Gemeente Maastricht

Forse impuls elektronische dienstverlening Gemeente Maastricht

Op vrijdag 4 januari ondertekent de gemeente Maastricht samen met leverancier Inter Access het ANDEZ-2 contract in het Stadhuis van Maastricht. Een contract dat gepaard gaat met een forse investering in ICT. Het betreft de aanschaf van een midofficesuite om de dienstverlening van de gemeente aan haar klanten te optimaliseren.

Binnen de ANDEZ-2-aanbesteding zochten tien Nederlandse gemeenten naar een nieuwe midoffice-oplossing. De Europese aanbesteding, onder aanvoering van het programmabureau EGEM, heeft voor de gemeente Maastricht geresulteerd in de selectie van de WebNext Midoffice Suite van Inter Access. De oplossing is gebaseerd op basis van een Service Oriented Architectuur. Inter Access is hiervoor een samenwerkingsverband aangegaan met de leveranciers GX Public, Alfresco en Oracle.

Een midofficesuite is een systeem waarmee het klantcontactcentrum en verschillende andere afdelingen van de gemeente informatie delen. De midoffice ondersteunt het dienstverleningsconcept, brengt informatie samen, koppelt interne systemen aan internet, voorziet in mogelijkheden als elektronisch betalen etc. Door middel van de midofficesuite wordt de digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven verbeterd en uitgebreid. De dienstverlening wordt sneller en beter toegankelijk en administratieve lasten voor burgers en bedrijven verminderen. Bovendien speelt de investering in op de eisen die de overheid aan gemeenten wat betreft elektronische dienstverlening stelt. Afspraken die zijn vastgelegd in de verklaring 'Betere dienstverlening, minder administratieve lasten met de elektronische overheid'. Een verklaring die onder andere is ondertekend door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het Kabinet en waarbij het streven is dat in 2007 65 procent van de publieke dienstverlening van rijk, provincies en gemeenten plaats kan vinden via het internet.

De midofficesuite behelst een groot aantal producten. Daarbij kunnen klanten niet alleen producten aanvragen via de website van de gemeente, maar ook de voortgang volgen. Via intelligente formulieren wordt de klant alleen nog maar gevraagd naar wat nog niet bekend is. Dat betekent dus niet vragen naar de bekende weg en dingen niet dubbel doen. De digitalisering raakt niet alleen de klanten ook interne werkprocessen worden met de midofficesuite verbeterd. Omdat met de implementatie steeds meer routinematige activiteiten naar de frontoffice, de voorkant, worden geschoven en de klanten steeds meer zelf kunnen doen, zal dit een nieuwe manier van werken met zich meebrengen voor de ambtenaren van de gemeente Maastricht.

De eerste zeven producten komen medio 2008 beschikbaar. Het betreft onder andere het digitaal aanvragen van een afschrift GBA, aanvragen van een verhuizing, indienen van een melding aangaande een openbaar gebied, aanvragen van een lichte evenementen- of een bouwvergunning. Hiermee wordt de verbeterde dienstverlening daadwerkelijk zichtbaar. Aansluitend worden fasegewijs alle gemeentelijke producten waar mogelijk gedigitaliseerd.