Gemeente Hilversum

Info-Loket Rondkomen is een groot succes

8 januari 2008
Het Informatie Loket Rondkomen is een groot succes. De enorme toeloop van bezoekers sinds de opening op 26 november heeft ook de gemeente verrast. Er wordt nu hard gewerkt om te voorkomen dat de wachttijden oplopen.

Je zal maar een laag inkomen hebben. Dan had je zeker in de dure decembermaand moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. De gemeente Hilversum kent een reeks regelingen, waarvan mensen met een minimum inkomen gebruik kunnen maken om hun grootste nood te lenigen. Tot voor kort deden echter te weinig mensen een beroep op deze regelingen. Het Info-Loket Rondkomen moet uitkomst bieden. "En dat doet het", concludeert coördinator Maureen van de Kooij van de afdeling Sociale Zaken. "Iedereen is enthousiast. De collega's die er werken, maar ook de bezoekers zijn zeer positief. Alleen: bezoekers goed helpen, vergt aanzienlijk meer dan we van te voren konden inschatten".

Laagdrempelig
Het nieuwe laagdrempelige loket is één van de tastbare resultaten van de twee armoedebijeenkomsten die de gemeente in juni hield. Deze twee conferenties leverden een groot aantal ideeën op om de positie van mensen met een kleine beurs te verbeteren. En het Info-Loket Rondkomen blijkt uitermate laagdrempelig te zijn. Het loket is al in september van start gegaan. In betrekkelijke stilte. De afdeling Sociale Zaken wilde namelijk eerst ervaring opdoen om vast te stellen wat er allemaal nodig is om het loket op volle toeren te laten draaien. In september en oktober kwamen er gemiddeld zeven bezoekers per dag. Nu ligt dat gemiddelde op 26! Maureen: "De publiciteit rond de opening heeft daar zeker aan bijgedragen. Het nieuwtje, dat er een loket is waar je wordt geholpen, ging als een lopend vuurtje rond. Ook de berichtgeving over de goedkope zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen heeft veel mensen naar het loket gebracht".

Die goedkope zorgverzekering vindt Maureen een goed voorbeeld van wat het loket te bieden heeft. "Dat horen we ook van de bezoekers. De interesse voor een goedkope zorgverzekering was er altijd al, alleen haakten veel mensen vroeger af omdat ze problemen hadden met het invullen van de formulieren. Bij het Info-Loket helpen we ze daadwerkelijk bij het invullen ervan".

Het loket geeft ook voorlichting over onder meer mogelijkheden van bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en hulp bij schulden. Daarom is er tijdens de openingsuren altijd een medewerk(st)er van de Stadsbank aanwezig. Aanvraagformulieren kunnen met de bezoekers worden ingevuld.

Schulden
Dat het Info-Loket Rondkomen in een behoefte voorziet, verbaast de coördinator niet. "Maar de enorme aanloop, en ook de tijd die een goede afhandeling per klant vraagt, hebben ons enorm verrast. De mensen komen bijvoorbeeld voor de goedkope zorgverzekering, maar eenmaal in gesprek blijkt dan dat ze hoge schulden hebben. Dat komt veel voor. In die gevallen dragen we de bezoeker warm over aan de collega van de Stadsbank".

De werkelijk interesse voor de diensten van het loket zijn trouwens nog groter. Maureen: "We worden ook heel vaak opgebeld door ouderen en gehandicapten, die graag van onze diensten gebruik maken, maar hier niet naar toe kunnen komen. Dan gaan we dus op huisbezoek".

Het loket in gebouw WisselWerk in de Wilhelminastraat is op werkdagen open tussen 09.00 en 13.00 uur. Tussen 1 oktober en 28 december 2007 kwamen er 643 bezoekers, waarvan er 521 geen klant waren van Sociale Zaken. Mensen die bijvoorbeeld alleen AOW ontvangen of AOW met een klein pensioentje komen namelijk eveneens in aanmerking voor de regelingen voor minima. Elke bezoeker vergt van de consulenten van het loket gemiddeld één uur. "We begonnen met één consulent. Nu werken er drie en een medewerker van de Stadsbank", aldus Maureen van de Kooij. "Het is heel dubbel. We zijn blij met het succes. We draaien helemaal top, maar we willen wel dat het een succes blijft. Daarvoor zijn we druk bezig met interne aanpassingen".

Eèn van die aanpassingen is al gerealiseerd. Het Info-Loket Rondkomen is fysiek drastisch uitgebreid. De ruimte waarin het loket startte, is nu de wachtruimte. Daar liggen brochures over allerlei regelingen die de bezoekers kunnen raadplegen. Er is een speelhoekje gemaakt voor de vele kinderen die door hun moeders worden meegenomen.