Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)


07-01-2008
Standpunt Frugi Venta inzake Productschap Tuinbouw

De afgelopen weken hebben diverse leden ons vragen gesteld over de taken, werkzaamheden en kosten van het Productschap Tuinbouw. Dit mede naar aanleiding van de informatie die onze leden van RWV Advocaten en NVAF hebben ontvangen.

De NVAF heeft in de jaren 2004 t/m 2006 de politieke discussie aangezwengeld over het voortbestaan van de PBO en van het Productschap Tuinbouw in het bijzonder. Na een uitvoerig draagvlakonderzoek hebben de PBO-organen in 2006 van het Kabinet en de Tweede Kamer het groene licht gekregen om na een aantal aanpassingen het bestaan te continueren. Het draagvlakonderzoek moet in 2010/2011 worden herhaald. Het Productschap Tuinbouw heeft de afgelopen jaren, mede op verzoek van Frugi Venta, een afslankingsprogramma uitgevoerd.

Steun
Frugi Venta is één van de achttien benoemende organisaties, die het voortbestaan van het PT ondersteunt. Wij hebben voldoende grip op de werkzaamheden van het PT en daarmee op de hoogte van de (handels)heffingen. Onze voorzitter, W. Tacken, is lid van het hoofdbestuur; directeur W. Baljeu en secretaris L. Welschen vertegenwoordigen de handel in de Sectorcommissie Groenten en Fruit. Zoals gezegd, zijn de bestedingen van het PT voor de groenten- en fruitsector de laatste jaren teruggebracht tot EUR 16,8 mln. Alle kwekers, handelaren en fabrikanten betalen hieraan mee.

De heffingsopbrengst in de groenten- en fruitsector wordt besteed aan: (teelt)Technisch onderzoek EUR 6 mln
Generieke promotie en marktonderzoek EUR 3,6 min Kwaliteitsbeleid EUR 3,4 mln
Milieuprojecten EUR 1,5 mln
Arbeid EUR 0,2 mln
Overige zaken EUR 0,9 mln

De heffing bij de handel over de aankoopwaarde bestaat in 2007 uit een algemene heffing van 0,045% over alle producten, ongeacht de herkomst, en uit een aantal bestemmingsheffingen over uitsluitend van Nederlandse telers gekochte producten (zie tabel). Handelarenheffing groenten- en fruitsector voor 2007 / 2008

Soort
Algemene heffing*
KCB heffing**
Heffing voor onderzoek**
Heffing voor afzetbevordering
Totale heffing 2007
Totale heffing 2008
Verse groenten
0,045%
0,03%
0,012%

-
0,087%
0,078%
Vers fruit
0,045%
0,03%
0,012%
0,035%
0,122%
0,113%
Contractteelt voor de industrie
0,045%

-
0,012%

-
0,057%
0,051%
Champignons
0,045%
0,03%
0,03%

-
0,105%
0,097%
Champignons contractteelt ind.
0,045%

-
0,03%

-
0,075%
0,070%
Overige paddestoelen
0,045%

-

-

-
0,045%
0,040%
Uien
EUR 3,67 per 100 ton
EUR 10,60 per 100 ton

-
EUR 36,30 per 100 ton
EUR 50,57 per 100 ton
EUR 49,14 per 100 ton
Uien voor de industrie
EUR 3,67 per 100 ton

-

-

-
EUR 3,67 per 100 ton
EUR 3,30 per 100 ton


* Dit wordt berekend over alle aankoopwaarden van verse groenten en fruit.

** Alleen bij rechtstreekse aankopen van telers of door PT erkende bemiddelaars.

In verband met het teelttechnisch onderzoek betalen de kwekers aanzienlijk meer PT-heffing dan de handel. De glasgroenteteler betaalt bijvoorbeeld 0,402% over de verkoopwaarde van zijn product. De handelaar in glasgroenten 0,087%.
In 2008 wordt de algemene heffing verder verlaagd naar 0,04%. Frugi Venta heeft in september 2007 bovendien gepleit voor afschaffing van de PT-heffing ter financiering van het KCB. Het KCB kan in de naaste toekomst geheel worden gefinancierd door rechtstreekse nota's van het KCB voor de verrichtingen bij de gecontroleerde bedrijven. Zie voor meer informatie over het systeem van heffingen en de bestedingen www.tuinbouw.nl, klik op groenten en fruit.

Terugbetaling heffing
Geheel onafhankelijk van de NVAF hebben bedrijfsgenoten, met name in de sierteeltsector, in de jaren 1999 t/m 2003 bezwaar aangetekend tegen de PT-heffingsverordeningen. In oktober 2007 heeft het College van Beroep voor het Bedrijfsleven een aantal heffingen van het PT niet geldig verklaard, omdat twee van de drie handtekeningen van de verantwoordelijke ministers (LNV, EZ, Sociale Zaken) ontbraken. De betrokken bloemenexporteur krijgt over de periode 1999 t/m 2004 zijn betaalde heffing terug. Het PT zal de rekening doorschuiven naar het Ministerie van LNV, omdat volgens haar op die plek de fout is gemaakt. Andere bedrijven die een soortgelijke actie overwegen, maken alleen een kans als zij in de voorgaande jaren, binnen zes weken na publicatie van de heffingsverordening, bezwaar hadden aangetekend. Op initiatief van de Minister van LNV, mw. G. Verburg, is het hiaat in de wetgeving afgelopen november via een noodwet "gerepareerd". Indien het PT zelf onverhoopt de heffingsbedragen moet terugbetalen, zal dit uit toekomstige heffingen moeten worden gefinancierd.

De brief van RWV Advocaten richt zich met name op de sierteeltsector, waar de vakheffing aanmerkelijk hoger ligt dan in onze sector: +/- 1% van de omzet. Bovendien worden in de groenten- en fruit sector de heffingen niet via de veilingen geïnd, noch gaan de importproducten via de veiling.

Conclusie
Frugi Venta staat niet achter de actie van RWV Advocaten en NVAF, noch zijn wij hierover door genoemde partijen benaderd. Het staat echter iedere heffingsbetaler vrij om bezwaar aan te tekenen tegen de aanslag. Het PT zal het bezwaar in behandeling nemen. Bij een eventuele afwijzing van het bezwaar staat vervolgens de mogelijkheid van beroep open bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Frugi Venta acht de kans op succes voor bedrijfsgenoten in de groenten- en fruitsector nihil.