Info-Loket Rondkomen is een groot succes
8 januari 2008
Het Informatie Loket Rondkomen is een groot succes. De enorme toeloop
van bezoekers sinds de opening op 26 november heeft ook de gemeente
verrast. Er wordt nu hard gewerkt om te voorkomen dat de wachttijden
oplopen.
Je zal maar een laag inkomen hebben. Dan had je zeker in de dure
decembermaand moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. De gemeente
Hilversum kent een reeks regelingen, waarvan mensen met een minimum
inkomen gebruik kunnen maken om hun grootste nood te lenigen. Tot voor
kort deden echter te weinig mensen een beroep op deze regelingen. Het
Info-Loket Rondkomen moet uitkomst bieden. "En dat doet het",
concludeert coördinator Maureen van de Kooij van de afdeling Sociale
Zaken. "Iedereen is enthousiast. De collega's die er werken, maar ook
de bezoekers zijn zeer positief. Alleen: bezoekers goed helpen, vergt
aanzienlijk meer dan we van te voren konden inschatten".
Laagdrempelig
Het nieuwe laagdrempelige loket is één van de tastbare resultaten van
de twee armoedebijeenkomsten die de gemeente in juni hield. Deze twee
conferenties leverden een groot aantal ideeën op om de positie van
mensen met een kleine beurs te verbeteren. En het Info-Loket Rondkomen
blijkt uitermate laagdrempelig te zijn. Het loket is al in september
van start gegaan. In betrekkelijke stilte. De afdeling Sociale Zaken
wilde namelijk eerst ervaring opdoen om vast te stellen wat er
allemaal nodig is om het loket op volle toeren te laten draaien. In
september en oktober kwamen er gemiddeld zeven bezoekers per dag. Nu
ligt dat gemiddelde op 26! Maureen: "De publiciteit rond de opening
heeft daar zeker aan bijgedragen. Het nieuwtje, dat er een loket is
waar je wordt geholpen, ging als een lopend vuurtje rond. Ook de
berichtgeving over de goedkope zorgverzekering voor mensen met een
laag inkomen heeft veel mensen naar het loket gebracht".
Die goedkope zorgverzekering vindt Maureen een goed voorbeeld van wat
het loket te bieden heeft. "Dat horen we ook van de bezoekers. De
interesse voor een goedkope zorgverzekering was er altijd al, alleen
haakten veel mensen vroeger af omdat ze problemen hadden met het
invullen van de formulieren. Bij het Info-Loket helpen we ze
daadwerkelijk bij het invullen ervan".
Het loket geeft ook voorlichting over onder meer mogelijkheden van
bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en hulp
bij schulden. Daarom is er tijdens de openingsuren altijd een
medewerk(st)er van de Stadsbank aanwezig. Aanvraagformulieren kunnen
met de bezoekers worden ingevuld.
Schulden
Dat het Info-Loket Rondkomen in een behoefte voorziet, verbaast de
coördinator niet. "Maar de enorme aanloop, en ook de tijd die een
goede afhandeling per klant vraagt, hebben ons enorm verrast. De
mensen komen bijvoorbeeld voor de goedkope zorgverzekering, maar
eenmaal in gesprek blijkt dan dat ze hoge schulden hebben. Dat komt
veel voor. In die gevallen dragen we de bezoeker warm over aan de
collega van de Stadsbank".
De werkelijk interesse voor de diensten van het loket zijn trouwens
nog groter. Maureen: "We worden ook heel vaak opgebeld door ouderen en
gehandicapten, die graag van onze diensten gebruik maken, maar hier
niet naar toe kunnen komen. Dan gaan we dus op huisbezoek".
Het loket in gebouw WisselWerk in de Wilhelminastraat is op werkdagen
open tussen 09.00 en 13.00 uur. Tussen 1 oktober en 28 december 2007
kwamen er 643 bezoekers, waarvan er 521 geen klant waren van Sociale
Zaken. Mensen die bijvoorbeeld alleen AOW ontvangen of AOW met een
klein pensioentje komen namelijk eveneens in aanmerking voor de
regelingen voor minima. Elke bezoeker vergt van de consulenten van het
loket gemiddeld één uur. "We begonnen met één consulent. Nu werken er
drie en een medewerker van de Stadsbank", aldus Maureen van de Kooij.
"Het is heel dubbel. We zijn blij met het succes. We draaien helemaal
top, maar we willen wel dat het een succes blijft. Daarvoor zijn we
druk bezig met interne aanpassingen".
Eèn van die aanpassingen is al gerealiseerd. Het Info-Loket Rondkomen
is fysiek drastisch uitgebreid. De ruimte waarin het loket startte, is
nu de wachtruimte. Daar liggen brochures over allerlei regelingen die
de bezoekers kunnen raadplegen. Er is een speelhoekje gemaakt voor de
vele kinderen die door hun moeders worden meegenomen.
Gemeente Hilversum