Gemeente Lelystad

Nieuwjaarstoespraak burgemeester Horselenberg

Dames en heren, commissaris van de Koningin en andere bestuurders hartelijk welkom op onze nieuwjaarsreceptie.

Overkomt het u ook wel eens, dat een verdwaalde landgenoot zich afvraagt of het wel goed wonen of werken is in onze stad? Omdat ik denk dat u wellicht ook dat soort vragen krijgt, wil ik hier wat langer bij stilstaan.

Woongenot

Er hebben vorig jaar onderzoeken plaatsgevonden, die zich richten op de vraag of u alles bij elkaar genomen, tevreden of ontevreden bent met uw leven. Uit het nationaal onderzoek is naar voren gekomen, dat de Nederlanders heel gelukkig zijn en dit waarderen met het cijfer 7,6. Een dergelijk vergelijkbaar onderzoek hebben wij ook in onze stad gehouden. En wij zijn hier in Lelystad veel gelukkiger dan de gemiddelde Nederlander.

Ik wil u hiermee feliciteren.

Lelystedelingen geven hun stad als het om de woon- leefomstandigheden gaat een rapportcijfer van 8,2 en 80% van onze stadgenoten is gelukkig tot heel gelukkig met de leefsituatie in onze stad. In de komende jaren kan dit alleen maar beter worden. We laten ons daarbij steeds leiden door het idee dat een goede leefsituatie en geluk van mensen nauw met elkaar verbonden zijn. U wist het al, maar Lelystad is een stad om in en van te genieten. Mocht u nog eens een verdwaalde landgenoot tegenkomen, lach vriendelijk en zeg: Beste man, wij zijn hier zo gelukkig.

Stap voor stap wordt Lelystad een begrip in ons land. Maar ik denk, dat er nog een paar slagen gemaakt moeten worden. Vandaag leggen we een accent. Laten we genieten van mooi Lelystad. Mijn dank aan de organisaties die hier vanavond een presentatie geven en het zichtbaar willen maken.

Trekpleisters

Er zijn heel wat steden in ons land die met een vorm van jaloezie kijken naar de realisatie van diverse projecten en wat nog in de steigers staat. In onze stedelijke marketing spreken we over de knopen in de stad. Dat zijn economisch belangrijke, meestal recreatieve, trekpleisters. Zoals bedrijven en instellingen die een nationale en zelfs internationale bekendheid genieten en waarvan die bekendheid afstraalt op de stad.

Daar moeten we zuinig op zijn, daar mogen we samen trots op zijn en we moeten ons daarnaast realiseren dat het nog geen vanzelfsprekendheid is dat deze organisaties kiezen voor een vestiging in onze stad. Maar toch: de stad is een merk met bewijsbare merkkwaliteiten.

Historie

Dames en heren, laat ik even met u aan het begin van dit nieuwe jaar in de geschiedenis duiken. Want ook voor een jonge stad in ontwikkeling is de geschiedenis de basis. Toen de Bataviawerf zich hier vestigde koos de legendarische scheepsbouwmeester Willem Vos voor een centrale plaats aan de oever van het IJsselmeer en in de vaarroute van de vroegere Oost-Indiëvaarders van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie op weg van Amsterdam naar Batavia. Een bewuste keus!

Toen de initiatiefnemer van Batavia Stad Outlet Shopping Stable International met de gemeente in gesprek raakte over vestiging, lag er al een indrukwekkende marktverkenning aan ten grondslag waaruit bleek dat onze stad de beste vestigingsplek zou zijn. Alweer: een bewuste keuze!

Toen de directie van de Hanzestad Compagnie op economische grondslag koos voor een verplaatsing van de vloot van Kampen naar Lelystad, lag daar een bewuste keus(!) aan ten grondslag. Direct onder zeil vanuit de Bataviahaven het open water op en geen tijdverlies door het op- en afvaren van de IJssel.

