De nieuwe Subaru Impreza WRX STI: opvolger van een legende
(1/8/2008)
Subaru introduceert zijn nieuwe topmodel van de onlangs gelanceerde
Impreza-reeks: de Impreza WRX STI met liefst 300 pk/221 kW. De eerste
auto in deze legendarische serie werd in 1994 op de Japanse markt
geïntroduceerd. En sindsdien is het WRX STI-concept tot op de dag van
vandaag geëvolueerd en verder ontwikkeld.
Subaru bleef daarbij altijd trouw aan de filosofie van het ontwikkelen
van echte rijdersautoâs die de bestuurder het gevoel van totale
controle verschaffen, zelfs in extreme omstandigheden. Deze
uitzonderlijke kwaliteiten zijn met name te danken aan Subaruâs unieke
systeem van permanente vierwielaandrijving, Symmetrical All Wheel
Drive. Uitgaande van dit systeem en op basis van genoemde filosofie
heeft het projectteam voor de derde generatie Impreza WRX STI een auto
ontwikkeld, die niet alleen nog hogere en fascinerender prestaties
levert, maar ook over nog betere rij- en stuureigenschappen beschikt.
De gecontroleerde wijze waarop het vermogen van de Impreza WRX STI
wordt geleverd, zal de bestuurder in alle rijsituaties volop
vertrouwen geven. Zelfs de meest veeleisende rijders krijgen het
gevoel met een uitzonderlijke auto op pad te zijn.
Superieur in alle opzichten
De Subaru Impreza WRX STI is voorzien van een 2,5 liter
boxer-turbomotor die liefst 300 pk (221 kW) op de been brengt. Met
zijn koppel van liefst 407 Nm en close-ratio zesversnellingsbak staat
dit garant voor onvoorstelbare prestaties. Zo accelereert de Impreza
WRX STI in welgeteld 5,2 seconden naar â100â en is zijn topsnelheid
begrensd op 250 kilometer per uur. Beide uitvoeringen die Subaru op de
markt brengt (WRX STI en WRX STI Executive) beschikken af fabriek over
Subaruâs elektronische rijdynamiek regeling âVehicle Dynamics Controlâ
en van de Legacy/Outback bekende âSI-DRIVEâ. Standaard op beide
versies zijn onder meer 18 inch lichtmetalen velgen, multimode DCCD,
climate control, cruise control, curtain airbags, een
ruitenwisserontdooisysteem, verwarmbare voorstoelen, een zowel axiaal
als verticaal verstelbaar stuurwiel en sportstoelen voorin.
Gaat het om de Subaru Impreza WRX STI Executive, dan wordt de lijst
met standaardvoorzieningen nog langer. Tot het Executive-pakket
behoren namelijk ook nog zaken als DVD-navigatie, 18-inch lichtmetalen
BBS-wielen, Recaro-stoelen voorin, sleutelloze toegang en een
start/stop knop voor het starten en uitschakelen van de motor.
De nieuwe Impreza WRX STI is leverbaar in de kleuren Obsidian Black
Pearl, Dark Grey Metallic, Midnight Blue Pearl, Lightning Red, WR Blue
Mica en Spark Silver Metallic.
Technisch gezien profiteert de Impreza WRX STI van exclusieve systemen
die op essentiële punten in de auto werden geïmplementeerd om de
prestaties van Subaruâs Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC3)
optimaal te benutten. Dit alles heeft er in geresulteerd dat het
nieuwe vijfdeurs hatchback-model op sportief gebied tot de absolute
top behoort.
Als wereldwijd opererende autofabrikant is Subaru van mening dat
prestaties moeten samengaan met veiligheid en respect voor het milieu.
De derde generatie WRX STI is dan ook ontwikkeld om een goede score op
prestatiegebied te combineren met functionaliteit, comfort in het
dagelijks gebruik, veiligheid van topklasse en milieuverantwoord
gebruik.
Als prestatiegericht vlaggenschip is de derde generatie Impreza WRX
STI Subaruâs nieuwe referentiepunt in de AWD-klasse van supersportieve
âgewoneâ personenautoâs.
