Het gebruik van ziekenhuisranglijsten door de consument


Ruim 67% kiest ander ziekenhuis als hun ziekenhuis in een ranglijst negatief staat

ZALTBOMMEL, 20080108 -- In samenwerking met Motivaction heeft Van Spaendonck Management Consultants in juli 2007 onderzocht welke rol de ranglijsten van ziekenhuizen spelen bij de keuze van consumenten voor een ziekenhuis. In het onderzoek onder 1336 respondenten is gekeken naar de bekendheid en het gebruik van de AD top 100, de ziekenhuislijst van Elsevier en de internetsites van www.kiesbeter.nl, www.independer.nl en de Consumentenbond.

*Ongeveer eenderde van de respondenten bleek één of meer beoordelingslijsten te kennen.
*Ruim 25% van het totale aantal respondenten had tenminste één beoordelingslijst ingezien.
*Van alle onderzochte personen gebruikt maar 4,3% één of meer lijsten bij het bepalen van de keuze voor een ziekenhuis. 4,4% gebruikt tenminste één beoordelingslijst bij toetsing achteraf.
*56% van de respondenten heeft zich voorafgaand aan een ziekenhuisbezoek over het ziekenhuis geïnformeerd.
*De huisarts wordt door 42% van de respondenten benaderd voor informatie, familie en vrienden volgt op grote afstand (11%). Beoordelingslijsten spelen met 3% nog een erg kleine rol.

Op basis van deze aantallen mag gesteld worden dat, hoewel de naamsbekendheid nog redelijk groot is, het gebruik bij keuze of toetsing zeer laag is. Onderschatting van de waarde van beoordelingslijsten is op basis van deze gegevens echter niet juist. Van de groep die tenminste één lijst kent geeft namelijk ruim 67% aan een ander ziekenhuis te overwegen als hun ziekenhuis in een ranglijst negatief wordt beoordeeld.

De belangrijkste conclusie: hoewel de ranglijsten op dit moment een marginale rol spelen, moet de mogelijke invloed niet worden onderschat. Het verdient aanbeveling om de beoordelingslijsten te verbeteren, zodat ze meer tegemoetkomen aan de behoeften van de consument. Het is van het grootste belang dat de beoordelingslijsten transparant en duidelijk zijn voor consumenten, zeker als het gaat over de manier waarop die lijsten ziekenhuizen beoordelen. Ook de betrouwbaarheid moet buiten kijf staan. Verschillende lijsten hanteren verschillende bronnen, beoordelen andere kwaliteitsaspecten en komen tot uiteenlopende beoordelingsresultaten. Daarnaast is het de vraag of de informatie die de lijsten bieden wel tegemoetkomen aan de informatiebehoefte van de consument in zijn keuzeproces. Consumenten willen graag weten hoe een ziekenhuis het doet als het gaat om de behandeling van specifieke aandoeningen en wat de wachttijd hiervoor is. Ze willen weten hoe ervaren de specialisten zijn en hoe ze scoren op klanttevredenheid.





Ingezonden persbericht