Vestigingslocatie

Allemaal facetten die duidelijk maken dat marktpartijen zelf heel goed kunnen bepalen wat voor hen een prima vestigingslocatie is. Daar horen wij als gemeente op in te spelen. Hoe zult u zeggen? Afgelopen zaterdagavond kreeg de firma Hakbijl de B.K.L. trofee uit handen van de voorzitter. De volgende woorden werden daarbij uitgesproken: de samenwerking met de Gemeente Lelystad was uitstekend te noemen. Er werd goed geluisterd en volgens afspraken gewerkt.

Dus eigenlijk heel eenvoudig: niet regulerend maar optimaal faciliterend. Meer bezoekers en inwoners aantrekken, meer omzet genereren, meer bekendheid verwerven en als gevolg daarvan een niet te onderschatten element werkgelegenheid scheppen. Werkgelegenheid met name voor jongeren op de arbeidsmarkt.

Werkgelegenheid

Als we er in slagen om onze stedelijke economie verder te versterken is de kans groot dat we velen die nu nog aan de zijlijn staan in het arbeidsproces kunnen integreren. Dat we op de goede weg zijn, bewijst het aantal werkzoekenden dat we nog hebben. Dat aantal is gedaald van bijna 2.200 naar ruim 1.600. Dat blijkt ook uit het feit dat de werkloosheid in onze stad is gedaald van ruim 10% naar 7% en dat is nog maar 1,1% boven het landelijke gemiddelde.

Ondernemende stad

Als we kijken naar de optelsom van publieksgerichte instellingen aangevuld met het Aviodrome, het Nieuw Land Erfgoedcentrum, het RACM, Mexx Outlet, de Oostvaardersplassen en ons Natuurpark, dan is hier een unieke en bij voortduring ondernemende stad aan het ontstaan. Wij als gemeente leggen wegen aan, bijvoorbeeld naar het nieuwe in aanbouw zijnde woongebied Bataviahaven (met een prachtige boulevard) en bouwden een in het gebied passende ondergrondse parkeergarage.

We moeten werken aan onze toekomst want we zijn er nog niet helemaal. De winnaar van een ontwikkelingscompetitie gaat op een terrein van ruim 3 ha. een event- en exhibitioncenter realiseren. We hebben grote plannen die passen in onze stad, voldoende ambiance toevoegen, die herhalingsbezoek stimuleren en die vooral het imago van onze stad nog verder versterken. Kijk maar eens naar de bouwactiviteiten in ons Stadshart.

Het nieuwe kleurrijke theater is nog niet opgeleverd of de bouwkranen nemen opnieuw bezit van het centrum van de stad. Een revitalisering van het stadshart dat nieuwe impulsen zal geven aan de detailhandel en horeca en aansprekende winkelbedrijven onderdak gaat bieden en - ook hier een bijdrage levert aan de groei van het aantal arbeidsplaatsen. Kijk maar eens naar de plannen voor de uitbreiding van de luchthaven. Dat kan maar zo een arbeidsplaatsenwinst opleveren van tussen de 2.000 en 4.000 banen.

Dames en heren, Batavia Stad Outlet Shopping heeft een uitbreiding ondergaan en de samenwerking met de Bataviawerf krijgt gestalte. De verdubbeling van de Bataviahaven is in volle gang. De bouwcombinatie is gestart met de eerste fase van de fantasierijke bebouwing van de boulevard. Ruim 400 jaar na de oprichting van de VOC komt er aan de toenmalige vaarroute een factorij. Batavia Stad met de Bataviahaven vormen de nieuwste kustontwikkeling van ons land. Daar dienen de stad en de gevestigde ondernemers samen de vruchten van kunnen plukken. Ik kijk er net als u hoop ik - met grote belangstelling naar uit.

Samenleving

Lelystad staat voor een boeiende samenleving. Onze stad is een herkenbare multiculturele samenleving. Een samenleving die voldoende sociale cohesie bewijst om als voorbeeld te mogen dienen voor andere steden. Ik ben er trots op dat in onze stad diverse groeperingen in harmonie met elkaar leven. Velen spannen zich in om die samenhang tussen onze inwoners verder te bevorderen. Het gemeentebestuur kiest voor een actief beleid op het gebied van integratie en wij zijn hen die daar op eigen initiatief een bijdrage aan leveren dank verschuldigd.