Prestaties - Prestige - Sportiviteit
Van meet af aan vormen ultieme prestaties de kern van het WRX
STI-concept. Terwijl de prestaties werden aangescherpt om aan de hoge
verwachtingen van trouwe fans tegemoet te komen, zijn ook de
functionaliteit, de veiligheid en de milieuaspecten onder de loep
genomen om de producteigenschappen op een zo breed mogelijk terrein te
verbeteren.
Daarnaast is veel aandacht besteed aan de rijkwaliteiten en het design
om de aantrekkingskracht en het imago van het model te versterken.
Het supersportieve AWD-concept van de Subaru Impreza WRX STI verenigt
prestaties, prestige en sportiviteit in één enkel project.
Vijfdeurs hatchback
Subaru koos voor het vijfdeurs hatchback-concept omdat dit de ideale
sportieve auto voor weggebruik is. Bovendien is dit type carrosserie
ook bijzonder geschikt voor competitieve prestaties in rallyâs:
1) Dankzij de korte overhang aan de achterkant is de
overstuurneiging geringer, wat een responsiever stuurgedrag in
bochten oplevert.
2) De stabiliteit kon worden bevorderd dankzij het vergroten van
de wielbasis en de spoorbreedte van de voor- en achterwielen.
3) De aerodynamische prestaties werden verbeterd door de goede
balans van de lifteffecten aan de voor- en achterkant.
4) Dankzij de compactere carrosserie is het totaalgewicht van de
auto gelijk gebleven, ondanks een groter aantal
veiligheidsvoorzieningen dat deel uit maakt van de
standaarduitrusting.
5) De ervaringen die bij de fabricage van stationwagons zijn
opgedaan hebben geresulteerd in een bijzonder sterke vijfdeurs
carrosseriestructuur.
Drie sleutelfactoren om de handling te meten
Tijdens het ontwikkelingsproces werd veel aandacht besteed aan de
communicatie tussen de bestuurder en de auto, zodat de klanten
verzekerd kunnen zijn van puur rijplezier. Volgens het projectteam van
de nieuwe Impreza WRX STI kan de essentie van deze communicatie worden
samengevat in drie sleutelfactoren: tractie, respons en stabiliteit.
Het team heeft deze drie factoren gebruikt om gedurende de
ontwikkeling de handling van de autoâs te meten.
1) Maatgevend voor de tractie is het wegcontact van alle vier
wielen. Dit kan worden bevorderd door een optimale balans van de
prestaties van carrosserie- en onderstelsystemen.
2) Een optimale respons betekent dat de auto met de juiste
snelheid en in de juiste mate reageert op de commandoâs van de
bestuurder.
3) Onder alle omstandigheden moet een maximum aan stabiliteit worden
gehandhaafd om de rijders niet alleen vertrouwen te geven, maar ook de
vrijheid om volop te profiteren van de uitstekende handlingkwaliteiten
die de Symmetrical AWD-lijn te bieden heeft.
Design
De sterk uitgebouwde wielkasten zijn kenmerkend voor de volgens het
principe âvorm volgt functieâ ontworpen vijfdeurs carrosserie. De
geprononceerde wiglijn, die vanaf de voorbumper over de flank naar
achteren loopt, en de scherpe profilering ter hoogte van de taille
creëren licht- en schaduweffecten, waardoor de aanblik van de auto
varieert, afhankelijk van de lichtinval. De voor- en achterschermen
zorgen niet alleen voor een constante luchtstroom van de voorbumper
naar de achterbumper; door hun prominente aanwezigheid maken ze de WRX
STI ook direct herkenbaar als sportief topmodel.
De aërodynamisch gebogen vorm van de voorbumper naar het voorscherm
helpt opwaartse krachten te verminderen en draagt bij tot het behoud
van de koersstabiliteit bij hoge snelheden. Het motorcompartiment
wordt geventileerd door middel van luchtsleuven aan weerszijden van de
voorbumper en aan de achterzijde van de voorschermen.
