AutoRai

De nieuwe Subaru Impreza WRX STI: opvolger van een legende

(1/8/2008)
Subaru introduceert zijn nieuwe topmodel van de onlangs gelanceerde Impreza-reeks: de Impreza WRX STI met liefst 300 pk/221 kW. De eerste auto in deze legendarische serie werd in 1994 op de Japanse markt geïntroduceerd. En sindsdien is het WRX STI-concept tot op de dag van vandaag geëvolueerd en verder ontwikkeld.

Subaru bleef daarbij altijd trouw aan de filosofie van het ontwikkelen van echte rijdersautoâs die de bestuurder het gevoel van totale controle verschaffen, zelfs in extreme omstandigheden. Deze uitzonderlijke kwaliteiten zijn met name te danken aan Subaruâs unieke systeem van permanente vierwielaandrijving, Symmetrical All Wheel Drive. Uitgaande van dit systeem en op basis van genoemde filosofie heeft het projectteam voor de derde generatie Impreza WRX STI een auto ontwikkeld, die niet alleen nog hogere en fascinerender prestaties levert, maar ook over nog betere rij- en stuureigenschappen beschikt. De gecontroleerde wijze waarop het vermogen van de Impreza WRX STI wordt geleverd, zal de bestuurder in alle rijsituaties volop vertrouwen geven. Zelfs de meest veeleisende rijders krijgen het gevoel met een uitzonderlijke auto op pad te zijn.

Superieur in alle opzichten
De Subaru Impreza WRX STI is voorzien van een 2,5 liter boxer-turbomotor die liefst 300 pk (221 kW) op de been brengt. Met zijn koppel van liefst 407 Nm en close-ratio zesversnellingsbak staat dit garant voor onvoorstelbare prestaties. Zo accelereert de Impreza WRX STI in welgeteld 5,2 seconden naar â100â en is zijn topsnelheid begrensd op 250 kilometer per uur. Beide uitvoeringen die Subaru op de markt brengt (WRX STI en WRX STI Executive) beschikken af fabriek over Subaruâs elektronische rijdynamiek regeling âVehicle Dynamics Controlâ en van de Legacy/Outback bekende âSI-DRIVEâ. Standaard op beide versies zijn onder meer 18 inch lichtmetalen velgen, multimode DCCD, climate control, cruise control, curtain airbags, een ruitenwisserontdooisysteem, verwarmbare voorstoelen, een zowel axiaal als verticaal verstelbaar stuurwiel en sportstoelen voorin.

Gaat het om de Subaru Impreza WRX STI Executive, dan wordt de lijst met standaardvoorzieningen nog langer. Tot het Executive-pakket behoren namelijk ook nog zaken als DVD-navigatie, 18-inch lichtmetalen BBS-wielen, Recaro-stoelen voorin, sleutelloze toegang en een start/stop knop voor het starten en uitschakelen van de motor.

De nieuwe Impreza WRX STI is leverbaar in de kleuren Obsidian Black Pearl, Dark Grey Metallic, Midnight Blue Pearl, Lightning Red, WR Blue Mica en Spark Silver Metallic.

Technisch gezien profiteert de Impreza WRX STI van exclusieve systemen die op essentiële punten in de auto werden geïmplementeerd om de prestaties van Subaruâs Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC3) optimaal te benutten. Dit alles heeft er in geresulteerd dat het nieuwe vijfdeurs hatchback-model op sportief gebied tot de absolute top behoort.

Als wereldwijd opererende autofabrikant is Subaru van mening dat prestaties moeten samengaan met veiligheid en respect voor het milieu. De derde generatie WRX STI is dan ook ontwikkeld om een goede score op prestatiegebied te combineren met functionaliteit, comfort in het dagelijks gebruik, veiligheid van topklasse en milieuverantwoord gebruik.

Als prestatiegericht vlaggenschip is de derde generatie Impreza WRX STI Subaruâs nieuwe referentiepunt in de AWD-klasse van supersportieve âgewoneâ personenautoâs.

