Technische Universiteit Delft

Verkeer
door M&C

Promotie van mw. M. Houtenbos: "Expecting the unexpected: A study of interactive driving behaviour at intersections"

08 januari 2008 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft

Mevrouw Drs. M. Houtenbos | doctorandus in de psychologie en pedagogiek, Nederland
promotors | Prof.dr. A.R. Hale (TBM) en prof.dr.ir. P.A. Wieringa (3mE)

Expecting the unexpected: A study of interactive driving behaviour at intersections
Gezien het hoge aantal ontmoetingen in het verkeer en het lage aantal ongevallen waarin deze resulteert kan geconcludeerd worden dat de mens best goed in staat is veilig te interacteren. Om meer inzicht te krijgen in dit interactiegedrag is met name gekeken naar de verwachtingen die weggebruikers hebben in het verkeer. In een verkennende studie zijn de aspecten die automobilisten noemen in hun verwachtingen van interactiesituaties op kruispunten bestudeerd. De genoemde aspecten bleken onder te verdelen in drie categorieën: verwijzingen naar 1) voorrang, 2) andere weggebruikers en 3) de locatie van weggebruikers (in het verleden, heden en toekomst). Vervolgens is een tweetal rijsimulator experimenten uitgevoerd in twee gekoppelde rijsimulatoren, waarmee het mogelijk werd te kijken naar interactiegedrag tussen twee menselijke bestuurders i.p.v. naar interactiegedrag tussen een menselijke en een geprogrammeerde bestuurder. Tijdens de experimenten werden proefpersonen op ongeregelde kruispunten geconfronteerd met verwacht en onverwacht gedrag van een uit een zijstraat naderende automobilist. In het tweede experiment is tevens de beschikbare interactieruimte vergroot (infrastructureel en via informatie). Uit de resultaten bleek dat men doorgaans voorrang verleende als men ook voorrang had, maar ook als men geconfronteerd werd met een afremmende automobilist uit een zijstraat. Onverwacht gedrag bleek lang niet altijd tot een kritische interactiesituatie te leiden. De beschikbare interactieruimte werd in eerste instantie gebruikt om de interactie veilig af te wikkelen; eventuele additionele interactieruimte werd gebruikt om de efficiëntie te verhogen. Geconcludeerd kan worden dat automobilisten over het algemeen goed in staat zijn om te gaan met situaties waarin het gedrag van andere automobilisten conflicteert met de voorrangsregel als de interactieruimte dat toelaat.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 20 december 2007