Opvallende details van de stoere radiateurgrille zijn de scherpe
vleugelvorm met de metaalgazen roosters die de aangeboren sportiviteit
van de auto onderstrepen. De in carrosseriekleur gespoten omlijsting
benadrukt de toegenomen breedte van de carrosserie. De achterrand van
elk voorspatscherm wordt gesierd door een kersrood STI-logo.
Het uitlaatsysteem is uitgevoerd met dubbele eindpijpen. Lichtmetalen
wielen met een diameter van 18â zijn standaard op de basisversie. Deze
wielen benadrukken niet alleen het stoere en soevereine karakter van
de Impreza WRX STI, maar stralen ook kwaliteit en elegantie uit.
Speciale 18â lichtmetalen wielen van BBS met een markant spaakmotief
zijn standaard op de Impreza WRX STI Executive.
Interieur
Het interieur is afgewerkt in zwart en zilver om de vloeiende vormen
van het design goed te laten uitkomen, en om een indruk van
sportiviteit en elegantie te creëren. Dynamische designs met
decoratieve details in middenconsole en portierpanelen geven een
ruimtelijk effect. De informatiedisplay â die permanent de
buitentemperatuur, kilometerstand en tijd aangeeft â, evenals het
optionele navigatiescherm en de audiodisplay, zijn hoog in het
dashboard geplaatst voor een optimale afleesbaarheid en
functionaliteit.
De met Alcantara en leer beklede kuipstoelen bieden de bestuurder en
voorpassagier volop comfort en steun. Daarnaast zijn speciale
Recaro-sportstoelen verkrijgbaar die extra zijdelingse steun bieden en
uitblinken door hun comfortabele rijpositie voor een sportieve
rijstijl. De hoogteverstelling maakt het mogelijk om de positie van de
heupen verder te verlagen. De Recaro-stoelen zijn standaard op de
Impreza WRX STI Executive.
Het met leer beklede driespaaks stuurwiel is verticaal en axiaal
verstelbaar en de naaf is voorzien van een STI-logo. De module van het
instrumentenpaneel bevat drie grote meters: een centraal geplaatste
toerenteller met aan weerszijden daarvan een snelheidsmeter en een
brandstofmeter. De wijzerplaten zijn uitgevoerd in kersrood â de
kenmerkende STI-kleur die een gevoel van kwaliteit en sportiviteit tot
uitdrukking brengt â en de meters zijn âs avonds rood verlicht.
Wanneer het contact wordt aangezet, bewegen de wijzers van de drie
meters eerst naar hun maximum waarden, om vervolgens snel naar hun
uitgangsposities terug te keren. Deze procedure geeft een fascinerend
tintje aan het starten van de auto. De metermodule is verder uitgerust
met een indicator voor hoge toerentallen, een DCCD-koppelindicator en
een opschakelindicator. Verder worden er rode LED-lampjes gebruikt
voor de verlichting van de portierdorpels en het console-bergvak. De
middenconsole is voorzien van een STI-logo dat verlicht is wanneer de
koplampen branden.
Basisconcept
Dankzij de langere wielbasis en de grotere spoorbreedte beschikt de
Impreza WRX STI over ideale afmetingen om een uitstekende
koersstabiliteit en handling te garanderen.
Vergeleken met het voorgaande model is de wielbasis met 100 mm
toegenomen, terwijl de spoorbreedte vóór met 40 mm en achter met 45
mm is vergroot. De vijfdeurs carrosserie zorgt voor een uitstekende
balans tussen de opwaartse krachten aan de voorzijde en de gewenste
downforce aan de achterzijde, wat resulteert in ideale aerodynamische
eigenschappen.
De geringere overbouw aan de voor- en achterzijde leidt tot een
vermindering van de giermomenten, zodat een stabiele handling is
verzekerd zonder dat concessies hoefden te worden gedaan aan de
interieurruimte. De carrosseriestructuur is versterkt met het oog op
de hogere prestaties en de verbeterde uitrusting. Dankzij de
geavanceerde carrosserieconstructie is het totaalgewicht ten opzichte
van het voorgaande model echter nagenoeg onveranderd gebleven.