Prestaties - Prestige - Sportiviteit
Van meet af aan vormen ultieme prestaties de kern van het WRX STI-concept. Terwijl de prestaties werden aangescherpt om aan de hoge verwachtingen van trouwe fans tegemoet te komen, zijn ook de functionaliteit, de veiligheid en de milieuaspecten onder de loep genomen om de producteigenschappen op een zo breed mogelijk terrein te verbeteren.

Daarnaast is veel aandacht besteed aan de rijkwaliteiten en het design om de aantrekkingskracht en het imago van het model te versterken.

Het supersportieve AWD-concept van de Subaru Impreza WRX STI verenigt prestaties, prestige en sportiviteit in één enkel project.

Vijfdeurs hatchback
Subaru koos voor het vijfdeurs hatchback-concept omdat dit de ideale sportieve auto voor weggebruik is. Bovendien is dit type carrosserie ook bijzonder geschikt voor competitieve prestaties in rallyâs:


1) Dankzij de korte overhang aan de achterkant is de overstuurneiging geringer, wat een responsiever stuurgedrag in bochten oplevert.


2) De stabiliteit kon worden bevorderd dankzij het vergroten van de wielbasis en de spoorbreedte van de voor- en achterwielen.


3) De aerodynamische prestaties werden verbeterd door de goede balans van de lifteffecten aan de voor- en achterkant.


4) Dankzij de compactere carrosserie is het totaalgewicht van de auto gelijk gebleven, ondanks een groter aantal veiligheidsvoorzieningen dat deel uit maakt van de standaarduitrusting.


5) De ervaringen die bij de fabricage van stationwagons zijn opgedaan hebben geresulteerd in een bijzonder sterke vijfdeurs carrosseriestructuur.

Drie sleutelfactoren om de handling te meten
Tijdens het ontwikkelingsproces werd veel aandacht besteed aan de communicatie tussen de bestuurder en de auto, zodat de klanten verzekerd kunnen zijn van puur rijplezier. Volgens het projectteam van de nieuwe Impreza WRX STI kan de essentie van deze communicatie worden samengevat in drie sleutelfactoren: tractie, respons en stabiliteit. Het team heeft deze drie factoren gebruikt om gedurende de ontwikkeling de handling van de autoâs te meten.


1) Maatgevend voor de tractie is het wegcontact van alle vier wielen. Dit kan worden bevorderd door een optimale balans van de prestaties van carrosserie- en onderstelsystemen.


2) Een optimale respons betekent dat de auto met de juiste snelheid en in de juiste mate reageert op de commandoâs van de bestuurder.


3) Onder alle omstandigheden moet een maximum aan stabiliteit worden gehandhaafd om de rijders niet alleen vertrouwen te geven, maar ook de vrijheid om volop te profiteren van de uitstekende handlingkwaliteiten die de Symmetrical AWD-lijn te bieden heeft.

Design
De sterk uitgebouwde wielkasten zijn kenmerkend voor de volgens het principe âvorm volgt functieâ ontworpen vijfdeurs carrosserie. De geprononceerde wiglijn, die vanaf de voorbumper over de flank naar achteren loopt, en de scherpe profilering ter hoogte van de taille creëren licht- en schaduweffecten, waardoor de aanblik van de auto varieert, afhankelijk van de lichtinval. De voor- en achterschermen zorgen niet alleen voor een constante luchtstroom van de voorbumper naar de achterbumper; door hun prominente aanwezigheid maken ze de WRX STI ook direct herkenbaar als sportief topmodel.

De aërodynamisch gebogen vorm van de voorbumper naar het voorscherm helpt opwaartse krachten te verminderen en draagt bij tot het behoud van de koersstabiliteit bij hoge snelheden. Het motorcompartiment wordt geventileerd door middel van luchtsleuven aan weerszijden van de voorbumper en aan de achterzijde van de voorschermen.

