Nieuwe records voor PIN en Chipknip in 2007


Bijbetalen voor PINnen lage bedragen verdwijnt langzaam maar zeker

AMSTERDAM, 20080107 -- Het aantal elektronische betaaltransacties is in 2007 opnieuw fors gestegen. Sinds 2002 is die groei niet meer zo hoog geweest. Dit blijkt uit de jaarcijfers van Currence, de producteigenaar van PIN en Chipknip. Het aantal PINbetalingen groeide naar 1,588 miljard, een stijging van 9,5% ten opzichte van 2006. De Chipknip is met 175 miljoen betalingen 6,4% vaker gebruikt dan het voorgaande jaar. Currence verwacht dat elektronisch betalen in de toekomst verder zal groeien omdat alle maatschappelijke partijen, waaronder branche- en koepelorganisaties en de Consumentenbond ervan doordrongen zijn dat contant geld te duur is.

Currence verwacht de komende jaren circa 1 miljard extra PINtransacties, die voornamelijk afkomstig zullen zijn van betalingen kleiner dan ¤20,-. Deze extra PINtransacties komen in plaats van betalingen met contant geld. Currence zal ook het komende jaar verder gaan met haar campagne Klein Bedrag? PINnen Mag!

Currence verwacht dat de bordjes op toonbanken die bijbetaling vragen voor het PINnen van lage bedragen, op termijn zullen verdwijnen. Vooral nu door onderzoek is aangetoond dat PINnen voor de winkelier in de meeste gevallen even goedkoop is als contant. Vanuit het oogpunt van veiligheid zijn zowel de winkelier als de consument sterk gebaat bij het terugdringen van het chartaal geld omdat (gewelddadige) criminelen vooral uit zijn op contanten.

Uit de verschillende bedrijfstakken is een duidelijke top 3 te onderscheiden, die samen 52,5% van het totaal aantal PINtransacties realiseren. De supermarkten zorgden in 2007 met 557,8 miljoen PINtransacties voor 35,1% van het totaal. Daarna volgen op afstand de benzinestations met 150,2 miljoen PINtransacties (9,5%) en de detailhandel mode met 126,3 miljoen (8,9%).

De bedrijfstak die de grootste stijging (92,3%) in het aantal PINtransacties liet zien was de parkeerbranche. Voor het parkeren betaalde men 1,8 miljoen keer met PIN. Een toenemend aantal (89,8%) betaalautomaten zorgde voor deze groei.
De bedrijfstak ambulante handel (markt, colportage en postorderbedrijven) volgt het parkeren op enige afstand met een groei van 53% van het aantal PINtransacties. De groei in deze sector komt doordat er meer (33,9%) gebruik is gemaakt van bestaande betaalautomaten.

Het gemiddeld betaald bedrag met de PINpas daalde in 2007 verder tot ¤43,75. In 2002 lag het gemiddeld betaalde PINbedrag nog op ¤47,-. Currence wil het gebruik van PIN voor lage bedragen verder stimuleren. Dankzij de forse groei die PIN het afgelopen jaar heeft doorgemaakt, heeft Currence besloten per 1 januari 2008 de tarieven die zij banken in rekening brengt voor het PINgebruik met 10% te verlagen. Overigens maken deze tarieven maar een klein deel uit van de totale kostprijs voor de banken.

De meeste Chipknipbetalingen worden verricht in de segmenten catering, vending en parkeren. Samen zijn zij goed voor 75% van het aantal Chipknipbetalingen. Er zijn 87 miljoen Chipknipbetalingen gedaan in catering en vending, waaronder kantines en onbemande automaten van bedrijven, overheid en zorg- en onderwijsinstellingen. In het segment parkeren komt het totaal aantal Chipkniptransacties in 2007 uit op 45 miljoen. Currence verwacht dat Chipknip de komende jaren zal doorgroeien in cashless omgevingen, vooral bij parkeren en in bedrijfskantines.

Het aantal Chipknipopladingen is in 2007 met 8,8% toegenomen ten opzichte van 2006 tot 25 miljoen. Tegenover elke Chipknipoplading staan gemiddeld 7 Chipknipbetalingen. Gemiddeld werd er per transactie in 2007 voor ¤2,73 gechipt.

Currence is eigenaar van de collectieve betaalproducten PIN, Chipknip, Acceptgiro, Incasso/Machtigen en iDEAL en verschaft licenties en certificaten voor deze producten aan banken en toeleveranciers in het betalingsverkeer in Nederland. De missie van Currence is enerzijds het faciliteren van marktwerking en creëren van transparantie in het collectieve betalingsverkeer in Nederland; en anderzijds het behouden en verder ontwikkelen van de kwaliteit, veiligheid en efficiency van de collectieve betaalproducten.
Onder Currence Holding B.V. vallen Currence Services B.V., PIN B.V., Chipknip B.V., CeaNet B.V., Acceptgiro B.V., Currence Incasso B.V. en Currence iDEAL B.V.