Krachtbron
Zoals van Subaru mag worden verwacht, bestaat het hart van de Impreza
WRX STI uit een technisch geavanceerde boxermotor. De lichte, compacte
en stijve constructie, gecombineerd met de uitstekende balans van de
draaiende delen, maakt dit motorconcept bij uitstek geschikt voor
toepassing in sportieve autoâs.
Bij de ontwikkeling van de motor voor de Impreza WRX STI kon van deze
ideale basis worden uitgegaan. Door de fijntuning van alle
afzonderlijke technische elementen, hebben de ingenieurs een
bijzondere krachtbron gecreëerd die een enorme hoeveelheid vermogen
levert zonder dat dit ten koste gaat van de milieudoelstellingen.
Subaru 2,5-liter turboboxermotor met 16 kleppen en Dual AVCS
Deze motor beschikt al vanaf lage toerentallen over een gigantisch
koppel, terwijl hij tegelijkertijd soepel kan worden opgejaagd naar de
rode zone die bij 6.700 tpm begint. Het hogere koppel over het hele
toerenbereik vertaalt zich in een betere respons en een snellere
acceleratie. Met zijn hoge prestaties zal deze pure sportmotor de
verwachtingen van zelfs de meest veeleisende bestuurders overtreffen.
De belangrijkste en bepaald indrukwekkende cijfers: de 2,5 liter
boxer-turbomotor levert een koppel van 407 Nm. Het vermogen komt op
300 pk/221 kW en de standaardsprint vanuit stilstand naar â100â neemt
5,2 seconden in beslag. De topsnelheid van de Impreza WRX STI is
elektronisch begrensd op 250 kilometer per uur.
Ondanks het hoge prestatieniveau voldoet de motor aan de strenge Euro
IV-uitlaatemissienorm en heeft hij een lager brandstofverbruik dan het
voorgaande model, dat al goed scoorde in zijn klasse. De nieuwe
Impreza WRX STI-motor heeft niet alleen meer sportief temperament,
maar is ook intelligenter dankzij nieuwe geavanceerde elektronische
systemen.
Vermogensregeling
1) Elektronisch geregelde gasklep (ETC)
Dankzij de elektronische aansturing van de gasklep (âmens-machine
interfaceâ) is het mogelijk om het vermogen van de prestatiegerichte
motor nauwkeurig te regelen. Het systeem draagt ook bij tot
brandstofbesparing.
2) Dual Active Valve Control System (AVCS)
De variabele timing van zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen is
nauwkeurig afgestemd op een optimale cilindervulling en een schone
verbranding over het hele toerenbereik. De dubbele variabele
kleptiming heeft een gunstige invloed op zowel het koppel bij lage tot
middelhoge toerentallen, als het vermogen bij hoge toerentallen en de
algehele milieuprestaties.
3) Intercooler
De capaciteit van de intercooler is vergroot om het vullingsrendement
te verbeteren.
4) Dwars gemonteerde uitlaatdemper
De capaciteit van de uitlaatdemper is vergroot door de lay-out te
wijzigen en de demper niet meer in langsrichting maar dwars te
monteren.
Milieuprestaties
1) Tumble Generation Valve (TGV)
Dit mechanisme wekt sterke verticale wervelingen op in de
inlaatluchtstroom, waardoor de samenstelling van het
benzineluchtmengsel kan worden verbeterd onder koude omstandigheden.
Dit resulteert in een geringere uitstoot van schadelijke gassen direct
na een koude start.
2) Secondary Air System
Het secundaire luchtinspuitsysteem injecteert een gedoseerde
hoeveelheid verse lucht in de uitlaatpoort terwijl de motor koud is,
zodat eventueel onverbrand gas alsnog kan worden verbrand. Dit
vermindert de emissie van koolwaterstoffen en zorgt voor een vlotte
opwarming van de katalysator, waardoor deze sneller in werking treedt.