Opvallende details van de stoere radiateurgrille zijn de scherpe vleugelvorm met de metaalgazen roosters die de aangeboren sportiviteit van de auto onderstrepen. De in carrosseriekleur gespoten omlijsting benadrukt de toegenomen breedte van de carrosserie. De achterrand van elk voorspatscherm wordt gesierd door een kersrood STI-logo.

Het uitlaatsysteem is uitgevoerd met dubbele eindpijpen. Lichtmetalen wielen met een diameter van 18â zijn standaard op de basisversie. Deze wielen benadrukken niet alleen het stoere en soevereine karakter van de Impreza WRX STI, maar stralen ook kwaliteit en elegantie uit. Speciale 18â lichtmetalen wielen van BBS met een markant spaakmotief zijn standaard op de Impreza WRX STI Executive.

Interieur
Het interieur is afgewerkt in zwart en zilver om de vloeiende vormen van het design goed te laten uitkomen, en om een indruk van sportiviteit en elegantie te creëren. Dynamische designs met decoratieve details in middenconsole en portierpanelen geven een ruimtelijk effect. De informatiedisplay â die permanent de buitentemperatuur, kilometerstand en tijd aangeeft â, evenals het optionele navigatiescherm en de audiodisplay, zijn hoog in het dashboard geplaatst voor een optimale afleesbaarheid en functionaliteit.

De met Alcantara en leer beklede kuipstoelen bieden de bestuurder en voorpassagier volop comfort en steun. Daarnaast zijn speciale Recaro-sportstoelen verkrijgbaar die extra zijdelingse steun bieden en uitblinken door hun comfortabele rijpositie voor een sportieve rijstijl. De hoogteverstelling maakt het mogelijk om de positie van de heupen verder te verlagen. De Recaro-stoelen zijn standaard op de Impreza WRX STI Executive.

Het met leer beklede driespaaks stuurwiel is verticaal en axiaal verstelbaar en de naaf is voorzien van een STI-logo. De module van het instrumentenpaneel bevat drie grote meters: een centraal geplaatste toerenteller met aan weerszijden daarvan een snelheidsmeter en een brandstofmeter. De wijzerplaten zijn uitgevoerd in kersrood â de kenmerkende STI-kleur die een gevoel van kwaliteit en sportiviteit tot uitdrukking brengt â en de meters zijn âs avonds rood verlicht. Wanneer het contact wordt aangezet, bewegen de wijzers van de drie meters eerst naar hun maximum waarden, om vervolgens snel naar hun uitgangsposities terug te keren. Deze procedure geeft een fascinerend tintje aan het starten van de auto. De metermodule is verder uitgerust met een indicator voor hoge toerentallen, een DCCD-koppelindicator en een opschakelindicator. Verder worden er rode LED-lampjes gebruikt voor de verlichting van de portierdorpels en het console-bergvak. De middenconsole is voorzien van een STI-logo dat verlicht is wanneer de koplampen branden.

Basisconcept
Dankzij de langere wielbasis en de grotere spoorbreedte beschikt de Impreza WRX STI over ideale afmetingen om een uitstekende koersstabiliteit en handling te garanderen.

Vergeleken met het voorgaande model is de wielbasis met 100 mm toegenomen, terwijl de spoorbreedte vóór met 40 mm en achter met 45 mm is vergroot. De vijfdeurs carrosserie zorgt voor een uitstekende balans tussen de opwaartse krachten aan de voorzijde en de gewenste downforce aan de achterzijde, wat resulteert in ideale aerodynamische eigenschappen.

De geringere overbouw aan de voor- en achterzijde leidt tot een vermindering van de giermomenten, zodat een stabiele handling is verzekerd zonder dat concessies hoefden te worden gedaan aan de interieurruimte. De carrosseriestructuur is versterkt met het oog op de hogere prestaties en de verbeterde uitrusting. Dankzij de geavanceerde carrosserieconstructie is het totaalgewicht ten opzichte van het voorgaande model echter nagenoeg onveranderd gebleven.