Ik roep onze inwoners uit die multiculturele groepen op om deel te nemen aan onze samenleving, om hun ondernemingsgeest de ruimte te geven, om cultureel in de stad te participeren, samen te sporten en mee te denken en te praten in de wijk en de buurt. Velen doen dat al. Ik hoop van harte dat anderen dat voorbeeld zullen volgen. U mag van ons verwachten dat we daar een stevige steen aan bijdragen.

Initiatieven

2007 was een jaar waarin zaken werden afgerond ik denk met plezier terug aan de opening van het theater - en andere van start gingen. Ik denk dat 2008 niet anders zal zijn. We kunnen ons nu al verheugen op de opening van de verdubbelde Bataviahaven en op de komst van het opmerkelijke kunstwerk van zoals het al in de stad genoemd wordt de hurkende man. In moderne termen Exposure genaamd! Dit wordt in de toekomst ongetwijfeld de internationale icoon van de stad!

2008, het jaar van Ruimte voor nieuwe initiatieven, kwaliteit toevoegen aan de stad en ons klaar maken voor alweer een nieuwe uitdaging: de bouw van de woonwijk Warande. Onze ambities liegen er niet om.

Merk Lelystad

Het merk wordt steeds sterker. Ik kom nog even terug op ons initiatief om als stad meer als een krachtdadig merk in de markt te staan. Daarvoor heb je merkdimensies nodig en samen met verschillende partners denken en praten we over de samenstelling van die dimensies. Kijkend naar wat we in deze stad allemaal ontwikkelen lijken kernwoorden als avontuurlijk, gastvrij en ondernemend Lelystad op het lijf geschreven. We kunnen dit ook onderbouwen. We kunnen het bewijzen. Als je die drie begrippen bij elkaar optelt dan kun je niet anders dan concluderen dat wij een zelfbewuste stad zijn.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het bureau Beerenschot opdracht gegeven, om het merk Lelystad nog sterker te kunnen uitdragen en dit jaar dient dit uit te monden in een nieuw city-marketing plan. Ik nodig u allen uit om aan dat denkproces mee te werken.

Zodat de onbekende Nederlander zegt: Lelystad, dat is de booming stad, waarin iedereen heel maar dan ook heel gelukkig is.

Dit komt door de prachtige woonwijken
Dit komt door de diversiteit aan werkgelegenheid Dit komt door de ligging in de bossen
Dit komt door de aantrekkelijkheid van de kust Dit komt door de fijne, aardige, betrokken inwoners.

Gezondheid en participatie

Laat ik eindigen waarmee ik ben begonnen. Dames en heren van harte gefeliciteerd! 84% van de Lelystedelingen beoordeelt de eigen gezondheid uitstekend tot goed. Maatschappelijk gezien zijn onder andere de handhaving van een klimaat van tolerantie en verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening als overheid factoren, die inwoners gelukkiger maken. Wij hebben in algemene zin te maken met zulke gelukkige en zich gezond voelende inwoners. Dat is een prima start voor 2008 en een goede basis om verder te bouwen aan onze stad.

We zullen ook oog moeten hebben en houden voor de inwoners, die het minder hebben. 80% is een mooi resultaat. Maar ons motto is niet voor niets Iedereen doet mee!. Daarom zullen we ook in 2008 verdere impulsen geven aan onder andere ons armoedebeleid. We nemen de uitdaging aan om die 80% aanzienlijk te verhogen. En het is waar; wie vecht kan verliezen. Maar vechten we niet tegen de armoede en achterstanden dan hebben we al verloren!

Namens het gemeentebestuur wens ik u allen een succesvol en gezond nieuw jaar toe.

Margreet Horselenberg
Burgemeester gemeente Lelystad
7 januari 2008

---