Aandrijflijn
Om de rij- en stuureigenschappen van de auto gelijke tred te laten
houden met het hoge prestatieniveau, werd de aandrijflijn volledig
onder de loep genomen en geperfectioneerd door gebruik te maken van
Subaruâs rijke ervaring op het gebied van geavanceerde aandrijf- en
ondersteltechnieken. Het resultaat van deze inspanningen is dat de
Impreza WRX STI exact en voorspelbaar reageert op de wensen van de
bestuurder en aldus een ongekende rijsensatie oplevert.
SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive)
SI-DRIVE biedt bestuurders van de WRX STI de mogelijkheid om uit drie
modi voor het motormanagement te kiezen, al naar gelang de
rijomstandigheden of de gewenste rijstijl. De instellingen variëren
van de meest responsieve en enthousiasmerende prestatiemodus tot een
stadsmodus om soepel en zuinig in stedelijk verkeer te rijden. Dankzij
SI-DRIVE kunnen bestuurders in alle situaties maximaal profiteren van
het veelzijdige potentieel van de WRX STI-motor.
1) Intelligent (I) modus:
In deze stand is de koppelkarakteristiek van de motor afgestemd op
lagere waarden in verhouding tot de gaspedaalstand, waardoor de auto
soepeler rijdt. In de intelligente modus wordt ook de
opschakelindicator in het instrumentenpaneel geactiveerd, om de
aanbevolen opschakeltijdstippen voor een zuinig brandstofverbruik aan
te geven. Deze modus is aan te bevelen wanneer een subtiel gebruik van
het gaspedaal is vereist, zoals bij het rijden in files of wanneer de
bestuurder - om welke reden dan ook â rustig wil rijden. In geval de
bestuurder plotseling meer koppel verlangt (bijvoorbeeld om een
kruispunt over te steken), kan door het dieper indrukken van het
gaspedaal tijdelijk de intelligente modus worden uitgeschakeld om een
maximum koppel te leveren.
2) Sport (S) modus:
In deze modus is de koppelkarakteristiek van de motor op de meest
directe manier afgestemd op de gaspedaalstand. Met deze universele
instelling kan de bestuurder elke rijsituatie het hoofd bieden.
3) Sport Sharp (S#) modus:
In deze stand wordt het potentieel van de Impreza WRX STI-motor
volledig benut. De koppelkarakteristiek is afgestemd op de hoogst
mogelijke waarden in verhouding tot de gaspedaalstand, zodat de
bestuurder kan rekenen op de snelste respons die bij de rijsituatie
past. Deze modus is aan te bevelen in geval van een sportieve
rijstijl.
Handgeschakelde 6-versnellingsbak
Een soepele en exacte bediening van de versnellingsbak vormt een
essentiële voorwaarde voor sportief rijplezier. De versnellingsbak
van de Impreza WRX STI is gebaseerd op de in eigen huis ontwikkelde
handgeschakelde zesbak, die zich reeds een goede reputatie heeft
verworven op het gebied van schakelprecisie en duurzaamheid. In
verband met het hogere prestatieniveau werd het schakelsysteem verder
verbeterd:
1) Door de toepassing van synchronisatie met driedubbele conus op
de eerste versnelling is de benodigde kracht voor het schakelen met 30
procent verminderd.
2) De inwendige wrijving is verminderd door het ontwerp te
wijzigen van de schakelmoffen voor 1e-2e, 3e-4e en 5e-6e versnelling.
Handling van de auto (Vehicle Handling Control Mechanism)
De uitzonderlijke rijkwaliteiten van de Impreza WRX STI zijn met name
te danken aan Subaruâs unieke systeem van vierwielaandrijving:
Symmetrical AWD. Dit bestaat uit een boxermotor, die door zijn platte
bouw van nature een laag zwaartepunt heeft, en een geavanceerd
vierwielaandrijfsysteem met efficiënte symmetrische layout. Om de
handling van de auto te bevorderen, zijn de steunen van de krachtbron
aan de voorzijde met 22 mm verlaagd en met 10 mm bij het centrale
differentieel. Het centrale differentieel is van het DCCD-type
(Driverâs Control Center Differential System), dat het aandrijfkoppel
variabel over de voor- en achteras verdeelt, variërend van 41:59 bij
gelijkmatig rechtuitrijden op een stroef wegdek tot volledige
blokkering bij het doorslippen van de voor- of achterwielen. Door het
regelen van de koppelverdeling kan het DCCD-systeem de beste balans
tussen wendbaarheid en stabiliteit garanderen.