Krachtbron
Zoals van Subaru mag worden verwacht, bestaat het hart van de Impreza WRX STI uit een technisch geavanceerde boxermotor. De lichte, compacte en stijve constructie, gecombineerd met de uitstekende balans van de draaiende delen, maakt dit motorconcept bij uitstek geschikt voor toepassing in sportieve autoâs.

Bij de ontwikkeling van de motor voor de Impreza WRX STI kon van deze ideale basis worden uitgegaan. Door de fijntuning van alle afzonderlijke technische elementen, hebben de ingenieurs een bijzondere krachtbron gecreëerd die een enorme hoeveelheid vermogen levert zonder dat dit ten koste gaat van de milieudoelstellingen.

Subaru 2,5-liter turboboxermotor met 16 kleppen en Dual AVCS Deze motor beschikt al vanaf lage toerentallen over een gigantisch koppel, terwijl hij tegelijkertijd soepel kan worden opgejaagd naar de rode zone die bij 6.700 tpm begint. Het hogere koppel over het hele toerenbereik vertaalt zich in een betere respons en een snellere acceleratie. Met zijn hoge prestaties zal deze pure sportmotor de verwachtingen van zelfs de meest veeleisende bestuurders overtreffen.

De belangrijkste en bepaald indrukwekkende cijfers: de 2,5 liter boxer-turbomotor levert een koppel van 407 Nm. Het vermogen komt op 300 pk/221 kW en de standaardsprint vanuit stilstand naar â100â neemt 5,2 seconden in beslag. De topsnelheid van de Impreza WRX STI is elektronisch begrensd op 250 kilometer per uur.

Ondanks het hoge prestatieniveau voldoet de motor aan de strenge Euro IV-uitlaatemissienorm en heeft hij een lager brandstofverbruik dan het voorgaande model, dat al goed scoorde in zijn klasse. De nieuwe Impreza WRX STI-motor heeft niet alleen meer sportief temperament, maar is ook intelligenter dankzij nieuwe geavanceerde elektronische systemen.

Vermogensregeling


1) Elektronisch geregelde gasklep (ETC)

Dankzij de elektronische aansturing van de gasklep (âmens-machine interfaceâ) is het mogelijk om het vermogen van de prestatiegerichte motor nauwkeurig te regelen. Het systeem draagt ook bij tot brandstofbesparing.


2) Dual Active Valve Control System (AVCS)

De variabele timing van zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen is nauwkeurig afgestemd op een optimale cilindervulling en een schone verbranding over het hele toerenbereik. De dubbele variabele kleptiming heeft een gunstige invloed op zowel het koppel bij lage tot middelhoge toerentallen, als het vermogen bij hoge toerentallen en de algehele milieuprestaties.


3) Intercooler

De capaciteit van de intercooler is vergroot om het vullingsrendement te verbeteren.


4) Dwars gemonteerde uitlaatdemper

De capaciteit van de uitlaatdemper is vergroot door de lay-out te wijzigen en de demper niet meer in langsrichting maar dwars te monteren.

Milieuprestaties


1) Tumble Generation Valve (TGV)

Dit mechanisme wekt sterke verticale wervelingen op in de inlaatluchtstroom, waardoor de samenstelling van het benzineluchtmengsel kan worden verbeterd onder koude omstandigheden. Dit resulteert in een geringere uitstoot van schadelijke gassen direct na een koude start.


2) Secondary Air System

Het secundaire luchtinspuitsysteem injecteert een gedoseerde hoeveelheid verse lucht in de uitlaatpoort terwijl de motor koud is, zodat eventueel onverbrand gas alsnog kan worden verbrand. Dit vermindert de emissie van koolwaterstoffen en zorgt voor een vlotte opwarming van de katalysator, waardoor deze sneller in werking treedt.

