Technische Universiteit Delft
Verkeer
door M&C
Promotie van mw. M. Houtenbos: "Expecting the unexpected: A study of
interactive driving behaviour at intersections"
08 januari 2008 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft
Mevrouw Drs. M. Houtenbos | doctorandus in de psychologie en
pedagogiek, Nederland
promotors | Prof.dr. A.R. Hale (TBM) en prof.dr.ir. P.A. Wieringa
(3mE)
Expecting the unexpected: A study of interactive driving behaviour at
intersections
Gezien het hoge aantal ontmoetingen in het verkeer en het lage aantal
ongevallen waarin deze resulteert kan geconcludeerd worden dat de mens
best goed in staat is veilig te interacteren. Om meer inzicht te
krijgen in dit interactiegedrag is met name gekeken naar de
verwachtingen die weggebruikers hebben in het verkeer. In een
verkennende studie zijn de aspecten die automobilisten noemen in hun
verwachtingen van interactiesituaties op kruispunten bestudeerd. De
genoemde aspecten bleken onder te verdelen in drie categorieën:
verwijzingen naar 1) voorrang, 2) andere weggebruikers en 3) de
locatie van weggebruikers (in het verleden, heden en toekomst).
Vervolgens is een tweetal rijsimulator experimenten uitgevoerd in twee
gekoppelde rijsimulatoren, waarmee het mogelijk werd te kijken naar
interactiegedrag tussen twee menselijke bestuurders i.p.v. naar
interactiegedrag tussen een menselijke en een geprogrammeerde
bestuurder. Tijdens de experimenten werden proefpersonen op
ongeregelde kruispunten geconfronteerd met verwacht en onverwacht
gedrag van een uit een zijstraat naderende automobilist. In het tweede
experiment is tevens de beschikbare interactieruimte vergroot
(infrastructureel en via informatie). Uit de resultaten bleek dat men
doorgaans voorrang verleende als men ook voorrang had, maar ook als
men geconfronteerd werd met een afremmende automobilist uit een
zijstraat. Onverwacht gedrag bleek lang niet altijd tot een kritische
interactiesituatie te leiden. De beschikbare interactieruimte werd in
eerste instantie gebruikt om de interactie veilig af te wikkelen;
eventuele additionele interactieruimte werd gebruikt om de efficiëntie
te verhogen. Geconcludeerd kan worden dat automobilisten over het
algemeen goed in staat zijn om te gaan met situaties waarin het gedrag
van andere automobilisten conflicteert met de voorrangsregel als de
interactieruimte dat toelaat.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.
Laatst gewijzigd: 20 december 2007