AWD met Multi-mode Driverâs Control Center Differential (DCCD)
Het Multi-mode DCCD-systeem omvat een mechanisch centraal
differentieel in combinatie met een handmatig en elektronisch
geregelde differentieelblokkering (Limited Slip Differential). Deze
regelt de verdeling van het aandrijfkoppel over de voor- en achteras,
teneinde het best mogelijke rijgedrag te garanderen. In het Multi-mode
DCCD-systeem van de Impreza WRX STI zijn drie automatische
LSD-regelprogrammaâs opgenomen en een handmatige modus. Hieruit kan de
bestuurder kiezen, al naargelang de persoonlijke voorkeur of de weg-
en rijcondities:
1) AUTO Modus
Deze standaardinstelling is geschikt voor alle weg- en
rijomstandigheden.
2) AUTO+ Modus
De differentieelblokkering is permanent ingeschakeld om tijdens het
rijden op gladde wegen een maximale tractie te waarborgen.
3) AUTO- Modus
De differentieelblokkering is permanent uitgeschakeld om de best
mogelijke handling op droge wegen met voldoende adhesie te waarborgen.
4) Handmatige Modus
Het effect van de differentieelblokkering kan handmatig via zes
stappen worden ingesteld. Deze modus is bedoeld voor speciale
situaties zoals op ongeplaveide wegen in combinatie met een sportieve
rijstijl.
Multi-Mode Vehicle Dynamics Control System
Daar waar het Symmetrical AWD-systeem actief werkt om de
handlingskarakteristieken van de auto te regelen, fungeert het Vehicle
Dynamics Control-systeem als een ondersteuningssysteem om de
stabiliteit van de auto te bewaren indien deze in een slip dreigt te
raken. Dit gebeurt door het motorvermogen te reguleren en door de
onafhankelijke aansturing van de vier wielremmen. Om de bestuurders
meer vrijheid te geven in het regelen van de handling en prestaties,
kent het systeem drie instellingen:
1) NORMALE Modus
Deze standaardmodus kan worden gebruikt in alle weg- en
rijomstandigheden. Alle functies van het ABS, het TCS
(tractieregelsysteem) en de stabiliteitsregeling zijn normaal
geactiveerd.
2) TRACTIE Modus
De activering van zowel TCS (tractieregelsysteem) als
stabiliteitsregeling is begrensd om sportief ingestelde bestuurders in
staat te stellen de auto opzettelijk te laten driften. Hierdoor kan
het volle motorvermogen worden afgegeven, zelfs in condities waarin de
regeling normaliter zou ingrijpen.
3) UIT Modus
Het systeem kan worden uitgeschakeld, uitgezonderd de ABS-functie.
Deze modus is bedoeld voor extreme omstandigheden, zoals het wegrijden
uit diepe sneeuw of modder.
In elke stand maakt het standaard ABS gebruik van de Super Sport
ABS-functie, teneinde bestuurders het best mogelijke weggedrag te
garanderen wanneer het antiblokkeersysteem wordt geactiveerd. Het
systeem is voorzien van een EBD-functie (Electronic Brake Force
Distribution) om, afhankelijk van de gewichtsverdeling over de assen,
een optimale verdeling van de remkracht over de voor- en achteras te
verkrijgen.
Voor- en achterasdifferentieel met automatische blokkering
Om het verlies aan aandrijfkoppel tot een minimum te beperken en de
bestuurder een maximum aan rijplezier te bieden, worden uiterst
responsieve, koppelgevoelige blokkeersystemen toegepast op zowel het
vooras- als het achterasdifferentieel.