Aandrijflijn
Om de rij- en stuureigenschappen van de auto gelijke tred te laten houden met het hoge prestatieniveau, werd de aandrijflijn volledig onder de loep genomen en geperfectioneerd door gebruik te maken van Subaruâs rijke ervaring op het gebied van geavanceerde aandrijf- en ondersteltechnieken. Het resultaat van deze inspanningen is dat de Impreza WRX STI exact en voorspelbaar reageert op de wensen van de bestuurder en aldus een ongekende rijsensatie oplevert.

SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive)
SI-DRIVE biedt bestuurders van de WRX STI de mogelijkheid om uit drie modi voor het motormanagement te kiezen, al naar gelang de rijomstandigheden of de gewenste rijstijl. De instellingen variëren van de meest responsieve en enthousiasmerende prestatiemodus tot een stadsmodus om soepel en zuinig in stedelijk verkeer te rijden. Dankzij SI-DRIVE kunnen bestuurders in alle situaties maximaal profiteren van het veelzijdige potentieel van de WRX STI-motor.


1) Intelligent (I) modus:

In deze stand is de koppelkarakteristiek van de motor afgestemd op lagere waarden in verhouding tot de gaspedaalstand, waardoor de auto soepeler rijdt. In de intelligente modus wordt ook de opschakelindicator in het instrumentenpaneel geactiveerd, om de aanbevolen opschakeltijdstippen voor een zuinig brandstofverbruik aan te geven. Deze modus is aan te bevelen wanneer een subtiel gebruik van het gaspedaal is vereist, zoals bij het rijden in files of wanneer de bestuurder - om welke reden dan ook â rustig wil rijden. In geval de bestuurder plotseling meer koppel verlangt (bijvoorbeeld om een kruispunt over te steken), kan door het dieper indrukken van het gaspedaal tijdelijk de intelligente modus worden uitgeschakeld om een maximum koppel te leveren.


2) Sport (S) modus:

In deze modus is de koppelkarakteristiek van de motor op de meest directe manier afgestemd op de gaspedaalstand. Met deze universele instelling kan de bestuurder elke rijsituatie het hoofd bieden.


3) Sport Sharp (S#) modus:

In deze stand wordt het potentieel van de Impreza WRX STI-motor volledig benut. De koppelkarakteristiek is afgestemd op de hoogst mogelijke waarden in verhouding tot de gaspedaalstand, zodat de bestuurder kan rekenen op de snelste respons die bij de rijsituatie past. Deze modus is aan te bevelen in geval van een sportieve rijstijl.

Handgeschakelde 6-versnellingsbak
Een soepele en exacte bediening van de versnellingsbak vormt een essentiële voorwaarde voor sportief rijplezier. De versnellingsbak van de Impreza WRX STI is gebaseerd op de in eigen huis ontwikkelde handgeschakelde zesbak, die zich reeds een goede reputatie heeft verworven op het gebied van schakelprecisie en duurzaamheid. In verband met het hogere prestatieniveau werd het schakelsysteem verder verbeterd:


1) Door de toepassing van synchronisatie met driedubbele conus op de eerste versnelling is de benodigde kracht voor het schakelen met 30 procent verminderd.


2) De inwendige wrijving is verminderd door het ontwerp te wijzigen van de schakelmoffen voor 1e-2e, 3e-4e en 5e-6e versnelling.

Handling van de auto (Vehicle Handling Control Mechanism) De uitzonderlijke rijkwaliteiten van de Impreza WRX STI zijn met name te danken aan Subaruâs unieke systeem van vierwielaandrijving: Symmetrical AWD. Dit bestaat uit een boxermotor, die door zijn platte bouw van nature een laag zwaartepunt heeft, en een geavanceerd vierwielaandrijfsysteem met efficiënte symmetrische layout. Om de handling van de auto te bevorderen, zijn de steunen van de krachtbron aan de voorzijde met 22 mm verlaagd en met 10 mm bij het centrale differentieel. Het centrale differentieel is van het DCCD-type (Driverâs Control Center Differential System), dat het aandrijfkoppel variabel over de voor- en achteras verdeelt, variërend van 41:59 bij gelijkmatig rechtuitrijden op een stroef wegdek tot volledige blokkering bij het doorslippen van de voor- of achterwielen. Door het regelen van de koppelverdeling kan het DCCD-systeem de beste balans tussen wendbaarheid en stabiliteit garanderen.

