Ingezonden persbericht
VIER NEDERLANDSE LUCHTVAARTCONSORTIA HOEKSTEEN VOOR CLEAN SKY INITIATIEF VAN
EU
Samen met de Europese vliegtuigindustrie investeert de nationale
luchtvaartsector de komende jaren fors in het realiseren van groen
luchtverkeer en groene vliegtuigen. Vier Nederlandse luchtvaartconsortia
hebben zich gekwalificeerd om deel te nemen in dit zogeheten Europese Clean
Sky initiatief. Tientallen kleine en (middel)grote Nederlandse bedrijven en
kennisinstellingen werken in deze consortia samen, die onder leiding van het
Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) en
gesteund door het Ministerie van Economische Zaken zijn gevormd.
Het Clean Sky initiatief is een omvangrijke 7-jarig onderzoeksprogramma
(Joint Technology Initiative) van de Europese luchtvaartindustrie en de
Europese Commissie, waarin beide partijen elk ¤ 800 miljoen investeren.
Doel is een aanzienlijke impuls te geven aan de zogeheten 'vergroening' van
de Europese luchtvaart Door deze publiekprivate samenwerking versnelt
Brussel de toepassing van nieuwe doorbraaktechnologieën voor duurzaam
luchtverkeer en luchtvaartproducten. Dit is van belang voor zowel het milieu
als de concurrentiepositie van de Europese luchtvaartindustrie.
De taakstellende reductie van 40% van de CO2 emissie in Clean Sky loopt
parallel met de Nederlandse kabinetsambitie. Ook is er oog voor
geluidsreductie. De ambitie is deze nog eens te halveren. Gezien de
maatschappelijke relevantie stemde ook de Nederlandse regering in Brussel
op 20 december jl. in met de lancering van Clean Sky.
De samenwerking met de Europese partijen is van strategisch belang voor de
Nederlandse luchtvaartsector en versterkt haar concurrentiepositie. Uniek
voor Europa daarbij is, dat Nederland deelneemt in Clean Sky in de vorm van
vier consortia. In die consortia is met name het MKB actief, met een
leidende rol in twee ervan Dit is mogelijk door het gezamenlijke optrekken
van de Nederlandse overheid en de gebundelde inspanningen van de nationale
luchtvaartsector. Ook op dit punt vervult Nederland een voortrekkersrol in
Europa.
Clean Sky bestaat uit een aantal Europese technologie-demonstratieprojecten.
De Nederlandse consortia richten hun inspanningen op vier van de
technologie-demonstratieprojecten:
1) De intelligente vleugel. Deze vleugel moet zich gedurende de vlucht
zo aanpassen dat hij aanzienlijk minder weerstand genereert. Het vliegtuig
gebruikt daardoor minder energie. Beschikbaar budget is ¤ 389 miljoen. Voor
de Nederlandse inbreng werken onder leiding van Stork, samen: Airborne,
Axxiflex, Microflown Technologies, Universiteit Twente, Technische
Universiteit Delft, ADSE en NLR.
2) Tiltrotor vliegtuigen. Inzet is de ontwikkeling van geluidsarme
aanvliegroutes en intelligente rotorbladen voor helikopters. Het budget is ¤
160 miljoen. Dit overwegend Nederlandse consortium wordt geleid door
Microflown Technologies en bestaat verder o.a. uit Universiteit Twente, NLR,
Airborne, de TU-Delft, Eurocarbon en Ten Cate Advanced Composites. De
EU-dimensie wordt versterkt door deelname van een aantal buitenlandse
partners.
3) Systemen. Dit platform richt zich op bijzonder efficiënte
energiesystemen en aanvliegroutes . Beschikbaar budget is ¤ 307 miljoen.
Het door Aeronamic geleide consortium bestaat o.a. uit NLR, Cranfied
University, University of Malta, Technische Universiteit Delft en Parker
Filtration.
4) Eco-design. In dit platform staat centraal milieuvriendelijke
productie en recycling. Ook (nieuwe) milieuvriendelijke materialen worden in
dit programma toegepast. Het budget is ¤ 117 miljoen. Stork leidt de
Nederlandse bijdrage aan dit platform. Hierin participeren o.a. ook
Axxiflex, ADSE, Sergem, NLR en de Technische Universiteiten van Delft en
Twente.
Naast de vier consortia, levert het NLR een aanzienlijke bijdrage aan de
zogeheten Technology Evaluator in Clean Sky. Inzet van deze Evaluator is de
beoordeling van de ontwikkelde technologie op hun bijdragen aan de
doelstellingen van Clean Sky.
'De selectie van vier Nederlandse consortia door Europese industrie en de
EU onderstreept de kracht en unieke kennis die door de Nederlandse
luchtvaartcluster is opgebouwd. Maar liefst 80% van de Nederlandse
aanbiedingen is gehonoreerd, daar waar het Europese gemiddelde rond de 20%
hangt' aldus Ir. Klein Lebbink NIVR Programma Manager. Hij benadrukt, dat
door deze deelname de Nederlanders nu direct invloed hebben op het
vaststellen van de onderzoeksagenda voor de verschillende technologie
demonstratieprojecten. Deze activiteiten zijn direct belangrijk voor de
markt. Tevens raken de Nederlandse participanten door een directe relatie
met de hoofdaannemers van het project (o.a. Airbus, Saab,
Augusta,Eurocopter, Thales,Liebherr, Dassault) steviger ingebed in de
Europese luchtvaartindustrie. Dat is één van de doelstellingen van het
overheidsbeleid met betrekking tot het Nederlandse luchtvaartcluster.
Voor verdere informatie:
Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR)
Ir. G.C. Klein Lebbink
015 278 7343
06 5151 8744