Voorasdifferentieel met Helical LSD
De koppelverdeling wordt met behulp van een wormsper aangepast aan de
omstandigheden, zodat de bestuurder in extreme omstandigheden kan
anticiperen op de reactie van de auto.
Achteras met Torsen LSD
Het Torsen-differentieel reageert zeer snel en soepel op
tractieverschillen tussen de achterwielen, wat het weggedrag van de
auto bijzonder voorspelbaar maakt.
Chassis
Subaruâs Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC^3) werd ontwikkeld
om het potentieel van de auto optimaal te benutten. Door een uiterst
sterk geconstrueerde carrosserie te combineren met een sportief
afgestemde wielophanging, is het wegliggingspotentieel
geoptimaliseerd, waardoor zowel de handling als het rijcomfort zijn
verbeterd.
Voorwielophanging
De voorwielophanging is van het McPherson-type met omgekeerde
veerpoten. De grotere spoorbreedte zorgt voor een grotere stabiliteit,
terwijl daarnaast de wegligging aanzienlijk is verbeterd door een
aangepaste geometrie: zo zijn de toespoor en de wielvlucht veranderd
en is de veerweg vergroot.
De nieuw ontworpen stabilisatorstangen en de gegoten aluminium
wieldraagarmen vergroten de zijdelingse stijfheid van de ophanging en
de torsieweerstand van de carrosserie, wat bijdraagt tot een
messcherpe en responsieve besturing van de auto.
Achterwielophanging
De Impreza WRX STI is uitgerust met een nieuw ontwikkelde
achterwielophanging met dubbele draagarmen. Voor een superieure
wegligging werd de geometrie geoptimaliseerd, door aanpassing van de
toespoor- en wielvluchthoeken, door regeling van de liftbeweging en
door vergroting van de veerweg. Schokken en weggeluiden die het
rijcomfort zouden kunnen aantasten, worden doeltreffend gefilterd door
toepassing van een goed geïsoleerd subframe.
Remmen
Om aan de hoge eisen van de eigenaars van prestatiegerichte modellen
te voldoen, werd samen met Brembo een inwendig geventileerd
schijfremsysteem ontwikkeld voor de Impreza WRX STI. In combinatie met
de expansievrije remslangen, de door een trekstang bediende
rembekrachtiger, het verbeterde rempedaalsysteem en de
geoptimaliseerde hoofdremcilinder, zijn zowel de respons als de
doseerbaarheid van het remsysteem verbeterd.
1) Noodremassistentie
Bij het snel indrukken van het rempedaal zal automatisch de maximum
remdruk worden opgebouwd. Hierdoor zal de bestuurder in geval van een
noodstop over de volledige capaciteit van het remsysteem kunnen
beschikken.
2) Super Sport ABS met Electronic Brake Force
Distribution (EBD)
Naast een invoersignaal van de sensor voor de zijdelingse G-kracht,
ontvangt de ABS-regelmodule signalen van de stuurhoeksensor en de
giermomentsensor. Op basis van deze signalen bepaalt de regelmodule
wanneer en hoe het systeem in kritische situaties moet worden
geactiveerd. Het systeem communiceert ook met de DCCD-regelmodule om
er voor te zorgen dat de wegligging en koersstabiliteit optimaal
behouden blijven bij het realiseren van betrouwbare remprestaties. Het
ABS-systeem is geïntegreerd met een elektronische remkrachtverdeling
(EBD) die voorkomt dat de remweg wordt beïnvloed door verschillen in
de gewichtsverdeling over de voor- en achteras (afhankelijk van het
aantal passagiers, de hoeveelheid bagage e.d.).
3) Hill Start Assist System
Om vanuit stilstand soepel op een helling naar boven te kunnen
wegrijden, houdt het systeem de remdruk nog gedurende ca. 1 seconde
vast nadat het rempedaal is losgelaten.
Wielen & Banden
1) 18â banden en 8 1/2J lichtmetalen wielen
(standaard)
De lichtmetalen wielen zijn uitgevoerd in een fraai vijfspaaks design.
