Nieuwjaarstoespraak burgemeester Horselenberg
Dames en heren, commissaris van de Koningin en andere bestuurders
hartelijk welkom op onze nieuwjaarsreceptie.
Overkomt het u ook wel eens, dat een verdwaalde landgenoot zich
afvraagt of het wel goed wonen of werken is in onze stad? Omdat ik
denk dat u wellicht ook dat soort vragen krijgt, wil ik hier wat
langer bij stilstaan.
Woongenot
Er hebben vorig jaar onderzoeken plaatsgevonden, die zich richten op
de vraag of u alles bij elkaar genomen, tevreden of ontevreden bent
met uw leven. Uit het nationaal onderzoek is naar voren gekomen, dat
de Nederlanders heel gelukkig zijn en dit waarderen met het cijfer
7,6. Een dergelijk vergelijkbaar onderzoek hebben wij ook in onze stad
gehouden. En wij zijn hier in Lelystad veel gelukkiger dan de
gemiddelde Nederlander.
Ik wil u hiermee feliciteren.
Lelystedelingen geven hun stad als het om de woon- leefomstandigheden
gaat een rapportcijfer van 8,2 en 80% van onze stadgenoten is gelukkig
tot heel gelukkig met de leefsituatie in onze stad. In de komende
jaren kan dit alleen maar beter worden. We laten ons daarbij steeds
leiden door het idee dat een goede leefsituatie en geluk van mensen
nauw met elkaar verbonden zijn. U wist het al, maar Lelystad is een
stad om in en van te genieten. Mocht u nog eens een verdwaalde
landgenoot tegenkomen, lach vriendelijk en zeg: Beste man, wij zijn
hier zo gelukkig.
Stap voor stap wordt Lelystad een begrip in ons land. Maar ik denk,
dat er nog een paar slagen gemaakt moeten worden. Vandaag leggen we
een accent. Laten we genieten van mooi Lelystad. Mijn dank aan de
organisaties die hier vanavond een presentatie geven en het zichtbaar
willen maken.
Trekpleisters
Er zijn heel wat steden in ons land die met een vorm van jaloezie
kijken naar de realisatie van diverse projecten en wat nog in de
steigers staat. In onze stedelijke marketing spreken we over de knopen
in de stad. Dat zijn economisch belangrijke, meestal recreatieve,
trekpleisters. Zoals bedrijven en instellingen die een nationale en
zelfs internationale bekendheid genieten en waarvan die bekendheid
afstraalt op de stad.
Daar moeten we zuinig op zijn, daar mogen we samen trots op zijn en we
moeten ons daarnaast realiseren dat het nog geen vanzelfsprekendheid
is dat deze organisaties kiezen voor een vestiging in onze stad. Maar
toch: de stad is een merk met bewijsbare merkkwaliteiten.
Historie
Dames en heren, laat ik even met u aan het begin van dit nieuwe jaar
in de geschiedenis duiken. Want ook voor een jonge stad in
ontwikkeling is de geschiedenis de basis. Toen de Bataviawerf zich
hier vestigde koos de legendarische scheepsbouwmeester Willem Vos voor
een centrale plaats aan de oever van het IJsselmeer en in de vaarroute
van de vroegere Oost-Indiëvaarders van de Vereenigde Oost-Indische
Compagnie op weg van Amsterdam naar Batavia. Een bewuste keus!
Toen de initiatiefnemer van Batavia Stad Outlet Shopping Stable
International met de gemeente in gesprek raakte over vestiging, lag er
al een indrukwekkende marktverkenning aan ten grondslag waaruit bleek
dat onze stad de beste vestigingsplek zou zijn. Alweer: een bewuste
keuze!
Toen de directie van de Hanzestad Compagnie op economische grondslag
koos voor een verplaatsing van de vloot van Kampen naar Lelystad, lag
daar een bewuste keus(!) aan ten grondslag. Direct onder zeil vanuit
de Bataviahaven het open water op en geen tijdverlies door het op- en
afvaren van de IJssel.