AWD met Multi-mode Driverâs Control Center Differential (DCCD) Het Multi-mode DCCD-systeem omvat een mechanisch centraal differentieel in combinatie met een handmatig en elektronisch geregelde differentieelblokkering (Limited Slip Differential). Deze regelt de verdeling van het aandrijfkoppel over de voor- en achteras, teneinde het best mogelijke rijgedrag te garanderen. In het Multi-mode DCCD-systeem van de Impreza WRX STI zijn drie automatische LSD-regelprogrammaâs opgenomen en een handmatige modus. Hieruit kan de bestuurder kiezen, al naargelang de persoonlijke voorkeur of de weg- en rijcondities:


1) AUTO Modus

Deze standaardinstelling is geschikt voor alle weg- en rijomstandigheden.


2) AUTO+ Modus

De differentieelblokkering is permanent ingeschakeld om tijdens het rijden op gladde wegen een maximale tractie te waarborgen.


3) AUTO- Modus

De differentieelblokkering is permanent uitgeschakeld om de best mogelijke handling op droge wegen met voldoende adhesie te waarborgen.


4) Handmatige Modus

Het effect van de differentieelblokkering kan handmatig via zes stappen worden ingesteld. Deze modus is bedoeld voor speciale situaties zoals op ongeplaveide wegen in combinatie met een sportieve rijstijl.

Multi-Mode Vehicle Dynamics Control System
Daar waar het Symmetrical AWD-systeem actief werkt om de handlingskarakteristieken van de auto te regelen, fungeert het Vehicle Dynamics Control-systeem als een ondersteuningssysteem om de stabiliteit van de auto te bewaren indien deze in een slip dreigt te raken. Dit gebeurt door het motorvermogen te reguleren en door de onafhankelijke aansturing van de vier wielremmen. Om de bestuurders meer vrijheid te geven in het regelen van de handling en prestaties, kent het systeem drie instellingen:


1) NORMALE Modus

Deze standaardmodus kan worden gebruikt in alle weg- en rijomstandigheden. Alle functies van het ABS, het TCS (tractieregelsysteem) en de stabiliteitsregeling zijn normaal geactiveerd.


2) TRACTIE Modus

De activering van zowel TCS (tractieregelsysteem) als stabiliteitsregeling is begrensd om sportief ingestelde bestuurders in staat te stellen de auto opzettelijk te laten driften. Hierdoor kan het volle motorvermogen worden afgegeven, zelfs in condities waarin de regeling normaliter zou ingrijpen.


3) UIT Modus

Het systeem kan worden uitgeschakeld, uitgezonderd de ABS-functie. Deze modus is bedoeld voor extreme omstandigheden, zoals het wegrijden uit diepe sneeuw of modder.

In elke stand maakt het standaard ABS gebruik van de Super Sport ABS-functie, teneinde bestuurders het best mogelijke weggedrag te garanderen wanneer het antiblokkeersysteem wordt geactiveerd. Het systeem is voorzien van een EBD-functie (Electronic Brake Force Distribution) om, afhankelijk van de gewichtsverdeling over de assen, een optimale verdeling van de remkracht over de voor- en achteras te verkrijgen.

Voor- en achterasdifferentieel met automatische blokkering Om het verlies aan aandrijfkoppel tot een minimum te beperken en de bestuurder een maximum aan rijplezier te bieden, worden uiterst responsieve, koppelgevoelige blokkeersystemen toegepast op zowel het vooras- als het achterasdifferentieel.

