Ministerie van Financiën


* Minister Bos antwoordt op kamervragen dat het rapport Doing Business 2008 door de gekozen criteria een vertekend beeld geeft van de beleggersbescherming in Nederland. De waarborgen voor beleggers zijn in het Nederlandse stakeholdermodel anders geregeld, maar niet noodzakelijk zwakker dan in het getoetste shareholdermodel.

Kamervragen over beleggersbescherming in Nederland

Kamervragen | 07-01-2008 | nr FM07-3046

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Uw brief (Kenmerk): 2070805480

Ons kenmerk: FM 2007-03046 U

Geachte voorzitter,

Bijgaand doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Weekers (VVD) over beleggersbescherming in Nederland.

Hoogachtend,

de minister van Financiën,

Wouter Bos

2070805480

Vragen van het lid Weekers (VVD) aan de minister van Financiën over beleggersbescherming in Nederland. (Ingezonden 27 november 2007)

Vraag 1

Kent u het rapport 'Doing Business 2008, Netherlands'?

Antwoord

Ja.

Vraag 2

Weet u dat Nederland op het punt van beleggersbescherming op een 98ste plaats in de wereldranglijst staat en hiermee op gelijke voet staat met landen als Sierra Leone en Eritrea?

Vraag 3

Deelt u de zorg dat deze slechte positionering een negatieve invloed heeft op het investeringsklimaat in Nederland?

Antwoord 2 en 3

In het rapport 'Doing Business 2008, Netherlands' is aan de hand van een casus aan enkele indicatoren een puntenaantal toegekend op het gebied van transparantie, bestuurdersaansprakelijkheid en beroepsmogelijkheden voor individuele aandeelhouders. In het rapport is gekeken naar het vestigingsklimaat in 178 landen op grond van criteria die van een Angelsakisch governancemodel (het shareholdersmodel) zijn afgeleid. In het shareholdermodel kan een aandeelhouder een bestuurder die met een tegenstrijdig belang heeft gehandeld aansprakelijk stellen en de schade via een proces verhalen. In het Nederlandse stelsel kan de vennootschap een bestuurder aansprakelijk stellen in het geval van een tegenstrijdig belang. Met oog op het Nederlandse investeringsklimaat is het belangrijk om te weten dat de waarborgen voor beleggers in het Nederlandse stakeholdermodel anders zijn geregeld, maar niet noodzakelijk zwakker zijn dan in een shareholdermodel. In het stakeholdermodel wordt gekeken naar de belangen van alle stakeholders en staat niet uitsluitend het belang van aandeelhouders voorop. De waarborgen voor aandeelhouders zijn in het Nederlandse corporate governance raamwerk anders en soms indirecter (enquêterecht, toezicht door raad van commissarissen, tegenstrijdig-belangregeling, agenderingsrecht en benoeming/ontslag van het bestuur en raad van commissarissen).

In het Nederlandse corporate governance raamwerk is er bijvoorbeeld voor gekozen om 10% van de aandeelhouders toegang te verschaffen tot het enquêterecht. Dit instrument kennen de meeste andere landen niet. Een enquêteprocedure is een laagdrempelige manier om een verzoek in te dienen om een onderzoek in te stellen naar het beleid en de gang van zaken van de vennootschap. Als het verzoek wordt toegewezen, wordt een rapporteur benoemd die het onderzoek uitvoert. Deze rapporteur heeft inzage in boeken en bescheiden.

Als een Nederlandse bestuurder een tegenstrijdig belang heeft wordt de vennootschap vertegenwoordigd door de raad van commissarissen. De algemene vergadering is bevoegd een of meer andere personen daartoe aan te wijzen. Daarnaast zijn in de Nederlandse corporate governance code principles en best practice-bepalingen opgenomen die zien op voorkoming van tegenstrijdige belangen bij bestuurders. Deze bepalingen worden in de praktijk goed nageleefd. Daarnaast kunnen aandeelhouders invloed uitoefenen door benoeming en ontslag van het bestuur en raad van commissarissen.

Voorts zijn er initiatieven ter verbetering van het algehele corporate governance stelsel zoals de Code Tabaksblat, het wetsvoorstel ter uitvoering van het advies Monitoring Commissie Corporate Governance en initiatieven op het gebied van verbetering van het vestigingsklimaat, zoals het Netherlands Government Action Plan.

Vraag 4

Deelt u de mening dat een gunstig klimaat voor beleggers ten goede komt aan de Nederlandse economie? Zo ja, bent u voornemens maatregelen te nemen om

de beleggersbescherming te verbeteren, en aan welke maatregelen denkt u? Zo neen, waarom niet?

Antwoord

Ik ben van mening dat een gunstig klimaat voor beleggers bijdraagt aan de Nederlandse economie. Het is belangrijk om het Nederlandse corporate governance raamwerk voortdurend te monitoren en, zo nodig, aan te passen om een gunstig klimaat voor beleggers te behouden, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan de wezenlijke kenmerken van het Nederlandse corporate governance raamwerk, zoals de bescherming van de belangen van andere stakeholders. Factoren waar reeds aandacht aan wordt besteed zijn onder andere: one tier board, identificatie van aandeelhouders en bevordering communicatie tussen vennootschap en aandeelhouders.1


1: Brief van de minister van Financiën van 31 oktober 2007 inzake planning corporate governance, kamerstukken II 2007/08, 31 083, nr. 3.