Vanwege hun buitengewoon evenwichtige prestaties op zowel droge als
natte wegen zijn de velgen uitgerust met Dunlop SP600-banden in de
maat 245/40R18.
2) 18â banden en 8 1/2J BBS-lichtmetalen wielen
(standaard op Executive). De lichtmetalen wielen onderscheiden zich
door hun elegant design met vinvormige spaken. Vergeleken met de
standaard wielen bezitten dezeBBS-wielen een grotere stijfheid,
terwijl ze bovendien ca. 3 kilogram lichter zijn.
Carrosserieconstructie
Vergeleken met het normale Impreza-model, is de Impreza WRX STI
uitgerust met een geavanceerde versie van Subaruâs legendarische
ringvormige verstevigingskooi. Daarbij zijn alle stijlen versterkt met
frames die in een ringvorm rondom de carrosseriestructuur zijn
aangebracht. Versterkingen zijn toegevoegd om een stevige verbinding
te bewerkstelligen tussen het onderste deel van de voorstijlen en de
bovenste frames, waardoor ook de veerpootbevestiging op het
carrosserieframe is versterkt. Verder zijn er versterkingen
aangebracht in het bovenste deel van de achterklepopening.
Dankzij de compacte bouw van de carrosserie en de toepassing op grote
schaal van hoogwaardig staal, waaronder 590 MPa-staal voor de
belangrijkste carrosserieframes, heeft het nieuwe model niet alleen
aan torsiestijfheid gewonnen, maar is het tevens 11 kilogram lichter
dan het voorgaande Impreza WRX STI-model.
Veiligheid
Door het verder ontwikkelen van de ringvormige
carrosserieverstevigingskooi bezit de Impreza WRX STI een zeer hoog
passief veiligheidsniveau. Dit betekent dat zowel frontale botsingen
als aanrijdingen van opzij en van achteren doeltreffend kunnen worden
geabsorbeerd. De motorkap is speciaal ontworpen om, bij aanrijdingen
met voetgangers of fietsers, ernstig letsel te voorkomen.
Alle modellen zijn uitgerust met SRS-frontairbags, voorzien van een
tweefase-opblaasmechanisme. Daarnaast omvat de standaarduitrusting
SRS-zijairbags en gordijnairbags, evenals 3-punts veiligheidsgordels
op alle zitplaatsen. Een samendrukbaar rempedaal is op alle modellen
beschikbaar om het risico van voetletsel bij een frontale botsing te
verminderen.
Bagage- en interieurruimte
Dankzij het feit dat de geheel nieuwe achterwielophanging met dubbele
draagarmen weinig plaats inneemt, beschikt de Impreza WRX STI over een
bredere en diepere bagageruimte. De brede, vlakke vloer biedt
ruimschoots plaats aan twee golftassen of vijf gewone tassen. De
bredere portieropeningen maken het in- en uitstappen gemakkelijker en
dankzij de grote openingshoek van de achterdeuren (75 graden) is de
achterbank uitstekend toegankelijk. De opbergvakken in de portieren
bieden ook plaats aan 500 ml PET-flessen. Verder kunnen in de
middenconsole 8 CDâs worden opgeborgen, terwijl het consolebergvak
geschikt is voor het bewaren van kleine voorwerpen.
Diversen
Tot de standaardvoorzieningen van de WRX STI behoren Xenon-verlichting
met koplampsproeiers, een elektronische startblokkering en
gasdrukveren op de achterklep. Een DVD-navigatiesysteem met
VGA-beeldscherm en audiomogelijkheid is verkrijgbaar als fabrieksoptie
(standaard op Executive).
Leveringsprogramma Subaru Impreza WRX STI in Nederland:
Impreza 2.5 WRX STI per 8 januari
2008 ⬠54.304,-
per 1
februari 2008 ⬠55.695,-
Impreza 2.5 WRX STI Executive per 8 januari 2008
⬠60.412,-
per 1
februari 2008 ⬠61.695,-
De nieuwe modellen zijn in de loop van deze maand leverbaar.
AutoRai