Senternovem


08-01-2008 | Meer ICT-toepassingen in dienstensector mogelijk

De potentie van ICT-toepassingen voor de productiviteitstoename in de dienstensector wordt nog lang niet ten volle benut. Dat constateerden deelnemers aan de open marktconsultatie over de toekomst van diensteninnovatie en ICT op 29 november 2007 in het WTC congrescentrum in Amsterdam.

Tijdens de bijeenkomst, georganiseerd door het Telematica Instituut en SenterNovem, stelden de ondernemers verder vast dat Nederland wel één van de meest geavanceerde diensteneconomieën is in de westerse wereld en over een goede ICT-infrastructuur beschikt met belangrijke internetknooppunten, gekoppeld aan een hoge acceptatie van internet en een hoge penetratie van breedband.

Het Telematica Instituut heeft het initiatief genomen voor een innovatietraject op het gebied van diensten en ICT. Het innovatietraject vindt plaats in het kader van de innovatie in dialoog-aanpak van SenterNovem en het ministerie van Economische Zaken. Het Telematica Instituut bundelt hierbij de krachten aan de marktzijde. SenterNovem faciliteert de processen om te komen tot visie- en strategie-ontwikkeling op dit terrein.

De komende periode wordt gebruikt om in samenspraak met bedrijfsleven en experts tot de juiste ambities, focus en analyse van de thematiek te komen. De focus ligt op de relatie tussen diensteninnovatie en ICT. De resultaten van de bijeenkomst op 29 november worden gebruikt om de richting van het innovatietraject mede vorm te geven.

Aan het evenement deden zo'n honderd deelnemers mee, onder wie veel MKB'ers. Tijdens de bijeenkomst was er veel ruimte om in kleine groepen van gedachten te wisselen en te discussiëren. Thema's die aan de orde kwamen zijn: ICT, finance, media, zorg en welzijn en zakelijke dienstverlening en dwarsverbanden. Deze thema's zijn bekeken vanuit de rol van consument, burger, patiënt en werknemer.

'Coachende' apparatuur
Volgens Wil Janssen van het Telematica Instituut leverde de bijeenkomst veel input op, waarbij vooral de dwarsverbanden tussen de diverse thema's uitgebreid besproken werden. "Neem bijvoorbeeld de relatie tussen ICT en zorg", zegt hij. "De burger krijgt steeds meer hulpmiddelen ter beschikking die hem vertellen of hij gezond is, of hij gezond eet en voldoende beweegt. In de toekomst komen ook steeds meer 'coachende' apparaten en diensten beschikbaar waardoor ouderen bijvoorbeeld langer zelfstandig kunnen blijven."

Ook de relatie tussen media en de financiële sector is interessant, meent Janssen. De rol van de consument verandert. Hij is steeds meer op internet aanwezig, samen met vrienden in communities. "Voor verzekeraars die pensioenaanvullingen aan de man willen brengen, kan het bijvoorbeeld interessant zijn te participeren in communities over reizen naar vere landen in plaats van marketingbudget in te zetten voor traditionele reclame", zegt Janssen. "Dienstverleners, zeker de financiële sector, moeten meer en meer op zoek naar de klant en niches bedienen. Media kunnen daarbij helpen en als kanaal dienen."

Er werd ook fel gediscussieerd over de rol van technologie. Is het belangrijk op dat gebied zelf in te zetten op innovatie, samen te werken met internationale spelers, of kunnen we dat aan het buitenland overlaten en daarvan gebruikmaken? In verschillende sectoren is daar een ander beeld bij, zegt Janssen. "In elke geval spelen de bijbehorende verdienmodellen een cruciale rol."

Janssen: "De vervolgstap is de ambitie van het bedrijfsleven vast te leggen en aan te geven wat een innovatieprogramma moet brengen om die ambitie te realiseren."
Een uitgebreid verslag van de marktconsultatie vind u binnenkort op www.innovatieindialoog.nl