Voorasdifferentieel met Helical LSD

De koppelverdeling wordt met behulp van een wormsper aangepast aan de omstandigheden, zodat de bestuurder in extreme omstandigheden kan anticiperen op de reactie van de auto.

Achteras met Torsen LSD

Het Torsen-differentieel reageert zeer snel en soepel op tractieverschillen tussen de achterwielen, wat het weggedrag van de auto bijzonder voorspelbaar maakt.

Chassis
Subaruâs Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC^3) werd ontwikkeld om het potentieel van de auto optimaal te benutten. Door een uiterst sterk geconstrueerde carrosserie te combineren met een sportief afgestemde wielophanging, is het wegliggingspotentieel geoptimaliseerd, waardoor zowel de handling als het rijcomfort zijn verbeterd.

Voorwielophanging
De voorwielophanging is van het McPherson-type met omgekeerde veerpoten. De grotere spoorbreedte zorgt voor een grotere stabiliteit, terwijl daarnaast de wegligging aanzienlijk is verbeterd door een aangepaste geometrie: zo zijn de toespoor en de wielvlucht veranderd en is de veerweg vergroot.

De nieuw ontworpen stabilisatorstangen en de gegoten aluminium wieldraagarmen vergroten de zijdelingse stijfheid van de ophanging en de torsieweerstand van de carrosserie, wat bijdraagt tot een messcherpe en responsieve besturing van de auto.

Achterwielophanging
De Impreza WRX STI is uitgerust met een nieuw ontwikkelde achterwielophanging met dubbele draagarmen. Voor een superieure wegligging werd de geometrie geoptimaliseerd, door aanpassing van de toespoor- en wielvluchthoeken, door regeling van de liftbeweging en door vergroting van de veerweg. Schokken en weggeluiden die het rijcomfort zouden kunnen aantasten, worden doeltreffend gefilterd door toepassing van een goed geïsoleerd subframe.

Remmen
Om aan de hoge eisen van de eigenaars van prestatiegerichte modellen te voldoen, werd samen met Brembo een inwendig geventileerd schijfremsysteem ontwikkeld voor de Impreza WRX STI. In combinatie met de expansievrije remslangen, de door een trekstang bediende rembekrachtiger, het verbeterde rempedaalsysteem en de geoptimaliseerde hoofdremcilinder, zijn zowel de respons als de doseerbaarheid van het remsysteem verbeterd.


1) Noodremassistentie

Bij het snel indrukken van het rempedaal zal automatisch de maximum remdruk worden opgebouwd. Hierdoor zal de bestuurder in geval van een noodstop over de volledige capaciteit van het remsysteem kunnen beschikken.


2) Super Sport ABS met Electronic Brake Force Distribution (EBD)

Naast een invoersignaal van de sensor voor de zijdelingse G-kracht, ontvangt de ABS-regelmodule signalen van de stuurhoeksensor en de giermomentsensor. Op basis van deze signalen bepaalt de regelmodule wanneer en hoe het systeem in kritische situaties moet worden geactiveerd. Het systeem communiceert ook met de DCCD-regelmodule om er voor te zorgen dat de wegligging en koersstabiliteit optimaal behouden blijven bij het realiseren van betrouwbare remprestaties. Het ABS-systeem is geïntegreerd met een elektronische remkrachtverdeling (EBD) die voorkomt dat de remweg wordt beïnvloed door verschillen in de gewichtsverdeling over de voor- en achteras (afhankelijk van het aantal passagiers, de hoeveelheid bagage e.d.).


3) Hill Start Assist System

Om vanuit stilstand soepel op een helling naar boven te kunnen wegrijden, houdt het systeem de remdruk nog gedurende ca. 1 seconde vast nadat het rempedaal is losgelaten.

Wielen & Banden


1) 18â banden en 8 1/2J lichtmetalen wielen (standaard)

De lichtmetalen wielen zijn uitgevoerd in een fraai vijfspaaks design. Vanwege hun buitengewoon evenwichtige prestaties op zowel droge als natte wegen zijn de velgen uitgerust met Dunlop SP600-banden in de maat 245/40R18.


