Socialistische Partij Rotterdam

SP: 'Gratis OV voor 65plussers in heel 2008'

08-01-2008 * De SP-fractie in de Rotterdamse gemeenteraad wil dat ouderen ook na 30 juni gebruik kunnen maken van gratis openbaar vervoer in de daluren. Nadat een door onder andere SP-raadslid Leo de Kleijn ingediende motie op 8 november vorig jaar werd aangenomen, verlengde wethouder Baljeu de proef met gratis OV voor ouderen vanaf 1 februari met vijf maanden. Aanstaande donderdag zal De Kleijn voorstellen om de uitvoering van die motie zo te wijzigingen dat Rotterdamse 65plussers ook in de rest van 2008 gebruik kunnen maken van gratis openbaar vervoer.

De Kleijn is blij met de verlenging, maar vindt het jammer dat de Rotterdamse ouderen tot 1 februari moeten wachten om weer gratis met tram, bus en metro te kunnen reizen. 'Het was veel beter geweest als de verlenging van de proef naadloos had aangesloten op de vier maanden gratis reizen in 2007. Bovendien betekent het voorstel van Baljeu dat straks weer een gat dreigt te ontstaan. Zij wil namelijk eerst in september de proef als geheel evalueren om pas daarna een besluit te nemen over de voortgang.'

De Kleijn: 'Dat lijkt me onzinnig. Straks weten mensen helemaal niet meer waar ze aan toe zijn. Kan ik nu wel of niet gratis reizen en wanneer dan? Ik stel daarom voor om de eerste vier maanden gratis openbaar vervoer in 2007 snel te evalueren, zoals oorspronkelijk afgesproken was. Dat kan al in maart of april. Zoals het er nu naar uitziet zal die evaluatie positief zijn: ouderen maken meer gebruik van trams, bussen en metro. Op deze manier is er nog voldoende tijd om de regeling structureel te maken en te laten aansluiten op de huidige einddatum van 30 juni.'

Wethouder Baljeu stelt in haar brief aan de commissie dat 'de kosten van gratis openbaar vervoer niet alleen door de gemeente gedragen kunnen worden'. Een bijdrage van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is noodzakelijk om gratis reizen voor deze groep structureel in te voeren. De Kleijn: 'Natuurlijk moet er geld vanuit het rijk komen voor dit soort regelingen. Des te meer reden om snel te evalueren, een nieuw plan te maken en een afspraak met de minister te maken. Maar Rotterdam moet niet achterover leunen en op landelijke financiering wachten. Het Rotterdams belang is volstrekt duidelijk. De bereikbaarheid van voorzieningen voor ouderen verbetert. Het gebruik van het openbaar vervoer wordt gestimuleerd. En het is ook een sociale maatregel die isolement voorkomt.'