Vestigingslocatie
Allemaal facetten die duidelijk maken dat marktpartijen zelf heel goed
kunnen bepalen wat voor hen een prima vestigingslocatie is. Daar horen
wij als gemeente op in te spelen. Hoe zult u zeggen? Afgelopen
zaterdagavond kreeg de firma Hakbijl de B.K.L. trofee uit handen van
de voorzitter. De volgende woorden werden daarbij uitgesproken: de
samenwerking met de Gemeente Lelystad was uitstekend te noemen. Er
werd goed geluisterd en volgens afspraken gewerkt.
Dus eigenlijk heel eenvoudig: niet regulerend maar optimaal
faciliterend. Meer bezoekers en inwoners aantrekken, meer omzet
genereren, meer bekendheid verwerven en als gevolg daarvan een niet te
onderschatten element werkgelegenheid scheppen. Werkgelegenheid met
name voor jongeren op de arbeidsmarkt.
Werkgelegenheid
Als we er in slagen om onze stedelijke economie verder te versterken
is de kans groot dat we velen die nu nog aan de zijlijn staan in het
arbeidsproces kunnen integreren. Dat we op de goede weg zijn, bewijst
het aantal werkzoekenden dat we nog hebben. Dat aantal is gedaald van
bijna 2.200 naar ruim 1.600. Dat blijkt ook uit het feit dat de
werkloosheid in onze stad is gedaald van ruim 10% naar 7% en dat is
nog maar 1,1% boven het landelijke gemiddelde.
Ondernemende stad
Als we kijken naar de optelsom van publieksgerichte instellingen
aangevuld met het Aviodrome, het Nieuw Land Erfgoedcentrum, het RACM,
Mexx Outlet, de Oostvaardersplassen en ons Natuurpark, dan is hier een
unieke en bij voortduring ondernemende stad aan het ontstaan. Wij als
gemeente leggen wegen aan, bijvoorbeeld naar het nieuwe in aanbouw
zijnde woongebied Bataviahaven (met een prachtige boulevard) en
bouwden een in het gebied passende ondergrondse parkeergarage.
We moeten werken aan onze toekomst want we zijn er nog niet helemaal.
De winnaar van een ontwikkelingscompetitie gaat op een terrein van
ruim 3 ha. een event- en exhibitioncenter realiseren. We hebben grote
plannen die passen in onze stad, voldoende ambiance toevoegen, die
herhalingsbezoek stimuleren en die vooral het imago van onze stad nog
verder versterken. Kijk maar eens naar de bouwactiviteiten in ons
Stadshart.
Het nieuwe kleurrijke theater is nog niet opgeleverd of de bouwkranen
nemen opnieuw bezit van het centrum van de stad. Een revitalisering
van het stadshart dat nieuwe impulsen zal geven aan de detailhandel en
horeca en aansprekende winkelbedrijven onderdak gaat bieden en - ook
hier een bijdrage levert aan de groei van het aantal arbeidsplaatsen.
Kijk maar eens naar de plannen voor de uitbreiding van de luchthaven.
Dat kan maar zo een arbeidsplaatsenwinst opleveren van tussen de 2.000
en 4.000 banen.
Dames en heren, Batavia Stad Outlet Shopping heeft een uitbreiding
ondergaan en de samenwerking met de Bataviawerf krijgt gestalte. De
verdubbeling van de Bataviahaven is in volle gang. De bouwcombinatie
is gestart met de eerste fase van de fantasierijke bebouwing van de
boulevard. Ruim 400 jaar na de oprichting van de VOC komt er aan de
toenmalige vaarroute een factorij. Batavia Stad met de Bataviahaven
vormen de nieuwste kustontwikkeling van ons land. Daar dienen de stad
en de gevestigde ondernemers samen de vruchten van kunnen plukken. Ik
kijk er net als u hoop ik - met grote belangstelling naar uit.
Samenleving
Lelystad staat voor een boeiende samenleving. Onze stad is een
herkenbare multiculturele samenleving. Een samenleving die voldoende
sociale cohesie bewijst om als voorbeeld te mogen dienen voor andere
steden. Ik ben er trots op dat in onze stad diverse groeperingen in
harmonie met elkaar leven. Velen spannen zich in om die samenhang
tussen onze inwoners verder te bevorderen. Het gemeentebestuur kiest
voor een actief beleid op het gebied van integratie en wij zijn hen
die daar op eigen initiatief een bijdrage aan leveren dank
verschuldigd.
