Ingezonden persbericht


VIER NEDERLANDSE LUCHTVAARTCONSORTIA HOEKSTEEN VOOR CLEAN SKY INITIATIEF VAN

EU

Samen met de Europese vliegtuigindustrie investeert de nationale luchtvaartsector de komende jaren fors in het realiseren van groen luchtverkeer en groene vliegtuigen. Vier Nederlandse luchtvaartconsortia hebben zich gekwalificeerd om deel te nemen in dit zogeheten Europese Clean Sky initiatief. Tientallen kleine en (middel)grote Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen werken in deze consortia samen, die onder leiding van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) en gesteund door het Ministerie van Economische Zaken zijn gevormd.

Het Clean Sky initiatief is een omvangrijke 7-jarig onderzoeksprogramma (Joint Technology Initiative) van de Europese luchtvaartindustrie en de Europese Commissie, waarin beide partijen elk ¤ 800 miljoen investeren. Doel is een aanzienlijke impuls te geven aan de zogeheten 'vergroening' van de Europese luchtvaart Door deze publiekprivate samenwerking versnelt Brussel de toepassing van nieuwe doorbraaktechnologieën voor duurzaam luchtverkeer en luchtvaartproducten. Dit is van belang voor zowel het milieu als de concurrentiepositie van de Europese luchtvaartindustrie.

De taakstellende reductie van 40% van de CO2 emissie in Clean Sky loopt parallel met de Nederlandse kabinetsambitie. Ook is er oog voor geluidsreductie. De ambitie is deze nog eens te halveren. Gezien de maatschappelijke relevantie stemde ook de Nederlandse regering in Brussel op 20 december jl. in met de lancering van Clean Sky.

De samenwerking met de Europese partijen is van strategisch belang voor de Nederlandse luchtvaartsector en versterkt haar concurrentiepositie. Uniek voor Europa daarbij is, dat Nederland deelneemt in Clean Sky in de vorm van vier consortia. In die consortia is met name het MKB actief, met een leidende rol in twee ervan Dit is mogelijk door het gezamenlijke optrekken van de Nederlandse overheid en de gebundelde inspanningen van de nationale luchtvaartsector. Ook op dit punt vervult Nederland een voortrekkersrol in Europa.

Clean Sky bestaat uit een aantal Europese technologie-demonstratieprojecten. De Nederlandse consortia richten hun inspanningen op vier van de technologie-demonstratieprojecten:


1) De intelligente vleugel. Deze vleugel moet zich gedurende de vlucht zo aanpassen dat hij aanzienlijk minder weerstand genereert. Het vliegtuig gebruikt daardoor minder energie. Beschikbaar budget is ¤ 389 miljoen. Voor de Nederlandse inbreng werken onder leiding van Stork, samen: Airborne, Axxiflex, Microflown Technologies, Universiteit Twente, Technische Universiteit Delft, ADSE en NLR.


2) Tiltrotor vliegtuigen. Inzet is de ontwikkeling van geluidsarme aanvliegroutes en intelligente rotorbladen voor helikopters. Het budget is ¤ 160 miljoen. Dit overwegend Nederlandse consortium wordt geleid door Microflown Technologies en bestaat verder o.a. uit Universiteit Twente, NLR, Airborne, de TU-Delft, Eurocarbon en Ten Cate Advanced Composites. De EU-dimensie wordt versterkt door deelname van een aantal buitenlandse partners.


3) Systemen. Dit platform richt zich op bijzonder efficiënte energiesystemen en aanvliegroutes . Beschikbaar budget is ¤ 307 miljoen. Het door Aeronamic geleide consortium bestaat o.a. uit NLR, Cranfied University, University of Malta, Technische Universiteit Delft en Parker Filtration.


4) Eco-design. In dit platform staat centraal milieuvriendelijke productie en recycling. Ook (nieuwe) milieuvriendelijke materialen worden in dit programma toegepast. Het budget is ¤ 117 miljoen. Stork leidt de Nederlandse bijdrage aan dit platform. Hierin participeren o.a. ook Axxiflex, ADSE, Sergem, NLR en de Technische Universiteiten van Delft en Twente.

Naast de vier consortia, levert het NLR een aanzienlijke bijdrage aan de zogeheten Technology Evaluator in Clean Sky. Inzet van deze Evaluator is de beoordeling van de ontwikkelde technologie op hun bijdragen aan de doelstellingen van Clean Sky.

'De selectie van vier Nederlandse consortia door Europese industrie en de EU onderstreept de kracht en unieke kennis die door de Nederlandse luchtvaartcluster is opgebouwd. Maar liefst 80% van de Nederlandse aanbiedingen is gehonoreerd, daar waar het Europese gemiddelde rond de 20% hangt' aldus Ir. Klein Lebbink NIVR Programma Manager. Hij benadrukt, dat door deze deelname de Nederlanders nu direct invloed hebben op het vaststellen van de onderzoeksagenda voor de verschillende technologie demonstratieprojecten. Deze activiteiten zijn direct belangrijk voor de markt. Tevens raken de Nederlandse participanten door een directe relatie met de hoofdaannemers van het project (o.a. Airbus, Saab, Augusta,Eurocopter, Thales,Liebherr, Dassault) steviger ingebed in de Europese luchtvaartindustrie. Dat is één van de doelstellingen van het overheidsbeleid met betrekking tot het Nederlandse luchtvaartcluster.

Voor verdere informatie:

Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) Ir. G.C. Klein Lebbink
015 278 7343
06 5151 8744