2) 18â banden en 8 1/2J BBS-lichtmetalen wielen (standaard op Executive). De lichtmetalen wielen onderscheiden zich door hun elegant design met vinvormige spaken. Vergeleken met de standaard wielen bezitten dezeBBS-wielen een grotere stijfheid, terwijl ze bovendien ca. 3 kilogram lichter zijn.

Carrosserieconstructie
Vergeleken met het normale Impreza-model, is de Impreza WRX STI uitgerust met een geavanceerde versie van Subaruâs legendarische ringvormige verstevigingskooi. Daarbij zijn alle stijlen versterkt met frames die in een ringvorm rondom de carrosseriestructuur zijn aangebracht. Versterkingen zijn toegevoegd om een stevige verbinding te bewerkstelligen tussen het onderste deel van de voorstijlen en de bovenste frames, waardoor ook de veerpootbevestiging op het carrosserieframe is versterkt. Verder zijn er versterkingen aangebracht in het bovenste deel van de achterklepopening.

Dankzij de compacte bouw van de carrosserie en de toepassing op grote schaal van hoogwaardig staal, waaronder 590 MPa-staal voor de belangrijkste carrosserieframes, heeft het nieuwe model niet alleen aan torsiestijfheid gewonnen, maar is het tevens 11 kilogram lichter dan het voorgaande Impreza WRX STI-model.

Veiligheid
Door het verder ontwikkelen van de ringvormige
carrosserieverstevigingskooi bezit de Impreza WRX STI een zeer hoog passief veiligheidsniveau. Dit betekent dat zowel frontale botsingen als aanrijdingen van opzij en van achteren doeltreffend kunnen worden geabsorbeerd. De motorkap is speciaal ontworpen om, bij aanrijdingen met voetgangers of fietsers, ernstig letsel te voorkomen.

Alle modellen zijn uitgerust met SRS-frontairbags, voorzien van een tweefase-opblaasmechanisme. Daarnaast omvat de standaarduitrusting SRS-zijairbags en gordijnairbags, evenals 3-punts veiligheidsgordels op alle zitplaatsen. Een samendrukbaar rempedaal is op alle modellen beschikbaar om het risico van voetletsel bij een frontale botsing te verminderen.

Bagage- en interieurruimte
Dankzij het feit dat de geheel nieuwe achterwielophanging met dubbele draagarmen weinig plaats inneemt, beschikt de Impreza WRX STI over een bredere en diepere bagageruimte. De brede, vlakke vloer biedt ruimschoots plaats aan twee golftassen of vijf gewone tassen. De bredere portieropeningen maken het in- en uitstappen gemakkelijker en dankzij de grote openingshoek van de achterdeuren (75 graden) is de achterbank uitstekend toegankelijk. De opbergvakken in de portieren bieden ook plaats aan 500 ml PET-flessen. Verder kunnen in de middenconsole 8 CDâs worden opgeborgen, terwijl het consolebergvak geschikt is voor het bewaren van kleine voorwerpen.

Diversen
Tot de standaardvoorzieningen van de WRX STI behoren Xenon-verlichting met koplampsproeiers, een elektronische startblokkering en gasdrukveren op de achterklep. Een DVD-navigatiesysteem met VGA-beeldscherm en audiomogelijkheid is verkrijgbaar als fabrieksoptie (standaard op Executive).

Leveringsprogramma Subaru Impreza WRX STI in Nederland:

Impreza 2.5 WRX STI per 8 januari 2008 ⬠54.304,-

per 1 februari 2008 ⬠55.695,-

Impreza 2.5 WRX STI Executive per 8 januari 2008 ⬠60.412,-

per 1 februari 2008 ⬠61.695,-

De nieuwe modellen zijn in de loop van deze maand leverbaar.