Technische Universiteit Delft

Delftse onderzoekster promoveert op verleidelijke materialen

Materialen zijn de nieuwe 'boodschappers' van een product. Ze zeggen: ik ben leuk, ik maak je trots, stoer, zeker, ik werk goed, ik pas bij je, ik zorg voor je, doe voorzichtig met mij, koop mij. Door materialen zorgvuldig te selecteren op basis van hun sensorische eigenschappen kun je deze boodschap beïnvloeden. Dat is één van de stellingen waarop ir. Ilse van Kesteren op maandag 7 januari aan de TU Delft promoveert.

Materiaalselectie in productontwikkeling gaat al lang niet meer alleen over de technische kwaliteiten van een materiaal. Maar hoe vind je de juiste materialen voor een aantrekkelijke telefoon voor bijvoorbeeld jonge vrouwen? Met die vraag begon Ilse van Kesteren vier jaar geleden haar promotieonderzoek. Het antwoord blijkt simpel. Door na te denken over hoe het product de zintuigen moet aanspreken - en dus welke sensorische eigenschappen het materiaal moet hebben - krijg je een goed beeld van de materialen waar je naar op zoek bent. Het resultaat is dan bijvoorbeeld een telefoon die geassocieerd kan worden met de smaak en genot van chocolade, zoals de chocolate phone van LG.

Ontwerpers werken vaak samen met specialisten om er achter te komen welke materialen geschikt zijn voor hun ontwerp. Communiceren over de materiaaleisen bleek daarom een van de belangrijkste aspecten van de materiaalselectie te zijn. En dat is soms best lastig, vooral als het gaat over subjectieve dingen als verleiding en beleving. De toolkit die Van Kesteren heeft ontwikkeld, biedt hiervoor een oplossing. De tools bestaan uit een set van kaartjes en materiaalsamples die helpen bij het vertalen van subjectieve wensen naar concrete materiaaleigenschappen. Het vinden van de juiste materialen wordt daardoor een stuk makkelijker waardoor, uiteindelijk, materialen beter tot hun recht komen in een product.



Technische Universiteit Delft