1

Toerekening taakuren per vlieguur in 2008
Met verwijzing naar de onderstaande gebruikte systematiek toerekening taakuren per vlieguur wordt onderzocht of in 2008 elk vlieguur als algemeen Kustwacht surveillance uur kan worden aangemerkt. In dit vlieguur worden dan alle handhavingstaken tegelijk uitgevoerd.

Ad hoc vlieguren - aangevraagd door een specifieke handhavingsdienst - worden per dienst geregistreerd.

Systematiek tot en met 2007:

Dornier milieu uren: - Milieu 100%

- Alg. Handhaving 33%
- Visserij 16,5%

Dornier AHH uren: - Alg. Handhaving 100%
- Milieu 50%
- Visserij 50%

Lynx uren: - Alg. Handhaving 100%
- Visserij 50%
- Milieu 25% (alleen bij dagvluchten)

Bölkow uren: - Alg. Handhaving 100%
- Visserij 50%
- Milieu 25 % (alleen bij dagvluchten)

Noot: onder Algemene Handhaving valt Verkeer & Veiligheid alsmede Grensbewaking en Douanetoezicht.
Verkeer & Veiligheid voor 100% per uur.
Grensbewaking/Douanetoezicht voor 15% per uur.

Activiteitenplan en Begroting 2008 (RvdKw 20-11-2007) Pagina 55 van 55