Ik roep onze inwoners uit die multiculturele groepen op om deel te
nemen aan onze samenleving, om hun ondernemingsgeest de ruimte te
geven, om cultureel in de stad te participeren, samen te sporten en
mee te denken en te praten in de wijk en de buurt. Velen doen dat al.
Ik hoop van harte dat anderen dat voorbeeld zullen volgen. U mag van
ons verwachten dat we daar een stevige steen aan bijdragen.
Initiatieven
2007 was een jaar waarin zaken werden afgerond ik denk met plezier
terug aan de opening van het theater - en andere van start gingen. Ik
denk dat 2008 niet anders zal zijn. We kunnen ons nu al verheugen op
de opening van de verdubbelde Bataviahaven en op de komst van het
opmerkelijke kunstwerk van zoals het al in de stad genoemd wordt de
hurkende man. In moderne termen Exposure genaamd! Dit wordt in de
toekomst ongetwijfeld de internationale icoon van de stad!
2008, het jaar van Ruimte voor nieuwe initiatieven, kwaliteit
toevoegen aan de stad en ons klaar maken voor alweer een nieuwe
uitdaging: de bouw van de woonwijk Warande. Onze ambities liegen er
niet om.
Merk Lelystad
Het merk wordt steeds sterker. Ik kom nog even terug op ons initiatief
om als stad meer als een krachtdadig merk in de markt te staan.
Daarvoor heb je merkdimensies nodig en samen met verschillende
partners denken en praten we over de samenstelling van die dimensies.
Kijkend naar wat we in deze stad allemaal ontwikkelen lijken
kernwoorden als avontuurlijk, gastvrij en ondernemend Lelystad op het
lijf geschreven. We kunnen dit ook onderbouwen. We kunnen het
bewijzen. Als je die drie begrippen bij elkaar optelt dan kun je niet
anders dan concluderen dat wij een zelfbewuste stad zijn.
Het college van burgemeester en wethouders heeft het bureau
Beerenschot opdracht gegeven, om het merk Lelystad nog sterker te
kunnen uitdragen en dit jaar dient dit uit te monden in een nieuw
city-marketing plan. Ik nodig u allen uit om aan dat denkproces mee te
werken.
Zodat de onbekende Nederlander zegt: Lelystad, dat is de booming stad,
waarin iedereen heel maar dan ook heel gelukkig is.
Dit komt door de prachtige woonwijken
Dit komt door de diversiteit aan werkgelegenheid
Dit komt door de ligging in de bossen
Dit komt door de aantrekkelijkheid van de kust
Dit komt door de fijne, aardige, betrokken inwoners.
Gezondheid en participatie
Laat ik eindigen waarmee ik ben begonnen. Dames en heren van harte
gefeliciteerd! 84% van de Lelystedelingen beoordeelt de eigen
gezondheid uitstekend tot goed. Maatschappelijk gezien zijn onder
andere de handhaving van een klimaat van tolerantie en verbetering van
de kwaliteit van onze dienstverlening als overheid factoren, die
inwoners gelukkiger maken. Wij hebben in algemene zin te maken met
zulke gelukkige en zich gezond voelende inwoners. Dat is een prima
start voor 2008 en een goede basis om verder te bouwen aan onze stad.
We zullen ook oog moeten hebben en houden voor de inwoners, die het
minder hebben. 80% is een mooi resultaat. Maar ons motto is niet voor
niets Iedereen doet mee!. Daarom zullen we ook in 2008 verdere
impulsen geven aan onder andere ons armoedebeleid. We nemen de
uitdaging aan om die 80% aanzienlijk te verhogen. En het is waar; wie
vecht kan verliezen. Maar vechten we niet tegen de armoede en
achterstanden dan hebben we al verloren!
Namens het gemeentebestuur wens ik u allen een succesvol en gezond
nieuw jaar toe.
Margreet Horselenberg
Burgemeester gemeente Lelystad
7 januari 2008
---
Gemeente Lelystad